Kenny Bones Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hei, svært kort tid etter at jeg kjøpte min Dell Studio 17 så ble DVD-drevet på pcen ødelagt. Den leser ingen disker og lager en merkelig lyd når den forsøker å lese noe. Lyden minner litt om samme lyd som gamle diskettstasjoner lagde når de forsøke å lese en ødelagt diskett. Tok kontakt med Dell Support og de sendte et DVD-drev, men dette har jeg ikke fått til å byttet enda pga at det er så sinnsykt avansert å bytte det. Ja, det er faktisk det. Jeg må faktisk demontere skjermen (!), tastatus og det meste inni for å komme til. Uansett, siste snakk om SecuRom osv har fått meg til å tenke på noe. Jeg husker at The Sims 2 ble installert rett etter at jeg fikk pcen. Det var madammen som ville prøve Sims på den nye maskinen, så jeg satte i CDene og installasjonen og dro til en kompis. Så husker jeg at hun ringte etter en stund og fortalte at spillet ikke funket og at den ikke fant Cden. Deretter skjedde alt styret rundt Dell Support som prøvde å innbille meg at mikrofonen av alle ting var ødelagt. Omsider fikk jeg nytt DVD-drev, men har ikke fått testet dette enda. Men, kan SecuRom ha noe med dette å gjøre? Eller er det bare helt søkt å i heletatt tro at programvare kan fysisk ødelegge utstyr? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det er ikke utenkelig at Securom har prøvd å modifisere firmwaren på drevet ditt. Har sjekket litt rundt og det er personer som opplever at de ikke kan få spille av annet enn DRM beskyttet materiale på drevene sine, noe som viser at Securom kan sannsynligvis overstyre firmwaren på dvd drevet med mindre man fjerner det fullstendig. Du får prøve å google opp hvordan du avinstallerer securom og prøve å disable og enable dvdrom drevet på nytt. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Seriøst? Da skal jeg prøve å finne ut om jeg har det eller ikke. Men hvor langt nede fungerer egentlig SecuRom? Vil det uansett bli fikset med en reinstall? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Nei, SecuRom er et rootkit som ikke avinstallerer seg når du fjerner spillet, for det må du fjerne SecuRom manuelt. Finnes et par guider der ute som du kan benytte deg av og mulig du kan prøve å oppdatere firmwaren på dvd brenneren din, skal ikke utelukke at noe alvorlig galt har skjedd der. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Det holder ikke med å bare forsøke å legge til firmwaren da? Må jeg virkelig avinstallere spill og alt? Vil SecuRom hele tiden forsøke å gjøre endringer dersom det er installert? Det er jo isåfall helt høl i huet. Ikke rart folk saksøker EA.. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Hmm, merkelig problem du har. Opplevde nylig at DVD-drevet i min stasjonære maskin tok kveld, med de nøyaktig samme symptomene som du beskriver. Har også hatt innstallert endel EA-spill (Spore, C&C Tiberium Wars) samt andre med kjente DRM-problemer (BioShock f.eks.). Min DVD sluttet å lese de aller fleste plater, med unntak av Far Cry 2 platen som sto i da den døde helt, men ble bra etter å ha byttet DVD-rom. Prøvde forsåvidt å oppdatere firmware på spilleren før jeg byttet den, men det hjalp ikke. Edit: for å gjøre det hele enda litt mer mystiskt så skjedde altså det samme med en nesten helt ny DVD-rom hos en kamerat, i en helt ny maskin. Er vel bare en uke siden det skjedde hos han, og han fikk også lyder av laseren som ikke helt greier å komme i posisjon. Også hos han leste spilleren noen plater. Han fikk da låne min "døde" spiller, i håp om at de platene hans spiller ikke kunne lese ville min greie å ta, men viste seg at det var de nøyaktig samme platene som feilet på begge spillerene. Han hadde da også spill slik som Red Alert 3 og BioShock innstallert. Og var to forskjellige merker av spillere.. Endret 13. november 2008 av Explorer Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Stemmer godt overens med det jeg selv har hørt. Derfor bør dere avinstallere Securom og se om det hjelper, kan godt være at det SecuRom overstyrer DVD drevene deres og på denne måten gjør dataen ulesbar av en eller annen grunn. Er nok ikke de eneste som har rapportert om slikt møkk. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Det dere beskriver kan faktisk stemme. SecuROM lager et helvete, det er ikke bare slik at man ikke får brukt mini-image på spill som f.eks FarCry2, men så kan drevet begynne å oppføre seg merkelig. Husker jeg hadde et drev som slutta å brenne CD-er, men lese, det kunne den. Har forsåvidt også hørt at man faktisk kunne kreve å få et nytt drev i den butikken hvor du har kjøpt spillet/programvaren som har "ødelagt" ditt drev. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Eller er det bare helt søkt å i heletatt tro at programvare kan fysisk ødelegge utstyr? At DVD-spilleren din er fysisk ødelagt tviler jeg på, men at SecuROM kan ødelegge operasjonen til enheten så lenge det er installert er langt ifra umulig. Fjern dritten. Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Må nesten kaste meg på her jeg også. Etter en periode nektet dvd rommen min å brenne image filer. Har SecurRom installert. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Har noen av dere forsøkt om cd/dvd stasjonen fungerer FØR os'et? Sett i en bootbar cd/dvd og se om dere får bootet fra denne. Windows dvd'en eller "Ultimate Boot Cd" er en grei ting å teste med. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Gjorde faktisk det. Jeg kjørte Dell Diagnostics og fikk helt klare feilmelding. Den booter heller ikke under oppstart. Så da er det kanskje å utelukke at SecuRom har noe med det å gjøre? Lenke til kommentar
Epp Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Hei, svært kort tid etter at jeg kjøpte min Dell Studio 17 så ble DVD-drevet på pcen ødelagt. Den leser ingen disker og lager en merkelig lyd når den forsøker å lese noe. Lyden minner litt om samme lyd som gamle diskettstasjoner lagde når de forsøke å lese en ødelagt diskett. Tok kontakt med Dell Support og de sendte et DVD-drev, men dette har jeg ikke fått til å byttet enda pga at det er så sinnsykt avansert å bytte det. Ja, det er faktisk det. Jeg må faktisk demontere skjermen (!), tastatus og det meste inni for å komme til. Det fleste laptoper har en utløser på bunnen av laptopen og så er det bare å dra ut dvd drevet, men at du må ta ut skjermen virker hindsides? Om så stemmer så ville jeg forlangt at Dell gjorde det selv. Ellers var jeg ute for at et DVD drev til en stasjonær sa pang og sluttet å virke. PCen hadde Debian Linux så det var dog en hardware feil med drevet. Kan være det her også. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Det dere beskriver kan faktisk stemme. SecuROM lager et helvete, det er ikke bare slik at man ikke får brukt mini-image på spill som f.eks FarCry2, men så kan drevet begynne å oppføre seg merkelig. Husker jeg hadde et drev som slutta å brenne CD-er, men lese, det kunne den. Har forsåvidt også hørt at man faktisk kunne kreve å få et nytt drev i den butikken hvor du har kjøpt spillet/programvaren som har "ødelagt" ditt drev. Alternativ løsning om du fortsatt ønsker å spille SecuRom spill er å intallere Ubuntu i tillegg til Windozen. Fjern alle DVD skrive programmer fra windows og brenn fra Ubuntu. ubuntu setter opp automatisk en dualboot. Du kan editere den slik at Windoze starter automatisk. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Gjorde faktisk det. Jeg kjørte Dell Diagnostics og fikk helt klare feilmelding. Den booter heller ikke under oppstart. Så da er det kanskje å utelukke at SecuRom har noe med det å gjøre? Gjennstår å se om firmwaren har tatt kvelden da. Har den gjort det og du får til å gjennoprette den via feks ubuntu så er det jo store muligheter for at Securom tok knekken på det. Men det hele kan jo være tilfeldigheter, kanskje nettop pga spinningen på disken så tålte drevet det ikke og tok kvelden. