Gå til innhold

USB Superspeed neste uke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mye utstyr som for eksempel minnepenner, bildekort og eksterne disker er usb flaskehals (ca 25-32 megabyte/sek). Pirk: Om et sånn superlite minnekort klarer 5 megabyte/sek så bruker den ikke 10% men heller rundt 20%.

Jeg ser nytten når det kommer til de raskeste minnepennene, minnekort og harddisker, men ikke til mobiltelefoner, ennå i hvert fall.

Jeg tenkte forsåvidt på de raskeste av de minste kortene: micro-SD class 6 med sine 6 Mbyte/s. Det er ganske nøyaktig 10% av teoretisk maksimal båndbredde på 480 Mbit/s. Class 2 er 3,33% og Class 4 er 6,67%. Det interne minnet i telefonene er vel noe i samme duren.

Lenke til kommentar
Nye og raskere fashbrikker (både interne og micro-SD) utvikles kontinuerlig, men det vil ta mange år (4-5?) før de blir så raske at de utnytter gode gamle USB 2.0 fult ut. Det er altså alt for tidlig å begynne å glede seg til at USB 3.0 skal gjøre noe med overføringshastighetene.

Er ikke kun til mobiler man bruker USB da ;) . F eks eksterne harddisker med USB grensesnitt vil få en betydelig økning i ytelsen :) .

Bortsett fra at USB fremdeles drar voldsomt av CPU-ytelsen din under overføring, i motsetning til eSATA eller Firewire, så du risikerer å ikke få særlig økt ytelse likevel. Eneste grunnen til at USB slo an (og nå er en defacto standard nesten overalt) er fordi USB-kontrollere var (og er) så billig, sammenlignet med Firewire/eSATA, ikke fordi det var raskere/bedre.

Sant. Vil heller ha ny FW enn ny USB.

Ny FW er jo godt på vei, med S3200-modusen som finnes i Firewire 800 (en del av IEEE 1394b, som Theo snakker om). Teoretisk båndbredde er 3.2 Gbit/s, og kunne vært oss i hende allerede rundt år 2000. Problemet er jo bare at foreløpig er det nesten ingen hovedkort eller andre enheter støtter det, så om det noensinne blir særlig utbredt er et åpent spørsmål... :( Det er forøvrig planer om å videre bumpe hastigheten opp til 6.4 Gbit/s ved bruk av single-moder fiber. Dette kan bli veldig spennende, da USB laster av såpass mye av prosessering til CPU at USB3 trolig aldri når fulle 5 Gbit/s, mens Firewire trolig ikke vil ha noe problemer med å nå tett opptil teoretisk maks. :)

MacBook Pro er den eneste maskinen jeg kan komme på på stående fot som har Firewire 800, men den støtter ikke S1600 eller S3200.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Hmm... jeg har greid å presse filoverføring på USB2 opp til ca 40% av teoretisk båndbredde, så det begynner vel kanskje å bli på høytid. Jeg håper uansett at ting blir bakoverkompatibelt, litt dumt å gå til innkjøp av noe (f.eks. laptop) nå som ikke vil funke med nytt utstyr når USB3 kommer

Lenke til kommentar
MacBook Pro er den eneste maskinen jeg kan komme på på stående fot som har Firewire 800.

Maskin eller laptop? :p

En laptop er fremdeles en bærbar datamaskin, hvis det var det du lurte på..

det jeg helst tenkte på var at det burde ikke være vanskelig å tenke seg til et par stasjonære maskiner, som f.eks. fra alt apple (siden du alt har nevnt macbook pro) ;)

Lenke til kommentar
MacBook Pro er den eneste maskinen jeg kan komme på på stående fot som har Firewire 800.

Maskin eller laptop? :p

En laptop er fremdeles en bærbar datamaskin, hvis det var det du lurte på..

det jeg helst tenkte på var at det burde ikke være vanskelig å tenke seg til et par stasjonære maskiner, som f.eks. fra alt apple (siden du alt har nevnt macbook pro) ;)

Nå som du nevner det, har Mac Pro og iMac også FW800. Tar du med Macbook Pro har du telt opp alle maskiner fra Apple med FW800. Og Apple er en av forkjemperne for FW. Du finner ikke mange Dell-maskiner med FW800, f.eks.

