Gå til innhold

Hvordan føre en (interessant) samtale

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

huff. har det samme problemet. sitter på buss med noen som ikke er interessert i data = ingen samtale. litt flaut egentlig

har ikke noe samtaleemne å snakke med jenter om, mens bestekammeraten min har haugevis med jenter rundt seg hele tiden :(

Lenke til kommentar
Kommer veldig an på de(n) andre personen(e), men universale temaer er f.eks interesser, musikk, film, politikk, religion, menneskerelasjoner etc.

Som samtalemner ja, men hvordan skape naturlige overganger osv, slik at det ikke virker som et intervju?

Lenke til kommentar
Kommer veldig an på de(n) andre personen(e), men universale temaer er f.eks interesser, musikk, film, politikk, religion, menneskerelasjoner etc.

Religion og politikk er to temaer man definitivt ikke må gå inn på med nyervervede venner for det kan være en meget effektiv måte å skaffe seg uvenner på.

Uansett hvilket tema man samtaler om, så er vel 1. regelen å ikke være alltvitende og hoverende (man kan faktiskt få noe å leve opptil ved senere andledninger, som kan vise seg å være vansklig).

Btw. er ikke den rette til å svare på denne tråden jeg vettu, har store problemer med å holde en samtale gående selv.

Lenke til kommentar

en i klassen greier å holde en samtale gående, han spør ting hele tiden, sånn at når 2. personen er ferdig så spør han på nytt. men det er sånn avhør nesten oppfatter jeg det som. ikke noe særlig smart egentlig.

Beklager den elendige norgen i denne posten, er for trøtt til rettskriving nå.

Lenke til kommentar

Samtalekunsten er nok desverre medfødt. Selv kan jeg prate som en foss - så lenge jeg kan prate om noe som interesserer meg... Ellers sliter jeg. Når det gjelder religion og politikk, så er jeg helt enig med Djslayer. Jeg prøver bevist å trå yttest varsomt. Vertfall hvis det er venner. Det er ikke fordi jeg ikke har peiling, men fordi det fort kan utvikle seg til en hissig krangel. Ellers så kan man jo prøve å ta opp det vanlige da, været 8)

Lenke til kommentar

avslutta nettopp ein 5 timar lang msn-samtale med ei jente eg traff på spraydate for ca ei veke sidan.. (ja eg henge der òg, det som ikkje kan gjerast via dataen blir ikkje gjort :roll: )

det gjekk litt tregt i begynnelsen.. vær osv.. men så begynte det å flyta... mmm.. me snakte om skule, jobb, familie, bøker, musikk, festivalar, kjæledyr, røyk/snus, uteplassar i bergen + masse til..

det er sjølvsagt enklast å snakka med folk som deler minst ei interesse med deg eller har ein liknande bakgrunn... dersom ein spør nok finn ein ut kva det er.. ein forutsetning for ein god samtale er vel at dei som samtalar har ei viss interesse for kvarandre og ser på kvarandre som likeverdige. dersom den andre parten ikkje har lyst å snakka med deg er du dømt (nesten garantert) til å mislykkast.

men no skal eg sova. eg er happy. god natt.

Lenke til kommentar
bla bla bla

Ett par punkter:

[*]En diskusjon er en samtale hvor to eller flere parter ikke er enige om ett eller flere emner.

[*]En samtale er mere vagt og behøver ikke å inneholde noe nyttig.

Men du har rett på en måte alikavel.

fondus: Slike mennesker er meget slitsomme, enda værre hadde det vært om han stod helt oppe på deg (innenfor ditt private luftrom) og spurte sammtidig. Man blir liksom presset bakover og inn i ett hjørne.

Lenke til kommentar
bla bla bla

Ett par punkter:

LOL :lol:

Selv så trår jeg litt varsomt i startet, helt til jeg kjenner personens grenser til hva de tåler. Og da blir jeg mitt ekte meg.

Min personlighet er relativt preget av sarkasme og optimisme. Noe som har tjent meg vell ;)

:woot::woot::woot:

Lenke til kommentar
Takk for gode tips så langt!

Men hvordan snakker dere med slekta? Gamle tanter og besteforeldre?

Det er jo meget simpelt, når mine besteforeldre levde så likte jeg å høre hvordan det var når de var små (ja den gangen datamaskiner/TV/ og andre elektroniske artikler ikke var så vanlige vet dere) Fikk mange gode historier ut av det vet jeg. En annen fordel er å spørre de ut om dine foreldre (liksom få noen presspunkter hvis dere vet hva jeg snakker om ikke sant).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...