Gå til innhold

Barokkmusikk - noen anbefalinger?

Tjasdiv

Anbefalte innlegg

Hei..

I sammenheng med et skoleprosjekt skulle jeg gjerne fått utforsket så mye som mulig av musikk fra barokken. Saken er at å pløye gjennom wikipediaside på wikipediaside om hver eneste komponist fra denne tiden ikke alltid er den beste metoden for å finne det man leter etter, så jeg spør etter deres hjelp.

Leter i første omgang etter komponister og stykker som virkelig kjennetegner barokken. Ta utgangspunkt i at jeg ikke kjenner til de helt åpenbare som Bach, Vivaldi, Händel, Pachelbel osv. og kom med forslag til det du forbinder med barokkmusikk. Har god tid på meg så gjør ikke noe om dere kommer med forslag om større og mer komplekse stykker.

På forhånd takk! ;)

Tjasdiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ta for deg barokken er det jo flere punkter, elementer å ta tak i. Du kan ta tak i instrumentalmusikk (soloverk, orkesterverk), vokal osv...

Det som kan være lurt er å ta tak i noen av de store verkene som foreksempel Bach`s Matheus passionen. Det er kanskje et av de aller største og viktigste verkene, for ikke å si et av de flotteste, fra barokken. Tar du for deg et slikt verk får du fram alle sidene ved musikken i barokken. Det inneholder både orkester, solo instrumentalt, solo sang og kor.

Der er det mye å hente. Andre verk under denne type besetning av Bach er johannespasjonen, Juleoratoriet, H-moll messen. Fra Händel har du også Messias som et av de absolutt mest markante verk.

Operaen begynte også å komme i barokken. Her er Händel sentral. Her har du operaer som Rinaldo og Julius caesar.

Purcel med Dido & Aeneas.

Vivaldi var den som virkeligt gjorde solokonserten, soloinstrument med orkester, kjent. Under dette punktet har du selvfølgelig de fire årstidene som et nøkkelverk. Her har man også Bachs cellosuiter og fiolin konserter.

Ellers så har du Concerto grosso formen som var veldig utbredt i barokken. Her har du foreks. Bach brandenburg konserter og mye av blant annet vivaldi.

Av ren orkestermusikk har du foreksempel Händel med Water music, music for the royale fireworks og Bachs orkester suiter.

Det er utrolig mye å ta av og fordype seg i. Det kan kanskje være lurt å ta utgangspunkt i de aller mest kjente, Bach, Händel, Vivaldi, Purcel mm. Det finnes mange fler, men disse er de som liksom har nådd lengst med sin musikk. Da kanskje Bach som den aller største, skal du ta for deg en komponist fra Barokken ville jeg tatt Bach, men ofte er det slik at noen komponister har sin spesialitet på en del av musikken.

Lykke til, Barokken er spennende :)

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Tusen takk. Veldig mye nyttig informasjon i det du skriver. Skal ikke skrive om enkeltkomponister eller lignende, men gå ut i fra noen problemstillinger jeg har satt opp angående musikken fra den tiden så regner med at jeg kommer til å få nytte av mye av det du har skrevet her. Purcel kan jeg blant annet ikke se at jeg har lest noe om hittil. Nok en gang: takk for hjelpen! ;)

Lenke til kommentar

Problemstillingene går først og fremst ut på å gjøre rede for hva som kjennetegner musikk fra barokken (er flere, men disse sender jeg ikke en eneste tanke til foreløpig). Derfor vil jeg de neste ukene i hovedsak bruke mesteparten av tiden til å lytte, sammenligne og skrive notater. Tenkte pga. dette at jeg i første omgang skulle konsentrere meg om det som var "typisk barokken" og heller bevege meg inn på andre områder senere.

Et lite spørsmål. Kan barokkmusikken kalles en egen sjanger eller bruker man heller uttrykk som "tidsepoke" og lignende?

Endret av Tjasdiv
Lenke til kommentar

Hvis du skal finne ut hva som kjennetegner Barokken kommer du ikke utenom en komperativ analyse med enten en tidligere epoke eller en senere. Spør du meg er det mye mer vesentlig og trekke inn tidlige barokk-komponister - Monteverdi er egentlig ikke til å komme utenom. Temaer innen dette kan være barokkens monodi, og affektlære.

Andre akutelle temaer kan være funksjonsharmonikkens etablering. Se f.eks bachs h-moll messe sammenlignet med en messe fra renesssansen. Hva er likhetene og forskjellene?

Uansett, mange har en tendens til å å fokusere for mye på Bach og Vivaldi når det kommer til barokkmusikk - skal du virkelig forstå barokken må du til 1500-tallets Italia.

Lenke til kommentar

Urmaker:

Takk! Nøyaktig slike svar jeg egentlig håpet på når jeg la ut denne tråden. Var redd for å gå i fellen med å karakterisere barokken for mye med det mest kjente og kanskje gå glipp av andre komponister eller stykker som kan vise seg å være like viktige. Skal se på h-moll messen du nevnte samt noen flere og se om jeg ikke får sammenlignet dem med noe fra renessansen.

Takk for hjelpen nok en gang. ;)

Lenke til kommentar

Operaen er også grei å være innom. Litt om det som kjennetegner den franske operaen (sjekk Jean-Baptiste Lully) og den italienske (Monteverdi). Kanskje litt om den engelske også, for Purcell lagde mye kul musikk, for eksempel Didos arie. Så er det litt greit å vite hva som foregikk i kirken også (Schütz). Kirkens paralleller til operaene var oratorium, som var uten sceniske effekter.

Kult å også nevne hvor stort operaen ble. Der sangere var enorme superstjerner og handlingen kom helt i bakgrunnen. For å vise at popmusikk eksisterte også da.

Og når det gjelder kjennetegn kan jeg jo gi deg noen nøkkelord. Ikke for å gjøre det for deg, men for å hjelpe deg litt: Viderespinning (ubønnhørlig puls), cembalo, generalbass (basso continuo), terassedynamikk, funksjonsharmonikk, imitasjon, pompøst, kontrapunkt og forholdninger. De viktigste kjennetegnene er først.

Men først og fremst. Viktigste komponister er og blir Bach, perfeksjonisten; Händel, innovatøren og Monteverdi, fundamentsbyggeren.

Lenke til kommentar

Takk for svar og stor hjelp med å redegjøre for viktige kjennetegn Kakofoni. Musikklæreren min sa at han skulle forklare meg mer om noen av disse i en av de kommende musikktimene, men det skader aldri å være på forskudd. Dessuten tror jeg du har inkludert en del flere uttrykk enn han hadde tenkt på. ;)

Gleder meg til jeg skal begynne å sette meg inn i oppgaven for alvor (skal egentlig ikke begynne før neste uke). Musikk fra barokken virker heldigvis som et mye mer interessant tema enn jeg innbilte meg når jeg først vurderte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...