Lenke til kommentar
Nye og raskere fashbrikker (både interne og micro-SD) utvikles kontinuerlig, men det vil ta mange år (4-5?) før de blir så raske at de utnytter gode gamle USB 2.0 fult ut. Det er altså alt for tidlig å begynne å glede seg til at USB 3.0 skal gjøre noe med overføringshastighetene.

Er ikke kun til mobiler man bruker USB da ;) . F eks eksterne harddisker med USB grensesnitt vil få en betydelig økning i ytelsen :) .

Bortsett fra at USB fremdeles drar voldsomt av CPU-ytelsen din under overføring, i motsetning til eSATA eller Firewire, så du risikerer å ikke få særlig økt ytelse likevel. Eneste grunnen til at USB slo an (og nå er en defacto standard nesten overalt) er fordi USB-kontrollere var (og er) så billig, sammenlignet med Firewire/eSATA, ikke fordi det var raskere/bedre.

Sant. Vil heller ha ny FW enn ny USB.

Ny FW er jo godt på vei, med S3200-modusen som finnes i Firewire 800 (en del av IEEE 1394b, som Theo snakker om). Teoretisk båndbredde er 3.2 Gbit/s, og kunne vært oss i hende allerede rundt år 2000. Problemet er jo bare at foreløpig er det nesten ingen hovedkort eller andre enheter støtter det, så om det noensinne blir særlig utbredt er et åpent spørsmål... :( Det er forøvrig planer om å videre bumpe hastigheten opp til 6.4 Gbit/s ved bruk av single-moder fiber. Dette kan bli veldig spennende, da USB laster av såpass mye av prosessering til CPU at USB3 trolig aldri når fulle 5 Gbit/s, mens Firewire trolig ikke vil ha noe problemer med å nå tett opptil teoretisk maks. :)

MacBook Pro er den eneste maskinen jeg kan komme på på stående fot som har Firewire 800, men den støtter ikke S1600 eller S3200.

Theo snakket om 1389b :)

Har også lest en del entusiastisk prat rundt S3200-kontrollere, spesielt de som kan ta i bruk Ethernet-port, RJ45 og TP. Dvs. muligheten for å ha modulerbare utganger. Synd at folk flest ikke er informerte nok til å forstå at IT-bransjen bare omfavner USB fordi det er billig. Få vet hvor råttent USB egentlig er. At Apple går bort fra FW og over på USB2 er hårreisende spør du meg. USB er greit nok til enkelte ting (har ikke noe i mot å ha mus/tastatur koplet til via USB), men driver man med lyd eller video på et visst nivå, så er det ubrukelig. Ja, det er greit med en billig-port, men det kan da for svingende ikke bli standarden for alt. Jeg vil ha kontrollere som prosesserer selv, lav latency, og sustainable bitrate. Om de får til det med USB etter hvert, så skal jeg holde fred, men til da så er FW eneste alternativet.

Lenke til kommentar

en vil nok garantert finne FW-kort som gir dette, men til matchende priser...

og jeg har en mistanke om at apple gir pokker i halv-proffen som vil ha billig mediautstyr. enten kjøper du pro eller så er du media-forbruker, ikke produsent...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Cat-scan: eeeh.. det var vel heller at jeg husket feil som jeg sier her :)

Den ukjente broren til 1394b hehe.. en liten mixup der :p
Personlig vil jeg at enten denne eller nyere standard av FW blir standard på hovedkort og eksterne disker. USB er et onde etter min mening på harddisker.
Lenke til kommentar
at en bruker få og grove kammer har alltid vært ett problem med forbrukersammfunnet...

Tja, enormt utvalg er jo en av greiene i forbrukersamfunnet i mine øyne, man kan like gjerne argumentere for at det er problemet til forbrukersamfunnet.

AtW

vel nå forsto jeg kaarekanin på den måten at ledelsen rundt om i produksjonsfirmane fokuserte produktene, og dermed deres funksjoner, til en eller annen brukergruppe.

min kommentar i så måte var da ment å si at disse sorteringene gjerne er grove, slik at en får en "mannen på gata" variant, og en "proff" variant, med tilhørende funksjoner (eller mangel på sådan) og prislapp.

en kan jo se på laptoper. omtrent alle modeller med trackpoint er fra produsenten sin side ment for bedriftsmarkedet, med priser der etter...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...