password Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hei. I februar kjøpte jeg en brukt bil, hvor selgeren hadde brukt bilen som sikkerhet ved et lån. I kontrakten skrev vi at salgspanten hos Brønnøysundreg. skulle slettes så fort salgsbeløpet av bilen var kommet inn på selgers konto. En god stund etter kjøpet var det fremdeles igjen et beløp av selgers lån. Jeg kontaktet selger som skulle ordne opp med en gang. Nå har jeg nettopp mottatt brev fra politiet om begjæring om henting av bilen, etter at selskapet som opprinnelig hadde lånt ut penger til selger ikke har mottatt resterende beløp, og opprettet sak mot selger. Jeg sitter da midt i melllom med skjegget i postkassa... Selger snakket med Lindorff som har fått saken fra utlåner.. De var ikke villige til å løfte en finger for å endre på det som gjaldt. Selger sa at han ikke ville klare å betale restbeløpet innen den tidfristen som faktisk foreligger, og foreslo at jeg kunne betale restbeløpet til Lindorff, slik at han kan betale meg siden. Dette var ikke aktuelt sa jeg. Selger skal kontakte namsmannen for å se om han kan få til en utsettelse. Jeg lurer da selvfølgelig på hva jeg som kjøper kan gjøre her, om det i det hele tatt er noe jeg kan gjøre. Som nevnt i begynnelsen skrev vi i kontrakten at salgspanten skulle slettes så fort salgsummen var inne på selgers konto. I mine øyne kan jeg betrakte dette som et kontraktbrudd, og evt. hvilke muligheter har jeg ved et slikt brudd? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Panthaver har nok full rett til å realisere pantet sitt. Eneste mulighet til å unngå dette er at resterende kravet blir betalt inn fullt og helt. Jeg er også redd at muligens den alminnelige reklamasjonsfristen har gått ut, uten at jeg skal si noe sikkert om det. Alt bunner i tid pantet skulle slettes og når du reklamerte. Skulle pantet slettes i slutten av februar, og du venter til september/ oktober eller når du fikk brevet fra kreditor/ politi før du reklamerer til selger, så er det selvfølgelig oversittet den alminnelige reklamasjonsfristen. Det er i slike tilfeller det er lurt å få en bekreftelse på at pantet er slettet før man overtar bilen. Lenke til kommentar
password Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Takker for svar! Det vil jo da i verste fall si at jeg kan ende opp med å betale resterende beløp. Hvis det blir tilfelle, er det da lurt å lage en slags "privat kontrakt" for innbetaling fra selger til meg? Jeg tror ikke selger bevisst vil unnlate å betale til meg siden, men jeg ser jo at ting kan ta tid, så da hadde det vel vært greit med en skriftlig avtale? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvis du skal betale ut resten av gjelden til vedkommende slik at du slipper å miste bilen din, burde du ihvertfall skrive et gjeldsbrev som innehar en klausul om muligheten til tvangsinndrivelse, da fungerer gjeldsbrevet som et eget tvangsgrunnlag. her er noen papirer du kan benytte deg av: Gjeldsbrev, bare sett inn riktig informasjon og husk å ha to vitner til å medundertegne: http://adma24.no/filesystem/2006/11/10163a001_5739.pdf Lenke til kommentar
password Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 tusen takk for god hjelp=) Lenke til kommentar
password Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 "Inndrives i uten søksmål i henhold til Lov om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring § 7-2". Hvem er det som står for dene innkrevingen når det er en privat avtale? Jeg kan jo ikke drive torpedovirksomhet heller.... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du kan sende kravet direkte til namsmannen for tvangsinndrivelse hvis vedkommende ikke betaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå