Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av enkel bærbar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av en enkel bærbar som skal brukes primært til internett, tekstredigering, film og musikk.

Jeg har ikke noen forhåpninger om å få spilt noen avanserte spill på denne da mitt budsjett er satt til ca 5000kr (er vel ingen pcer i denne prisklassen som takler det?).

Jeg var innom elkjøp og expert her om dagen og fant et par alternativer.

F.eks.

Expert:

HP CQ60-116

Dette er den billigste jeg har sett på.

HP CQ60-140

Samme chassi som den over, men har QL-60 prosessor, 3GB ram og 8200M Grafikkort og ligger en tusing over i pris.

Elkjøp:

Thosiba SATL30019O

Compaq PRESCQ60127EO

Begge disse har T3200, INTEL GMA 4500M, 3GB minne og 320GB harddisk.

Hva er det som gjør at Compaqen koster 700kr mer? Er det bedre chipset e.l. på Compaq?

Fujitsu Siemens AMILPA3553E01

Hvordan er forskjellen i ytelse på Intel T3200, AMD QL-60 og AMD RM-70?

Det samme med INTEL GMA 4500M, HD3470 og 8200M? Da med tanke på film og lettere spill.

Noen som har tanker på plusser og minus på disse og hvilken får man mest for pengene?

Kom gjerne med andre alternativer også hvis du kan :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nesten samme

Nei, det stemmer ikke helt

Skjermkortet på den HP'en er mye bedre fordi den har dobbelt dedikert skjermminne. Når du spiller vil du merke enormt forskjell med dette. Uansett om du har tenkt til å spille eller ikke anbefaler jeg deg HP'en. Den har noe svakere HDD, men innvesterere du i en ekstern er ikke dette noe problem for dokkumentene dine eller hva det nå er du skal ha på den...

Håper du liker den nye maskinen din :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Godt poeng det med dobbel ram på HPen.

Skrev nok litt kludrete i sted.

Det jeg mente var ikke at HP og Acer var neten like, men at den Acer PCen jeg så på var nesten lik den jeg linket til, bare med en annen prosessor.

Har ikke så veldig erfaring med Intel VS AMD. Har kun hatt Intel.

Men virker ikke som det er store forskjellen på T5750 vs QL-60.

Synes også at HP maskina er finere :whistle:

Det som er positivt med Acer pcen er jo Blueray spilleren, men har ingen blueray filmer heller, så gjør ikke så mye det.

Så lurer på om jeg ikke tusler bort og kjøper den HP PCen da :)

Lenke til kommentar

Har selv en HP dv9657 med et lekkert design som du sier. Det var som å åpne et skattekammer da jeg åpnet esken, et nydelig syn.

Heller tror jeg ikke du vil merke noe på prosessorene. Jeg har 2.0 Ghz (litt lite for mitt bruk, men-men), men de fleste programmer kjører stabilt og greit selv om noen fucker seg opp pga VISTA :realmad:

Angående Blue-Ray så kommer ikke dette til å ta over markedet på flere år. DVD vil fortsatt regjere og innen den tiden Blue-Ray overtar har du skaffet deg ny maskin.

Kjøp HP'en du :thumbup:

Lenke til kommentar

Hepp hepp :)

Da var HPen i hus og sitter å skriver på denne nå.

Gikk fort og greit å komme igjennom førstegangsoppstarten.

Virker som ganske greit tastatur også på denne, men mellomromtasten klikker litt for mye for min smak.

Eller er museflaten veldig grei og reagerer fint :)

Men av en eller annen grunn begynte viften å kjøre på 100% når jeg startet Windows Update, men den roet seg igjen etter noen minutter ;)

Kunne gjerne vært litt mer stillegående vifte, men får se hvordan den blir når alt av oppdateringer blir ferdig.

Alt i alt så er førsteinntrykket bra :)

Lenke til kommentar
Men av en eller annen grunn begynte viften å kjøre på 100% når jeg startet Windows Update

Du er ikke alene! :p Min kjører så og si 100% konstant! Update eller ikke.

Et par tips til en ny HP bruker:

Ta godt vare på lakken på toppen av dekselet. Det er skjørt og riper oppstår fort!

Diskopprydning og Diskdegragmentering er et lurt verktøy for å indeksere harddiskene. Rydder opp i filer og gjør masinen "litt" raskere.

Ta fort backup av dine filer, bilder osv. Trangen til å formatere slo meg en dag den jobbet som en bil med sand i motoren. Hadde på dette tidspunkte INGEN backup disker.

Ta sikkerhetskopier av Windows med en gang! Om du skulle formatere er det greit å ha et "rent" operativsystem uten masse crap.

Drivere til HP's maskiner kan ikke lastes ned fra nVidias sider (om det er det du har nå), men må derimot lastes ned fra HP's egen sider

Håper du får god glede av maskinen. Lykke til! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...