Gå til innhold

Utdanning til Bygg Ingeniør

bruktCDplate

Anbefalte innlegg

Synes alt dette med elektro, strøm, atomer og slikt er litt vanskelig og litt kjedelig.

Men snekkring synes jeg er gøy, og da tenkte jeg på bygg ingeniør. :new_woot:

Har et inntrykk av at bygg ingeniør ikke er så vanskelig som elektro ingeniør, og jeg innteresserer meg for bygging.

-På grunnlag av dette vil jeg da komme meg fint igjennom 3 år på byggingeniør? :roll:

-Noen som kan si litt om hverdagen til byggingeniører?

-Lønn?

-Muligheter?

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Byggingeniør er den vanligaste ingeniørtypen, så det er ein del jobbmuligheiter som ingeniør. Men det er mange andre typer ingenoør du kan bli også ikkje berre elektro og byggingeniør.

Kva er det du synest er kjedelig med elektro, strøm og atomer? På ingeniørstudiet så kjem du ikkje heilt unna desse tinga, men hovefokuset til byggingeniøren ligg i å rekne på berekraft og fasthet. Så det er berre å begynde å pugge på Newtons lover ;)

Ingeniør er nok eit av dei tryggare utdanningsvalga du gjer, det er massevis av jobber i skips og offshore bransjane. Så lenge du har ingeniør utdanninga så kan du jobbe i stort sett alle ingeniørjobbar. Mange arbeidsplasser satser på å ha mange typar ingeniørar slik at dei utfyller kvarandre.

Lenke til kommentar

Du må huske på at ingeniørstudiene har mye teori. Det blir en del matte og fysikk, for å si det slik. Husk også at en byggingeniør ikke gjør det fysiske arbeidet på en byggeplass. Det er det håndverkerne som gjør.

Siden du ikke virker så motivert for teorifag, så anbefaler jeg deg å gå yrkesfag i første omgang. Du bør også se på matematikk og fysikk for andre- og tredjeklasse (ta de som privatist for eksempel), mens du utdanner deg. Dersom matten og fysikken interesserer deg, så er det bare å ta påbygg senere. Dersom disse fagene virker pyton så har du ihvertfall en utdanning i baklomma.

Når det gjelder videre utdanning, så er det mange muligheter. Etter en treårig ingeniørutdannelse, har du det som kalles for bachelorgrad. Tar du to år til, f.eks. på NTNU, får du en mastergrad, og kan kalle deg sivilingeniør. Du kan også studere tre år til etter det igjen for å få en Ph.D. (doktorgrad) i faget.

Lenke til kommentar

På meg så virker det som at det beste for deg vil være og ta "Y-VEI" altså å ta fagbrev som f.eks tømrer fyrst for deretter å bli byggingeniør når du har hatt litt praksis i faget.

Det vil sjølvsagt seie at det tar litt lenger tid før du får tittelen ingeniør, men samtidig så har du eit fagbrev og du kan velge å ikkje utdanne deg vidare visst du blir skole lei.

Om du tar denne veien til å bli ingeniør så stiller du veldig sterkt som jobbsøker sidan det er eit stort pluss og ha erfaring "frå golvet" før du jobber med det teoretiske. I tillegg så beviser ein som har tatt Y-VEI at han er brukandest til omtrent kva det skulle være av teoretiske og praktiske arbeidsoppgåver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...