Deleted__- Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg holder meg for god til å kritisere andres musikksmak, det fører ingen steder hen og er vanvittig sneversynt. Derimot klarer jeg å innse at selv om noen sanger ikke tilfredsstiller mine preferanser, kan ha en helt enestående kvalitet. Jeg tar et eksempel: Shine On You Crazy Diamond med Dire Straits innehar en enestående musikalsk kvalitet, men jeg setter aldri på sangen i mitt eget hjem fordi jeg søker etter en annen musikalsk opplevelse. Det samme gjelder hele bandet Guns'n'Roses. Absolutt alle har et forhold til musikk og absolutt alle har sin helt egen smak. Ingen fortjener å bli ledd av på grunn av sin musikksmak. Fortjener virkelig en person som hører på opera å høre at han hører på søppel? Fortjener dem som hører på heavy metall det? Nei. Musikk er en del av en persons identitet, og det skal man være forsiktig med å kritisere. Det er på grensen til egoistisk å dyppe en sjanger ned i "driten" og på egenhånd oppnevne den "beste" sjangeren. Jeg skal si meg enig i at hvis det stemmer at antall hiphoplåter er så begrenset som du påstår, så er det et par låter innenfor sjangeren som sikkert godt på vei kunne danket ut et par av de 1000 utvalgte på listen. Jeg er med andre ord tilbøyelig til å være enig. Men så kommer dem som liker andre sjangre enn det igjen og virkelig ikke kan forstå at hvorfor nettopp deres sjanger inneholder så få sanger på listen. Kan dere ikke bare forstå at majoriteten mener noe annet? Listen i seg selv har liten verdi, men når den først er laget er det mye som tyder på at den er representativ for befolkningen i Norge. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ingen som har kritisert musikksmak her? Jeg mener listen er altfor lite representativ i forhold til de fleste sjangere. Det er lite jazz, blues, hiphop etc. Og jeg vil ikke si den er representativ for befolkningen her til lands. De som har stemt fram sanger er de som tydeligvis hører jevnlig på Radio Norge, og som faktisk gidder å ta seg bryet med å sende inn. Uten at jeg skal dømme Radio Norge(hørt på det 1 gang), kan jeg tenke meg at det er for det meste pop-rock(jævla vidt begrep, i know)/radiovennlig(logisk nok) musikk som spilles der. Hvis vi tar utgangspunkt i det, og at stemmerne er mennesker som hører jevnlig på kanalen, vil da listen bestå av denne musikken. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Tja, jeg hører "ALDRI" på radio, men jeg fikk det nå med meg. Men jeg sendte ikke inn forslag da. Det er klart at Sinatra hadde fortjent en plass. Det er mye god musikk i sjangrene du nå nevner. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Nettopp, så derfor vil jeg ikke kalle det en veldig representativ liste. Men tar man listen for det den er, har den definitivt et bruksområde. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Radio Norge spiller stort sett non-stop populærmusikk 'fra de 4 siste tiår' -- noe listen representerer ganske bra. Hadde listen vært av P3's lyttere hadde nok listen set litt annerledes ut. Men jeg tviler ikke ett sekund på mye av den samme klassiske rocken hadde vært på toppen av den listen også. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Jeg holder meg for god til å kritisere andres musikksmak, det fører ingen steder hen og er vanvittig sneversynt. Derimot klarer jeg å innse at selv om noen sanger ikke tilfredsstiller mine preferanser, kan ha en helt enestående kvalitet. Jeg tar et eksempel: Shine On You Crazy Diamond med Dire Straits innehar en enestående musikalsk kvalitet, men jeg setter aldri på sangen i mitt eget hjem fordi jeg søker etter en annen musikalsk opplevelse. Det samme gjelder hele bandet Guns'n'Roses. Absolutt alle har et forhold til musikk og absolutt alle har sin helt egen smak. Ingen fortjener å bli ledd av på grunn av sin musikksmak. Fortjener virkelig en person som hører på opera å høre at han hører på søppel? Fortjener dem som hører på heavy metall det? Nei. Musikk er en del av en persons identitet, og det skal man være forsiktig med å kritisere. Det er på grensen til egoistisk å dyppe en sjanger ned i "driten" og på egenhånd oppnevne den "beste" sjangeren. "Shine On You..." er ikke en Dire Straits sang og jeg ser ikke hva som gjør den enestående kvalitetsmessig. Folk bør ha frihet til å tråkke den ned i søla i like høy grad som du kan påstå at den er fantastisk. Man har egentlig ikke mye annet å gå utifra når en bedømmer musikk enn sin personlige opplevelse av den. Endret 17. november 2008 av Rodion Raskolnikov Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Å kritisere musikk er slik jeg ser det like naturlig og "riktig" som det er å skryte av dem. Men jeg tolker det slik at det han egentlig mener er at man ikke skal "mobbe" andre for sin musikk-smak. Noe jeg er enig i. Over til listen så vil jeg nå si at ingen hip-hop sanger "fortjener" å være på denne listen da folk ikke har stemt på dem. Jeg vil nok tro at på en kanal som P3 eller andre kanaler ville hip-hopen vært langt mer synlig men når man bestemmer seg for å lage lister over de 1000 beste sangene og det ikke kommer noen hip-hop sangen inn så er det nokså fortjent. Det er jo faktisk de 1000 sangene folket som har stemt ville ha og dermed er det vel fortjent. MEn jeg likte ikke helt listen personlig. En god del slagere var der så abslutt men jeg vil ha flere av dem. Og ikke minst musikk innenfor flere sjangre men jeg som mange andre lot vær å legge inn en liste og da blir det slik. Endret 18. november 2008 av Daggie Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Listen i seg selv har liten verdi, men når den først er laget er det mye som tyder på at den er representativ for befolkningen i Norge. Dette er nok ikke langt fra sannheten. Et blikk på lista viser at den består av relativt snill "lett å like"-musikk med bred appell. Du finner neppe så veldig mange som syns hovedtyngden av låtene på lista er direkte ufyselige, og mange syns nok de er helt strålende. Sånn er det - når du ser på musikksmak som et "minste felles multiplum" så er det det velkjente og trygge som står fram som det folk flest liker best. Her har du en graf over normaldistribusjon: Denne lista ligger ca. midt på (mainstream). Mange her på forumet befinner seg antakelig lenger ut mot kantene, og jo lenger ut mot en kant du er, jo kjedeligere vil du synes listen er. Om det er en "bra" eller "dårlig" liste er umulig å svare på, men at den er representativ for smaken til "mannen i gata" (hihi) tviler jeg ikke et sekund på :-) Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 ...Shine On You Crazy Diamond med Dire Straits... Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Shine on You Crazy Diamond er Pink Floyd ja, bare så det er spikret. Forøvrig syns jeg P3, P1/2, mp3 og mtv skulle lage en lignende liste, det hadde vært artig å se forskjellene. Det hadde nok blitt betraktelig mer Hiphop på p3s liste enn P1s, det er vanskelig å nekte for. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 I ein artikkel eg ein gong las stod det "en må forstå forskjellen mellom god musikk, og musikk en hører på". Det ligg vel noko i det, men etter mi meining er "god musikk" heilt personleg, og ikkje noko fast på ein måte. Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Tror heller bohemian rapsody vant pga hvordan den figurerer i Wayne's World Ja, Wayne's World gjorde absolutt låta verdenskjent. Før WW hadde ingen hørt om den. Vel, det er løgn. BR nådde topplistene når den kom, og nådde topplistene IGJEN når WW spilte av sangen. Den var altså to ganger på hit-listene Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Ja, jeg skrev feil, skyt meg. Flisespikkeri. Endret 18. november 2008 av Insty Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Shine On You Crazy Diamond med Dire Straits Blasfemi! Jeg har forresten satt sammen og kompilert plass nr. 1-100 nå. Tar vel kanskje 100 til i morgen. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Legg ut ein torrent! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Legg ut ein torrent!Eller bare kjøpe plata til RN? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Tror heller bohemian rapsody vant pga hvordan den figurerer i Wayne's World Ja, Wayne's World gjorde absolutt låta verdenskjent. Før WW hadde ingen hørt om den. Vel, det er løgn. BR nådde topplistene når den kom, og nådde topplistene IGJEN når WW spilte av sangen. Den var altså to ganger på hit-listene Ironi much? Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Legg ut ein torrent!Eller bare kjøpe plata til RN? Den har berre 18 av songane frå topp 100. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Du kan jo eventuelt kjøpa dei på Itunes. Ingen linkar til torrentar her uansett. Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Tror heller bohemian rapsody vant pga hvordan den figurerer i Wayne's World Ja, Wayne's World gjorde absolutt låta verdenskjent. Før WW hadde ingen hørt om den. Vel, det er løgn. BR nådde topplistene når den kom, og nådde topplistene IGJEN når WW spilte av sangen. Den var altså to ganger på hit-listene Ironi much? Fungerer alltid dårlig over forums Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå