Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mistet trådløsnett etter at Canal Digital skiftet modem.

Anbefalte innlegg

Hei alle dere kunnskapsrike mennesker. Jeg tyr til dere for støtte.

Saken er; for noen måneder siden så oppgraderte borettslaget jeg bor i til digitale tv-sendinger samt inkludert bredbånd via kabelnettet til Canal Digital. Jeg hadde inntil da også fått bredbånd via kabelnettet hvor jeg fra CDs Thomson-modem hadde strukket kabel til en stasjonær-PC hvorpå jeg igjen hadde innstallert en Netgear Router for eget trådløsnett i leiligheten. Alt fungerte utmerket.

Etter at montøren hadde installert vår flotte PVR (digital mottaker) på stua byttet han ut Thomson-modemet i samme slengen, uvisst hvorfor. Av utseende var de helt like, så hvorfor den gamle ble byttet ut vites ikke. Så - følgen ble, at nå er det kul umulig å få satt opp routeren igjen. Vi har fortsatt nett via kabel inn på den stasjonære PC'en, men å få satt opp det trådløse nette virker håpløst umulig. Både min svoger og samboers svoger har forsøkt seg, uten å lykkes, og begge de er over gjennomsnittet datakyndige. Samboers svoger trodde at min Netgear-router var kaputt, så han anbefalte en tur på Expert (han jobber selv i kjeden...) for å anskaffe en Jensen-router som han selv har kjennskap til og gode erfaringer med. Men nei, under innstallering søkes det etter et nett hvorpå følgende melding er at det detekteres en FIXED IP-ADDRESSE, noe som ikke stemmer etter hva jeg kan forstå. Etter dette kommer vi ikke videre. Samboers svoger tok kontakt med både CD og en kar på Jensen for å forsøke å få løst problemet, med det til svar at uvisst hvilken grunn så har visst enkelte kunder hos CD dette problemet. Jo takk, det hjalp mye å få vite det...

Noen som har tips å kommer med?

Med hilsen fra en frustrert amatør som en gang i tiden hadde mulighet for å surfe på laptop på stua via eget trådløst nett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan først gå inn på datamaskinen som er tilkoblet modem og sjekke ipadresse.

Dette gjør du ved å gå inn på startmeny, kjør... og skrive CMD <enter>.

Nå får du opp et sort vindu hvor du skriver ipconfig <enter>.

Se hvilken ipadresse du får. Begynner denne med 192. så må du logge inn på netgearrouteren og endre ipadresse på denne fra 192.168.0.1 til 192.168.1.1.

Får du ikke 192. adresse ved ipconfig så må du koble routeren til modemet og så resette modemet ved å stikke inn en pennespiss bak til lampene foran slukker et øyeblikk. La så modemet stå noen minutter, så skal alt være ok.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Takker for svar, men selv om jeg gjør som du sier så kommer jeg ingen vei. Ved å kjøre ipconfig så finner jeg at tildelt ipadresse er noe helt annet enn en 192.adresse. Ergo, jeg kobler nettverkskabelen inn i router, resetter modem og prøver igjen etter noen minutter. En stund ser alt greit ut inntil netgear-oppsettet finner ut at jeg har en STATIC (FIXED) IP-ADRESSE. Neste steg blir så å legge inn disse adressene, noe som går greit for IP-adresse, Subnet Mask og Default Gateway. Men jeg mangler DNS-server eller hva det nå var det ble spurt etter, så da er jeg like langt.

Hva nå? Dersom du/dere fortsatt gidder å tipse så hadde jeg satt enormt pris på det.

Terje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...