tom waits for alice Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Vi har en kunde som skal ha websider for sitt firma. Det inkluderer en restaurant, og kunden ønsker seg en meny som potensielle gjester kan bla i. De vil ha en animeret effekt, hvor man kan se menyen "bla" fra en side til en annen. Høres i utgangspunktet ut som noe Flash-aktig. Siden menyen byttes ut med noen ukers mellomrom, hadde det ideelle vært om innholdet kunne hentes dynamisk fra databasen, så man ikke måtte generere Flash-filen manuelt hver gang. Jeg har det for meg at dette er mulig med Flash, er det noen som har noen erfaring med dette? Er det eventuelt andre teknologier som gir oss en tilsvarende mulighet? (Det kunne være noe så enkelt som et slideshow med en transition-effekt, men vi kan ikke ha statiske bilder siden dataene er dynamiske.) Geir Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Om man ønsker å "bla" gjennom informasjonen som i en bok er nok flash den eneste løsningen. Dersom man heller går for vanlige overganger, har javascript-biblioteket script.aculo.us mye herlig. Det forøvrig absolutt mulig å hente informasjon fra databaser til flashfiler, men jeg aner ikke hvordan da jeg ikke holder på med Flash. Jeg vil, i likhet med ca. samtlige andre webutviklere ikke anbefale flash fremfor HTML+JS dersom det eneste man ønsker er en fancy overgang. Slike "dra i hjørnet for å komme til neste side"-løsninger pleier å være passe tungvindte å bruke uansett, og i tillegg vil det ikke fungere på mobile enheter. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Jeg hører hva du sier og er enig. Problemet er at kunden hadde noen flashy effekter på sin gamle side (de er ikke aktive lenger, så jeg vet ikke hva slags det var) og ønsker seg dem sterkt tilbake. Vi må nok levere noe fancy om vi skal få kunden. Takk for tipset om aculo.us. Geir Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det var endel studenter på Blindern som benyttet xml i kombinasjon med flash for noen år siden. Jeg har tatt en rask titt på arbeider fra den tiden, men jeg finner ingen kildekode som kan hjelpe deg, desverre. Dette er ikke min spesialitet, men det har eksistert ett miljø på ifi tidligere. Frode Lenke til kommentar
Avean Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Alt dette er mulig med flash ja, min versjon oppfører seg akkurat som å bla i et magasin. Jeg bruker å loade bilder eksternt som fungerer som sidene i magasinet. Da kan man ha litt mer fancy grafikk. Men kan alltids bruke xml eller lese fra en tekstfil om du vil. Er rimelig enkelt Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du har også støtte for PHP i Flash, såvidt jeg vet, så da kan du jo benytte det for å hente data dynamisk ut fra databasen.. Hvordan det funker med PHP opp mot Flash vet jeg ikke, men jeg vet om flere sider som bruker det, så det må jo gå på en eller annen måte. Finner sikkert noen småtips på google for å sette dere igang Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Takk igjen for svar. Vi undersøker nærmere. Avean: Har du en eksempellink? Geir Endret 13. november 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå