bjorni92 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hei, jeg kunne trenge litt hjelp her. Jeg installerte Windows Vista Ultimate (Piratkopiert versjon), etter at jeg gjorde dette begynte maskinen min å gå utrolig tregt. Jeg har hatt lyst til å reinstallere PC'en. Men... Jeg har en Dell PC, hvor det er innebygd system gjenoppretting ved hjelp av F11 eller F10, husker ikke helt. Men iallefall, dette virker ikke lenger. Og får heller ikke avinstallert Vista ved hjelp av Windows XP Original CD. Når jeg spiller spill, går det dobbelt så tregt som det gjorde når jeg hadde XP. Ville gjerne hatt XP tilbake slik at jeg faktisk kan spille uten å irritere meg over FPS lag hele tiden. Håper dere kunne hatt sjangs til å hjulpet meg, ville satt stor pris på det Lenke til kommentar
Persn Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det beste burde vel være å formate disken som Vista ligger på, også installere XP etterpå, siden dette er standard for hver gang du installerer et OS. Forøvrig støttes ikke piratkopiering på dette forumet så vær litt forsiktig med hva du forteller og/eller spør om. Lenke til kommentar
bjorni92 Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Mener du at jeg skal slette absolutt alt som ligger på "C:" harddisken? Sant det du sier om piratkopiering, men ville bare prøve ut Vista, noe jeg angrer på siden det er XP Prof. Originalt på PCen. Men, når jeg skal formatere. Hvordan skal jeg gjøre det? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvis det er en piratversjon av Vista så er den nesten garantert full av spyware og drit, og dette kveler pcen din. Installér en skikkelig versjon av Vista neste gang - og oppdater den via Windows Update - så skal du se at alt går så meget bedre... For å løse problemet ditt: du må sette i XP-cden, og start opp. Når du kommer til "Press ENTER to set up Windows XP”, så trykk enter. Følg menyene og *slett* C-partisjonen og opprett den på ny, formatert til NTFS. Da skal du kunne legge inn XP igjen. Tipper du må bruke en egen gjennopprettingscd som du enten fikk med Dell-maskinen din - eller som du ble bedt om å selv opprette første gang du startet den med XP - for å få lagt inn gjennopprettingen av XP. Kontakt evt Dell hvis du ikke har den CDen. Lenke til kommentar
Persn Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Han nevner at det er innebygd system gjenoppretting med å trykke ditten og datten i oppstarten av PCn men det funker ikke lengere. Det kan bety at XP installeringen lå innlagt på en liten partisjon dedikert for OS installering eller gjenoppretting, og hvis dette er tilfelle så har den antageligvis blitt slettet/formatert fra da han installerte Vista. Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Enig med siste post. Men at vista gikk tregt har kanskje ikke noe med "spyware/drit" å gjøre, men manglende/utdaterte drivere til chipset/andre komponenter. Som det er kjent krever vista mye mer maskin for å kjøre optimalt. ville ikke anbefalt å kjøre vista på en maskin som har mindre enn 2GB indre lager. for å installere xp på nytt, må man sette i CD-en, starte fra denne(må kanskje aktiveres i BIOS), reformatere 'C' og legge inn xp på nytt. Etter installasjon, MÅ man installere alle nødvendige drivere til maskinvaren som chipset, grafikk, lyd, osv. Lenke til kommentar
bjorni92 Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Takker for svar, men har prøvd dette allerede. Kommer noe om feil med floppy disk osv Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Takker for svar, men har prøvd dette allerede. Kommer noe om feil med floppy disk osv vær mer spesifikk, hva sier feilmeldingen. Det kan være før du har startet fra cd eller etter. om det er før, så er det sikkert slik at maskinen prøver å starte fra floppy. du må da i bios og stille om til start fra cd som første enhet. altså: cd harddisk osv. om det er etter at du har startet med cd, er det sikkert raid driver den leter etter, du må da ha en diskett med raiddriver og trykke F6 når du blir bedt om det. så installerer den driver for raid fra floppy og fortsetter. uten dette kan det være at den ikke finner harddisken å installere xp på. Det er mulig å stille måten harddisken er på fra bios og da slipper du å bruke F6/diskett til å legge inn raid driver. dette er da forskjellig fra system til system. mulig et valg med native hdd eller standard istedenfor raid/sata Lenke til kommentar
andylove Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Problemet med at maskinene spør etter floppy er fordi harddiskkontrolleren i BIOS mest sannsynlig står til ACHI mode. Sette denne til IDE, eller ACHI -> IDE Compatibel mode. Da skal det funke uten at du trenger drivere for å finne disken din. Lenke til kommentar
bjorni92 Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Det er en stund siden jeg prøvde å avinstallere sist, men er ganske sikker på at det stod noe om RAID, SATA og Floppy disk unable to read. Eller noe lignende, kan sjekke senere. Er på skolen atm Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Hvis det er en piratversjon av Vista så er den nesten garantert full av spyware og drit, og dette kveler pcen din. Installér en skikkelig versjon av Vista neste gang - og oppdater den via Windows Update - så skal du se at alt går så meget bedre... Tull. Vista er bare mye tyngre enn XP, uanhengig om det er en piratkopi eller ei. Hjalp akkurat en kompis som hadde kjøpt seg en ny bærbar med Vista, men var skikkelig missfornøyd med ytelsene. På papiret så var maskinen meget oppegående, men med Vista inkl. annen dritt som var installert originalt så var maskinen veldig lite responsiv. Fikk lagt inn XP på maskinen, og det ble en helt annen maskin etterpå. Endret 13. november 2008 av Sceolan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå