Sjenssen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg håper på svar snarest. Jeg har til lekse å svare på hvorfor Koranen motsier seg selv. Hvor spør du? Først gir jeg deg 2.256 og 41.34. 256 Det er ingen tvang i religionen. Rett vei er tydelig skilt fra villfarelse. Den som avviser avguder og tror på Gud, han har grepet det påliteligste håndtak, som aldri svikter. Gud hører og vet. 34En god og en ond gjerning er ikke like. Vis det onde tilbake med det som bedre er, og se, den du lever i fiendskap med, blir som en varm venn! 9.5 5 Men når de fredlyste måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem overalt! Men hvis de omvender seg, forretter bønnen og betaler det rituelle bidrag, så la dem dra sin vei. Gud er tilgivende, nåderik. Har du noe svar på dette? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Koranen leses kronologisk, og det er ikke noe problem for muslimer at de motsier hverandre, fordi det nyeste er det som gjelder dersom det skulle skje. Koranen er ikke inndelt kronologisk, men etter størrelse på kapitler, så det er ganske vanskelig for hvem som helst å vite hva som gjelder eller ikke. Endret 12. november 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Anbefaler en kikk på det Kafirgirl skriver, det er kanskje en smule for raljerende og humoristisk formulert til en skoleoppgave, men selvmotsigelsene og det andre mølet blir godt belyst. Lenke til kommentar
Kaffeleif Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Morsom lekse må jeg si. Lenke til kommentar
The_Kris Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Geir svarte så riktig som det kan svares. Koranen motsier ikke seg selv; den "retter" seg selv fordi den leses kronologisk, derfor er alle de "nye" innslagene riktige og alle de "gamle" feil, men som han også sier, er det fint lite som viser til hva som er eldst og nyest. Derfor er det så lett å tolke Koranen slik man vil. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 34 Vis det onde tilbake med det som bedre er, og se, den du lever i fiendskap med, blir som en varm venn! Du kan jo sammenligne det verset med disse: (P.S. Jeg leser Koranen på engelsk så derfor siterer jeg fra den engelske oversettelsen) “5:51, O ye who believe! Take not the Jews and the Christians for friends. They are friends one to another. He among you who taketh them for friends is (one) of them.” “4:144 O ye who believe! Choose not disbelievers for (your) friends in place of believers. Would ye give Allah a clear warrant against you ?” “4:101, In truth the disbelievers are an open enemy to you.” Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Koranen motsier ikke seg selv; den "retter" seg selv fordi den leses kronologisk, derfor er alle de "nye" innslagene riktige og alle de "gamle" feil Hvorfor skulle Allah ha behov for å rette på en "perfekt" bok? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Koranen motsier ikke seg selv; den "retter" seg selv fordi den leses kronologisk, derfor er alle de "nye" innslagene riktige og alle de "gamle" feil Hvorfor skulle Allah ha behov for å rette på en "perfekt" bok? Ja, det var det da. Vel, muslimer har ingen problemer med det åpenbart, fordi det ikke står i Koranen at det er ulovlig å være hyklere og korttenkte idioter. En med litt tankekapasitet vil spørre seg selv om ikke det betyr at Allah ikke er allmektig, men å tenke selv er ikke lov i religion og frarådes på det sterkeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå