L4r5 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Ja, tittelen sier alt. Lider av sterk tannlegeskrekk. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Du får nesten aldri narkose, det er bare småunger som gjør i sære tilfeller. Det er bare i hodet tannlegeskrekken sitter uansett. Når du først er i gang merker du ingenting til det. Dessuten kreves det en anestesilege for å sette narkosen, og det er det mange tannleger som ikke har utdanna folk til å gjøre. En slik dose er livsfarlig hvis de beregner den feil. Bedøvelsesprøyta er uansett så tynn at du ikke merker at han stikker den i tannkjøttet, kjenner bare litt ekkel smak når det pipler litt ut igjen. Så går det et par minutter så er hele kjeften så bedøvt at de kunne holdt på med trykkluftbor inni der uten at du hadde merka noe. Fiks tenna dine istedet for å gå med tannverk i årevis. Du skal ha dem resten av livet tross alt. 1 time med litt skrekk for flere år med gode tenner er verdt det. Endret 12. november 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Spør tannlegen? Eller mente du, bli slått ned, dratt inn i en van, dopet med kloroform. Og neste dag våkner du opp i sengen hjemme med en fikset tann. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Du får nesten aldri narkose, det er bare småunger som gjør i sære tilfeller. Det er bare i hodet tannlegeskrekken sitter uansett.Når du først er i gang merker du ingenting til det. Dessuten kreves det en anestesilege for å sette narkosen, og det er det mange tannleger som ikke har utdanna folk til å gjøre. En slik dose er livsfarlig hvis de beregner den feil. Bedøvelsesprøyta er uansett så tynn at du ikke merker at han stikker den i tannkjøttet, kjenner bare litt ekkel smak når det pipler litt ut igjen. Så går det et par minutter så er hele kjeften så bedøvt at de kunne holdt på med trykkluftbor inni der uten at du hadde merka noe. Vel... Over 3000 personer får behandling under narkose hvert år i følge VG så det kan ikke være så umulig. Har prøvd å stappe i meg sobril for å hjelpe på angsten når jeg skal til tannlegen, men det hjelper rett og slett ikke. Etter en fæl opplevelse for et par år siden der bedøvelsen gikk ut klarer jeg rett og slett ikke gå tilbake. Endret 12. november 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Lykke til med det, da. Er litt mere enn 3000 personer i året som drar til alle tannlegene i landet tilsammen, så. Bare å spørre tannlegen det, om han bare ler av deg og sier "take it like a MAN" får du bare bryte sammen og si du er ei kjerring som ikke tør å være mann. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Herregud, så vondt er det ikke å bore. Det skal kjennes litt i nervene - og vanlig bedøvelse er mer enn nok. Jeg koser meg med smertene hos tannlegen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Nå er det ikkje alle som får like stor glede av smerte som deg må du forstå. Enkelte tannleger kan være respektlause på akkurat det området ved å slaure med bedøving. Eg er ikkje noko superhappy for tannlegar sjølv, men med bedøvelse går det meste greit. Så lenge det hjelper til å halde tennene friske så skal eg heller tåle litt smerte. Eg fant ei god nettside om tannhelse/pleie ein gang, der sto det mykje nyttig. Hadde lagra den som favoritt, men tydelegvis på ei anna maskin. Om du søker litt rundt finn du sikkert noko som kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Frykt for smerte har blitt hysteri. Nå er jo keisersnitt snart i overvekt ved fødsler. Komplisert kirurgi der magen kuttes opp..........!? Tror vi bør ta en "time out" med hvor vi er på vei hen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Altså... Smerte tåler jeg. Tannleger tåler jeg ikke. Slutt å tro du veit alt om alle. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Lystgass da? Kan ikke det være et alternativ? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Altså... Smerte tåler jeg. Tannleger tåler jeg ikke. Slutt å tro du veit alt om alle. De vil deg ikke noe vondt, det kan jeg garantere deg. Mange steder i verden ville folk drept for å kunne kommet til tannlege. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Er det ikke bare å ringe for å høre med kontoret? Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Altså... Smerte tåler jeg. Tannleger tåler jeg ikke. Slutt å tro du veit alt om alle. Jeg skjønner godt hva du mener. Vanligvis har jeg en normal smerteterskel, men hos tannlegen gjør det vondt, det lukter og smaker vondt, noen tannleger ser ut som de nyter å påføre deg smerte, det rister uansett om du trekker eller borer (og hvis man trekker kan man virkelig kjenne hvordan noe blir røsket ut, selv om det ikke gjør veldig vondt pga. bedøvelsen), og når du kommer hjem og bedøvelsen går ut kjennes det helt jævlig. Dessverre tror jeg narkose koster mye å få til hos tannlege (kan jeg få det billigere/gratis fordi jeg bare er 15?). *Mine innlegg* Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Når du først er i gang merker du ingenting til det. HAHA.. Når jeg trakk 2 tenner, hadde jeg den nazi tannlegen.. gjorde DRITVONDT. tok 4 sprøyter bare for å bedøve meg. + at vi prøvde sånn saft bedøvelse, Klarte ikke å drikke den, og hun helte den over meg.. NAZI.. Det er bare tull.. jeg vil ha narkose også! Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Har ikke vært hos tannlegen siden jeg fylte 17 og nå er jeg 24, snart 25. Jeg trør ikke min fot innenfor en tannlege klinikk før jeg har så vondt i munnen at selv posemat ikke går inn. Jeg hater tannleger, satanister og gamle nazister i mine øyne. De må jo få et eller annet kick av så høre folk klynke i smerte når de drive med de forbanna metall instrumentene sine og pirrer i tennene, trykker ned den forbanna dritten i tennene så det gjør dritvondt. Jeg klarer ikke tannleger, såre enkelt. Skal jeg noen gang til tannelgen skal jeg være så ned dopa som det lar seg gjøre, borte vekk, trillet inn uten å vite noe av det. Ja til narkose fra du entrer til du blir trillet ut fra satanistklinikken. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Har ikke vært hos tannlegen siden jeg fylte 17 og nå er jeg 24, snart 25. Jeg trør ikke min fot innenfor en tannlege klinikk før jeg har så vondt i munnen at selv posemat ikke går inn. Jeg hater tannleger, satanister og gamle nazister i mine øyne. De må jo få et eller annet kick av så høre folk klynke i smerte når de drive med de forbanna metall instrumentene sine og pirrer i tennene, trykker ned den forbanna dritten i tennene så det gjør dritvondt. Jeg klarer ikke tannleger, såre enkelt. Skal jeg noen gang til tannelgen skal jeg være så ned dopa som det lar seg gjøre, borte vekk, trillet inn uten å vite noe av det. Ja til narkose fra du entrer til du blir trillet ut fra satanistklinikken. Glad jeg ikke er deg når stumpene må reddes................. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Først og fremst; Finn en privat tannlege, de lever tross alt av at folk kommer igjen og er meget snille og foriktige av seg, det er hvertfall min erfaring. Jeg takler forøvrig ikke "pirkingen" jeg heller, men da lar de være å bruke det, rett og slett herlig. Nå har man og mulighet til å sette bedøvelse smertefritt så nå er jo all smerte 98% fjernet. Tallene jeg har funnet tilsier at det vil koste en 20 000 for narkosebehandling, og såvidt jeg vet er det utenom utgiftene for fiksing av tenner(Si under 1000kr per hull, 4000 for en rotfylling og 5 000 for en ny krone, ved rotfylling vil ofte de 2 sistnevnte måtte kombineres) Lenke til kommentar
epifant Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Tror du har rett i det. Ca 20 000,- var svaret jeg fikk fra min (private) tannlege når jeg spurte for ca et år siden. Og du har nok også rett i at det kommer i tillegg til det tannlegen skal gjøre, i hvert fall slik jeg forstod det. Narkose koster, anestesilege koster og sikkert en del andre ting vi "vanlige" ikke tenker over. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 takk, hadde helt glemt at eg leste den artikkelen og fikk en god ide. Ringer haukeland i morgen og fikser det Må få gjort noe nå siden eg blir 17 om ikke så altfor lenge. Og kan bare tygge på ene siden av munnen. Har som L4r5 hatt en dårlig opplevelse med at bedøvelsen gikk ut, og at borren gikk langt ned i tannkjøttet. Også er det så trangt i munnen min at den stål greien de bruker for å holde fyllingen på plass med må alltid assistenten og tannlegen stå og presse ned, never again. Smerten etterpå går greit, det er bare smerte. Men det å ligge der er jævlig psykisk tortur. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Vel... Over 3000 personer får behandling under narkose hvert år i følge VG så det kan ikke være så umulig. Har prøvd å stappe i meg sobril for å hjelpe på angsten når jeg skal til tannlegen, men det hjelper rett og slett ikke. Etter en fæl opplevelse for et par år siden der bedøvelsen gikk ut klarer jeg rett og slett ikke gå tilbake. Min kusine fikk behandling i narkose. Hun har vill tannlege-panikk, og hadde tenner som fikk henne til å se ut som om hun var 80 og nyoppjult. Dette var ved en privat klinikk i Oslo, og hun ble veldig fornøyd. Tilsamme betalte hun nesten 100.000,- for tre behandlinger som inkluderte noen bruer, rotfyllinger og hull-behandlinger:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå