Gå til innhold

Sony eller Pioneer (LCD Flatskjerm)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pioneer's bidrag til lcd systemet skal det godt gjøres å overgå:)... Sony har nettopp lansert W4500 og hvis du kan få en modell uten clouding problemer så er det en meget bra skjerm. Samsungs 6 serie er også verd en titt og selvsagt 9 serien til Philips...

Endret av Skagen
Unødvendig quoting.
Lenke til kommentar
Jeg var innom Siba idag for å se på Sony. Syns ikke den er så bra, jeg så på Sony Bravia KDL40W4000. Det var ei W4500 også, syns Phillips så mye bedre ut. Hva syns dere om Sony?

Fikk i grunn motsatt opplevelse når jeg var og handlet TV. Synes Sonys W-serie gir langt bedre og naturligere bilder enn Philips. Endte opp med W4000 etter å ha sett leeeenge på denne skjermen i butikken, ved siden av W4500. Så ingen grunn til å legge ut 3000 ekstra for 4500, 4000 klarer seg utmerket på 50Hz...

Utrolig fornøyd med kjøpet, anbefales!

Lenke til kommentar
Jeg var innom Siba idag for å se på Sony. Syns ikke den er så bra, jeg så på Sony Bravia KDL40W4000. Det var ei W4500 også, syns Phillips så mye bedre ut. Hva syns dere om Sony?

Sony lager sikkert gode TV-er, men de imponerer ikke meg slik de gjerne vises i butikkene. Eller, en gang lot jeg meg imponere da jeg så på dem i vinduet til Sony-senteret på vei til kino. Wow, så flott bilde! Så var jeg på kino, og da jeg passerte Sony-senteret på tilbaketuren var reaksjonen: Fysj, så glorete bilde. Digital bling-bling. Ikke i nærheten av en troverdig naturtro gjengivelse av noe som helst. Men, det er mulig det kan fikses med riktige innstillinger.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er Pioneer så mye dyrere enn Sony? Jeg var innom Lefdal på lørdag og da så jeg hvor sexy Pioneer 50" i virkeligheten er. Sony har litt kjedelig design, i tillegg har den høytalere nede, noe som gjør at lyden blir langt dårligere enn å ha dem på sidene. Kommer Sony snart med nytt design?

Lenke til kommentar
Men hvorfor er Pioneer så mye dyrere enn Sony? Jeg var innom Lefdal på lørdag og da så jeg hvor sexy Pioneer 50" i virkeligheten er. Sony har litt kjedelig design, i tillegg har den høytalere nede, noe som gjør at lyden blir langt dårligere enn å ha dem på sidene. Kommer Sony snart med nytt design?

Sony kommer nok med et nytt design til neste år, men de har mindre fokus på dette enn Pioneer. Pioneer har priset seg i overkant dyrt, selv om tv-ene deres helt klart har bedre design, men over 15000 for en 32" er å ta litt hardt i. Når det gjelder lyd på flat tv-er så er denne sjelden god uansett hvilket merke og pris du havner i. Det beste er å koble til noen pc høytalere eller invistere i et lite surround anlegg.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe enten Sony 46 " eller Pioneer 46 til 50 ". Men jeg lurer på om, det er lurt å vente til nyåret for da starter januarsalget. Jeg håper å få noen bra tilbud da på tv'er. Kan noen gi meg råd om hvilken av de to merkene en bør gå for. ???? :roll:

Lenke til kommentar

Hvorfor vil de ikke lansere LCD til Norge? Er det en spesiell grunn for det? Men jeg trenger råd. Jeg vil kjøpe tv hos Elkjøp for der kan du returnere varen innen 30 dager hvis noe ikke fungerer. Har lest at Sony 46" har claudingsproblemer. Er dette allment kjent problem? Jeg tenkte meg en 46 " men hvis det er claudingsproblemer vil jeg nøle med å kjøpe den.

Hva ville dere gå for?

Lenke til kommentar

Grunnen til at Pioneer ikke vil lansere 46" her, er nok at de føler den tar kunder fra 50". Dette er det jeg har hørt fra Pioneers ansatte selv. Ikke en bekreftet skriftlig kilde eller noe, altså.

Om du skal ha 46" LCD, hvorfor ikke sjekke ut produsenten av Pioneer's LCD'er? Sharp LC46XL2 / LC46HD1? De er jo brutale.

Lenke til kommentar

Jeg personlig er litt skeptisk til plasma. Det væskeformede lerretet kan lett få lekkasjer og ødelegge hele skjermbildet. Derimot er LCD litt bedre, men ikke ideelt. Jeg savner de harde galvaniserte glassene som ble brukt på billedrør skjermene. En kunne prøve å knuse dem, men klarte det aldri :p

Lenke til kommentar

At en plasma skjerm lett kan gå lekk slik at bildet flyter ut?

Det er første gang jeg hører at dette er et vanlig problem!

Man kan kan ikke frakte en plasma skjerm liggende, men kun på høykant. Hvis man ikke gjør dette så kan man få utflytning i bildet, men dette er da ikke noe problem.

