Gå til innhold

HJELP til å få Mail til å fungere på IPHONE 3G.

Anbefalte innlegg

Hei..

Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med å finne ut hvordan jeg kan få mail direkte inn på min nye iPhone 3G. ?

jeg har en @live.no adresse ([email protected])( hotmail blir vel det ? )

Hva slags innkommende (IMAP) og utgående (SMTP) server skal jeg da benytte ?

Har prøvd med forskjellig, men får det iallefall ikke til.:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har iPod touch 1.1.5, men det er jo samme greien. Tingen er at iPhonen/poden... ikke virker med disse @hotmail/live greiene. De eneste som virker er google, AOL og noen andre. Jeg har @online (telenor) men det funker fint. Tror dette med iPhone og MSN er fordi MSN egentlig er Windows og hvorfor skal Apple ha noe slikt tullball i seg? Men om du lager en google-mail konto funker det

Lenke til kommentar

For å få Hotmail på en mobiltelefon må du uansett ha Hotmail Pluss (som koster penger) da en vanlig Hotmail-konto er hverken IMAP- eller POP-basert.

Du kan rett og slett ikke ha Hotmail på iPhone (eller noen annen telefon)

Nå er allikevel Safari en såpass god nettleser at du kan gå til www.hotmail.com via Safari på iPhonen og bruke den web-baserte epostklienten til Hotmail.

At det er Microsoft vs Apple har ingenting å si, du kan som nevnt få Hotmail like lite på Nokia som iPhone som på en Windows Mobile-telefon (med mindre du da bruker web-basert klient via nettleser).

:)

Lenke til kommentar
Hei..

Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med å finne ut hvordan jeg kan få mail direkte inn på min nye iPhone 3G. ?

Svar: Glem den inkompatible Microsoft-driten og skaff deg en skikkelig e-postkonto som faktisk støtter IMAP, f.eks Google Gmail...

http://mail.google.com/support/bin/answer....mp;answer=77702

Endret av Newton
Lenke til kommentar
At det er Microsoft vs Apple har ingenting å si

Hvordan vet du dette? Det er hard kniving mellom Mac og MIcrosoft for tiden. Apple har en stor kampanje som ser ut til å slå godt ann. Flere og flere går over til Mac og iPod har domminert mp3 markede ganske lenge. Dette med at Mac kan kjøre Microsoft Office er noe Microsoft SELV betalte Apple for å gjøre. Så, JO jeg tror det har noe med dette å gjøre

Lenke til kommentar

Hvordan vet du dette? Det er hard kniving mellom Mac og MIcrosoft for tiden. Apple har en stor kampanje som ser ut til å slå godt ann. Flere og flere går over til Mac og iPod har domminert mp3 markede ganske lenge. Dette med at Mac kan kjøre Microsoft Office er noe Microsoft SELV betalte Apple for å gjøre. Så, JO jeg tror det har noe med dette å gjøre

Det er ikke kniving mellom Mac og Microsoft, nei. En datamaskin kniver ikke mot et dataselskap. Men det er kniving mellom Apple og Microsoft, eventuelt mellom OS X og Windows, eventuelt mellom Mac og andre PCer.

Dette med at Mac kan kjøre Microsoft Office har vært slik siden Mac-plattformen så dagens lys på 80-tallet, og MS Office eksisterte faktisk på Mac flere år før det var mulig å kjøre Office i Windows. Og nei, Microsoft har aldri betalt Apple for dette, men Microsoft har tjent gode penger på å selge Mac-versjonen av Office.

Enhver brukbar mail-tjeneste er basert på standarder, og Microsoft er mer opptatt av proprietære løsninger og lock-in enn av å følge vedtatte standarder, det er saken...

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst på å ha muligheten til å få lest hotmailen din på iPhone finnes det faktisk en mulighet til det.

Det du trenger er en IMAP eller POP3 epost (gmail bruker jeg)

Dersom du ikke har det, opprett en gmail.

Det du da må gjøre er å ordne det slik at din hotmailkonto videresender mailen til gmailkontoen din. Gmailkontoen registerer du på iPhonen din og vips så får du all epost som kommmer til din hotmail på iPhonen.

Finnes en ganske grei guide på det her:

http://www.pqdvd.com/blog/iphone/iphone-ti...hone-via-gmail/

Lenke til kommentar

...

Fordi jeg VET at vanlig Hotmail ikke støtter POP/IMAP men det gjør derimot betalingstjenesten Hotmail Pluss. Hvorfor Microsoft har valgt at Hotmail ikke skal støtte POP (som er den epoststandarden mobiltelefoner benytter), DET vet jeg ikke, men det regner jeg med er bestemt på et internt møte i Microsoft.

Som sagt: Siden Hotmail ikke støtter POP/IMAP, betyr det at jeg ikke kan legge inn min Hotmail-adresse på min Nokia N95-2, min Samsung F480, eller noen av de andre nyere mobiltelefonene jeg har som har epoststøtte.

Tror neppe Microsoft har samme grudge mot Nokia og Samsung (og Sony Ericsson og Motorola og LG og så videre) som de har mot Apple.

Enhver brukbar mail-tjeneste er basert på standarder, og Microsoft er mer opptatt av proprietære løsninger og lock-in enn av å følge vedtatte standarder, det er saken...

Så sant, så sant, men sannheten er at akkurat DET kan vel sies om Apple også.

;)

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar
Så sant, så sant, men sannheten er at akkurat DET kan vel sies om Apple også.

Hmm, nei, tror ikke det. Sannheten er at Apples mailklient (Mail.app), mailserver (OS X Server) og onlinetjenester (.Mac) baserer seg fullt og helt på standarder som POP, IMAP, SMTP, SSL, osv.

Du tenker sikkert på det velkjente lock-in problemet med iTunes pga. at at mange av filene som selges der har DRM, men det er unntaket og ikke regelen. Akkurat den formen for lock-in kan du i hovedsak takke platebransjen for, siden Apple helst vil selge all musikken uten DRM i helt standard AAC-format - som i iTunes Plus.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Åja, så iPhone er opensource/AppStore er tilgjengelig for alle program, sånn som f.eks Opera?

Ja jøss.

Tror nok også du misforsto meg litt; Min "DET kan sies om Apple også" gjaldt følgende linje:

Microsoft er mer opptatt av proprietære løsninger og lock-in enn av å følge vedtatte standarder

Når det er sagt: Jeg er hverken for eller mot iPhone/Mac/Apple. Den er et gøyalt leketøy, men den har sine begrensninger.

Det jeg er imot, er store selskap som går inn med egne propretiære løsninger, som ikke funker på andre platformer, mens andre løsninger ikke får plass. En velkjent sammenligning i denne diskusjonen er rettsaken mot Microsoft etter at de tvang alle som solgte Windows til å bundle den med IE.

Og igjen, tilbake til saken; I og med at Hotmail (fra Microsoft) ikke støtter POP/IMAP - så er det DERFOR at iPhone ikke kan ha Hotmail via telefonens epostklient - ikke fordi det er hotmail.com/msn.com/live.com-adresser som skal inn på et Apple-produkt. Jeg ser absolutt at mistanken kommer, men her er det altså at Microsoft ikke følger en opplest og vedtatt standard for mail (POP/IMAP) så er det ikke bare iPhone-kunder som sliter med dette; Det gjelder også Nokia/Sony Ericsson/Samsung/Siemens/LG/Doro/Motorola og hva dere nå måtte ha alle sammen.

Lenke til kommentar
Hei..

Det jeg har gjort er å videresende en kopi av alle innkommende post fra min hotmail konto til min exchange-konto som jeg jo har tilgang til på fra telefonen. (evnt til en gmail konto etc)

Forsåvidt lagde jeg en egen undermappe på min exchangekonto via outlook hvor all post som blir videresent fra [email protected] blir flyttet over til.

Men det er mest for å holde bedre orden i sy sakene.

Får jo ikke til å svare fra hotmail-kontoen da, men får i hvertfall lest dem via e-post funksjonen på telefonen.

Og er det noe du bare må svare på med en gang fra telefonen så blir det jo evnt via safari eller fra mail-kontoen du bruker på telefonen.

Lenke til kommentar

Hei du der :) Som mange før meg har sagt så kan du ikke ha hotmail i mail.app på iPhone. Det du kan gjøre er å benytte google mail eller mail2web som jeg selv gjør. Det du også kan gjøre er å fjerne epostadressen din fra førsteinnlegg for å unngå at den blir snappet opp av spamboter og annet faenskap :) Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...