Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan SecuRom ha ødelagt DVD-drevet mitt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette kan jo enkelt testes...

Last ned Ubuntu live-CD. Om du ikke er kjennt med det, så er det en gratis linuxversjon OS som du kan kjøre (boote) rett fra CDen. Den rører ikke harddisken i det hele tatt, så det er ingen endringer, og alt går tilbake til hvordan det var ved neste reboot.

Fungerer spilleren din i Ubuntu så er det nok noe securom relatert ja, sidne det er få andre ting som kan lage slike typer problem i et OS. Om den fremdeles ikke fungerer i Ubuntu så er det nok bare en enkel hardware feil som du tilfeldigvis fikk samtidig med at du hold på med Securom greiene. Selv securom kan ikke fysisk ødelegge et DVD-drev, og så langt jeg kjenner til så modifiserer den ikke firmwaren direke på drevet, så den vil ikke "overleve" en OS reinstallasjon (eller Ubuntu live som jeg foreslo for å teste).

-Stigma

Er du klar over hvordan feks Securorom og et par andre copy protection programmer fungerer? De tar kontrol på hw nivå på selve drevet og spinner det opp og i noen tilfeller også raskt i motsatt rekkefølge for å lese data som kun kommer fram ved å lese baklengs (mulig at det er snakk om å lese data strømmen i motsatt rekkefølge og ikke nødvendigvis ved å spinne drevet bakover, så tar forbehold for det).

Og for å ta direkte kontrol på et drev så må man vel ha direkte hardware kontroll eller? Om dette gjøres via en modifisert firmware eller om de gjør det på software nivå er uvist, men kjenner til flere som har fått ordnet opp i problemet etter at Securom ble avinstalert.

Da kan vi jo argumentere om alle drev er laget for å tåle en slik belastning, er nok sikkert noen som ikke tåler dette og som kun er beregnet på å spinne i en retning og dermed så kan nok forskjellige typer for DRM faktisk ikke utelukkes som årsak til at drevet stopper og fungerer.

http://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM

Jeg har en god forståelse for hva securom gjør ja, selv om jeg på ingen måte skal pårope meg som noen ekspert på området - det er utvilsomt mange som har mye mer inngående kunnskap på dette enn meg.

Jeg er dog helt sikker på at securom ikke kan forårsake fysiske endringer i drevet, slik osm å spinne disken baklengs eksempelvis. Det finnes det ikke hardware-støtte for i drevet. Securom tar kontroll på et veldig lavt nivå, og det er det som lager problemer senere for andre ting du skal bruke drevet til, men det er fremdeles bare softwarestyring, og det vil altså ikke følge med drevet om du reinstallerer OS eller flytter drevet over til en annen maskin.

Det eneste du da står igjen med er om securom på en eller annen måte kan forårsake et bruksmønster som sulle kunne slite på drevet mer enn normalt av en eller annen grunn. Det tviler jeg på. Det er fremdeles firmwaren i drevet som til slutt bestemmer detajene av hvordan drevet fysisk leser dataene. Jeg har hørt om folk som har påstått hardware skade fra securom, så jeg skal ikke summarisk avvise det, men jeg kan altså ikke noe hvordan det skulle være mulig basert på hva securom faktisk er. Det høres like usansynlig ut som at et dårig programmert spill kunne drept skjermkortet ditt for eksempel. Man skal være itt forsiktig med å ta alle påstander på nett seriøst, spesielt når det er så populært å hate securom disse dager.

Jeg tror derfor fremdeles at testen jeg nevnte er en greit måte å finne ut av dette, ihvertfall intill jeg faktisk får høre om, noen bekreftede tilfeller av hardware skade fra securom, skrevet av en påliteig kilde. Link gjerne om du evt. skulle vite om one sånt.

For the record så hater jeg securom også. Jeg er ingen sympatisør, men når folk først har utpekt noe upopulært slik som securom så har det ofte en tendens til å bli en heksejakt der de sanne og usanne anklagene kommer litt om hverandre uten at noen gidder å være kritiske til påstandene.