I forhold til bildekvalitet, responstid, kontrast, farger og sortnivå så er plasma systemet langt bedre enn lcd. Det eneste problemet plasma systemet har er muligheten for innbrenninger, selv om dette er svært sjelden. Allikevel må man passe litt på og særlig hvis man spiller spill med faste meter eller tekster i bildet.

Dette har riktignok mange spill produsenter fått med seg så man kan som regel fjerne eller gjøre HUD mer eller mindre gjennomsiktig.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Med ett ord: Plasma suger.

Når det gjelder LCD så er det langt bedre enn plasma. Jeg var innom prisguiden og der så jeg at det lå erfaringer til kjøpere i kommentarfeltet. De skrev at det var problemer med plasma og angret på kjøpet. Slikt var det ingen erfaringer om LCD.

Til filmer og tv er det vel LCD som er beste. Hverfall når en skal laste ned filmer på PC og kjøre det direkta fra pc på hovedskjermen :new_woot:

Lenke til kommentar

Når det gjelder LCD så er det langt bedre enn plasma. Jeg var innom prisguiden og der så jeg at det lå erfaringer til kjøpere i kommentarfeltet. De skrev at det var problemer med plasma og angret på kjøpet. Slikt var det ingen erfaringer om LCD.

Til filmer og tv er det vel LCD som er beste. Hverfall når en skal laste ned filmer på PC og kjøre det direkta fra pc på hovedskjermen :new_woot:

*Sukk*

Feil, feil, feil, feil og feil.

Først av alt er eg interessert i å få sjå kvar du fant alle dei negative omtalene av plasmaskjermar.

Til filmer og TV er plasma best, ikkje LCD. Om ein kjører film frå PC eller DVD betyr lite, plasma er best på det området uansett.

Lenke til kommentar

Jeg lurer svært på hva slags brukerforum du har funnet slike argumenter på?

En lcd må ha baklys for i det hele tatt å kunne vise et bilde.

Dette gjør at sortnivået blir dårlig og kun dimming kan gi tilstrekelig sort. Dette resulterer i at detaljer gror igjen og bildet oppleves som flatt. LED baklys har kommet for å løse problemet, men dette kan tidvis gi litt stygge artefakter i skille mellom lyst og mørkt.

Plasma cellene kan mer eller mindre skrues helt av og dette gir dypere sort og ikke minst langt høyere kontrast. Da snakker jeg om nativ kontrast og ikke den dynamiske som i alle tilfeller er noen vas siden det ikke finnes noen standard måleform på den.

En lcd tv har responstid på rundt 8ms og dette gir hakking og ikke minst slep i raske bevegelser. Dette har produsentene løst ved å utvikle 100hz systemet som øker antall frames i sekundet slik at bevegelser oppleves som mykere. Problemet med dette er at tv-en forandrer hele teksturen i bildet og skaper en litt kunstig skarphet som gjør at all film ser ut til å være skutt på video.

100hz må som regel skrues av når man skal spille siden det skaper unødvendig mye

”input lag”.

En plasma har 0.001ms responstid som mer eller mindre tilsvarer ”realtime”. Det betyr at slep og hakking er mer eller mindre utradert så lenge man ikke har masse digital billedbehandling på. Dette betyr også at skjermen holder samme oppløsning når det er bevegelse i bilde i motsetning til en rekke lcd skjermer som mister mye av oppløsningen når bildet beveger seg.

Dette gjør at man får mindre slep på spill hvor det er mye bevegelse. Dette har flere og flere ”gamere” oppdaget og de sverger til Plasma. Derfor har en rekke spill produsenter begynt å ta hensyn til HUD problemet.

Vanlige feil som ikke blir sett ikke alltid blir ansett som feil på lcd.

Clouding

Smearing

Døde piksler

Vanlige problemer med plasma

Retention

Enkelte kan se grønt slep på raske bevegelser, men dette er sjelden og det er noe slikt som 10% av verdens befolkning som ser dem.

Hvis du er sensitiv for flimmer på lys og skjerm så vil en plasmaskjerm også flimre, men dette gjelder heller ikke særlig mange.

LCD tv-er er ikke gode til å skalere lavtoppløste kilder som DVD og standard tv signaler. Fargene blir stygge og bildet blir preget av piksler og støy. Det finnes modeller som er bedre på dette, men en 3 - 4 år gamel plasma viser ofte bedre SD bilder enn en LCD skjerm.

Plasma skjermen skalerer nemlig veldig bra og det er absolutt det beste systemet på film og tv. Bildet er mer naturlig og det har mer dybde...

Det eneste stedet en lcd markerer seg er som dataskjerm. Det var det systemet ble utviklet for... Så enkelt er det...

Sist men ikke minst så er det stort sett Pioneer som stikker av med de beste anmeldelsen og ikke minst blir de stadig kronet for å lage verdens beste tv-er. De lager som kjent plasma skjermer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...