Gå til innhold

[LØST] Får ikke bootet fra USB minnepenn.

Ördög

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått meg en Asus EEE 1000H. Men, da den har Windows installert ønsker jeg og formatere og installere Archlinux da den skal fungere uten problemer. Jeg har lastet ned iso filen, brukt unetbootin for og overføre til USB pennen, satt opp USB pennen som første prioritet når maskinen booter men det funker ikke. Jeg får denne meldingen når jeg skal boote: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Jeg har også prøvd og laste need og boote ubuntu-eee, men får samme beskjed.

USB pennen jeg har er en SanDisk Cruzer 4Gb. Den har U3 programvare installert som standard. Jeg har prøvd og bruke pennen både med og uten U3 programvaren. Får samme resultat.

Jeg har prøvd og google meg frem til svar men finner ingen løsning. Jeg får som skrevet opp USB pennen som boot alternativ, så utfra hva jeg har lest burde det fungere.

Jeg har prøvd og boote på maskinen jeg nå sitter på også, altså spill maskinen min som har Windows installert.

All hjelp tas imot med takk.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

syslinux -sf /dev/navn_på_disk (disken MÅ ikke være mountet), du kan også kjøre syslinux fra Windows. Du skal nå ha en fil som heter ldlinux.sys på minnepennen, da skal det bare være å reboote (tar forbehold at maskinen din booter USB og at du har syslinux.cfg på minnepennen)

Lenke til kommentar

Uhm, problemet er mest sannsynlig bare BIOS innstillingene på EEE'en din. Det hjelper ikke å sette usb som first boot device, du må gjøre det i den andre menyen under som har med permanent lagring å gjøre. Total uintuitivt, men slik er det på min EEE og jeg vet om flere andre som har hatt samme problemet. Det heender også at det fungerer å bruke esc under oppstart og velge usb derifra.

Lenke til kommentar
Du må laste ned syslinux til Windows.

Takk for svar. Men prøvde tipset fra NorthWave da det var postet.

Uhm, problemet er mest sannsynlig bare BIOS innstillingene på EEE'en din. Det hjelper ikke å sette usb som first boot device, du må gjøre det i den andre menyen under som har med permanent lagring å gjøre. Total uintuitivt, men slik er det på min EEE og jeg vet om flere andre som har hatt samme problemet. Det heender også at det fungerer å bruke esc under oppstart og velge usb derifra.

Takk for hjelpen. Prøvde og sette USB stick som første valg i menyen under, og det gjorde underverker vettu. Helt utrolig at de skulle gjøre det så vanskelig. Men er overlykkelig, nå funker det hvertfall :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...