Godt eksempel på hvordan slike ville rykter uten basis oppstår:

http://www.ataricommunity.com/forums/showthread.php?t=551454

Denne gangen var det liksom securom som drepte IDE kontrolleren.

Igjen med RAM:

http://nwn2forums.bioware.com/forums/viewt...0&forum=109

Securom kan tydeligvis ta knekken på nesten hva som helst om du bare leser litt på nettet. /sarcasm

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det dere beskriver kan faktisk stemme. SecuROM lager et helvete, det er ikke bare slik at man ikke får brukt mini-image på spill som f.eks FarCry2, men så kan drevet begynne å oppføre seg merkelig. Husker jeg hadde et drev som slutta å brenne CD-er, men lese, det kunne den.

Har forsåvidt også hørt at man faktisk kunne kreve å få et nytt drev i den butikken hvor du har kjøpt spillet/programvaren som har "ødelagt" ditt drev.

Alternativ løsning om du fortsatt ønsker å spille SecuRom spill er å intallere Ubuntu i tillegg til Windozen. Fjern alle DVD skrive programmer fra windows og brenn fra Ubuntu. ubuntu setter opp automatisk en dualboot. Du kan editere den slik at Windoze starter automatisk.

Det var en eldre maskin og eldre drev for noen år siden som jeg ikke bruker lenger.

Forsåvidt har jeg sterkt vurdert å installere en linux distribusjon i det siste, har brukt det før og syntes at linux er veldig artig, spesielt mtp at du kan styre så å si alt :)

OT: Jeg tviler litt også på at securom fysisk kan ødelegge et drev, men at securom er noe dritt det er jeg enig i. Folk som har lastet ned spillet og spiller med crack får det til å fungere helt fint, men når du selv har kjøpt et spill og vil kjøre det uten CD, nei det skal ikke gå. Da starter securom konflikt med daemon tools og diverse, gjerne til en av tingene blir avinstallert. Nokså trist.

Lenke til kommentar

Blir så kvalm av ordet SecuRom!! Kan ikke fatte og forstå at det ikke blir plukket opp som malware -.- Jeg mener; Det er et jævla rootkit som faktisk restrikterer hva du kan døtte i DVD-rommen din! I enkelte tilfeller "disabler" det faktisk program som daemon tools også -.-

Håper snart antivirus-bransjen viser at dem har baller og legger inn en virus-definisjon på SecuRom! :yes:

Lenke til kommentar
Hei, svært kort tid etter at jeg kjøpte min Dell Studio 17 så ble DVD-drevet på pcen ødelagt. Den leser ingen disker og lager en merkelig lyd når den forsøker å lese noe. Lyden minner litt om samme lyd som gamle diskettstasjoner lagde når de forsøke å lese en ødelagt diskett. Tok kontakt med Dell Support og de sendte et DVD-drev, men dette har jeg ikke fått til å byttet enda pga at det er så sinnsykt avansert å bytte det. Ja, det er faktisk det. Jeg må faktisk demontere skjermen (!), tastatus og det meste inni for å komme til.

Det fleste laptoper har en utløser på bunnen av laptopen og så er det bare å dra ut dvd drevet, men at du må ta ut skjermen virker hindsides? Om så stemmer så ville jeg forlangt at Dell gjorde det selv.

Ellers var jeg ute for at et DVD drev til en stasjonær sa pang og sluttet å virke. PCen hadde Debian Linux så det var dog en hardware feil med drevet. Kan være det her også.

I know, de fleste laptoper har et slags håndtak, ihvertfall tidligere Dell-pcer, som gjør at man bare drar drevet ut. Men på disse modellene så må man faktisk opp med absolutt alt. Tilogmed support-folkene syntes dette var veldig rart når de sjekket dokumentasjonen. Men dette stemmer.

Men angående dette med å boote opp en Ubuntu LiveCD. Hvorfor skal dette oppføre seg annerledes enn en Windows XP bootCD f. eks? Det er jo uansett før Windows har rukket å laste. Burde vel oppføre seg likt?

Får teste litt i dag etter jobb for å se. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...