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Dette kan jo enkelt testes... Last ned Ubuntu live-CD. Om du ikke er kjennt med det, så er det en gratis linuxversjon OS som du kan kjøre (boote) rett fra CDen. Den rører ikke harddisken i det hele tatt, så det er ingen endringer, og alt går tilbake til hvordan det var ved neste reboot. Fungerer spilleren din i Ubuntu så er det nok noe securom relatert ja, sidne det er få andre ting som kan lage slike typer problem i et OS. Om den fremdeles ikke fungerer i Ubuntu så er det nok bare en enkel hardware feil som du tilfeldigvis fikk samtidig med at du hold på med Securom greiene. Selv securom kan ikke fysisk ødelegge et DVD-drev, og så langt jeg kjenner til så modifiserer den ikke firmwaren direke på drevet, så den vil ikke "overleve" en OS reinstallasjon (eller Ubuntu live som jeg foreslo for å teste). -Stigma Endret 15. november 2008 av Stigma Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 her er det mange gode eksempler på hvorfor man skal slutte med drm. det er de som faktisk kjøper produktet som sitter igjen med produkter som er mindre brukbare en det de bør være. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg ville nok ha dokumentert det skikkelig om det er drmen som gjør dette. Er det drmen som har skyld i dette så skal man ikke se bort i fra at spillbutikken er erstatningsansvarlig hvis noe hardware har tatt kvelden for godt. Det hadde også vært morsomt å fått satt søkelyset på slike drm- problemer, slik at vi forbrukere faktisk får litt større rettigheter. I teorien kan man ved drm ta kontroll over det meste av en pc, og det er skremmende. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Er dette noe gamer.no eller hardware.no muligens kunne testet og dokumentert? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Dette kan jo enkelt testes... Last ned Ubuntu live-CD. Om du ikke er kjennt med det, så er det en gratis linuxversjon OS som du kan kjøre (boote) rett fra CDen. Den rører ikke harddisken i det hele tatt, så det er ingen endringer, og alt går tilbake til hvordan det var ved neste reboot. Fungerer spilleren din i Ubuntu så er det nok noe securom relatert ja, sidne det er få andre ting som kan lage slike typer problem i et OS. Om den fremdeles ikke fungerer i Ubuntu så er det nok bare en enkel hardware feil som du tilfeldigvis fikk samtidig med at du hold på med Securom greiene. Selv securom kan ikke fysisk ødelegge et DVD-drev, og så langt jeg kjenner til så modifiserer den ikke firmwaren direke på drevet, så den vil ikke "overleve" en OS reinstallasjon (eller Ubuntu live som jeg foreslo for å teste). -Stigma Er du klar over hvordan feks Securorom og et par andre copy protection programmer fungerer? De tar kontrol på hw nivå på selve drevet og spinner det opp og i noen tilfeller også raskt i motsatt rekkefølge for å lese data som kun kommer fram ved å lese baklengs (mulig at det er snakk om å lese data strømmen i motsatt rekkefølge og ikke nødvendigvis ved å spinne drevet bakover, så tar forbehold for det). Og for å ta direkte kontrol på et drev så må man vel ha direkte hardware kontroll eller? Om dette gjøres via en modifisert firmware eller om de gjør det på software nivå er uvist, men kjenner til flere som har fått ordnet opp i problemet etter at Securom ble avinstalert. Da kan vi jo argumentere om alle drev er laget for å tåle en slik belastning, er nok sikkert noen som ikke tåler dette og som kun er beregnet på å spinne i en retning og dermed så kan nok forskjellige typer for DRM faktisk ikke utelukkes som årsak til at drevet stopper og fungerer. The Sims controversy The Sims 2 and some of its add-ons had previously used SafeDisc for copy protection until April 2007. Electronic Arts replaced SafeDisc with SecuROM v 7.x software protection since, beginning with The Sims Pet Stories. This includes The Sims Castaway Stories, The Sims 2 Deluxe, The Sims 2: H&M Fashion Stuff, The Sims 2: Bon Voyage, The Sims 2: Teen Style Stuff, The Sims 2 Double Deluxe, The Sims 2: FreeTime, The Sims 2: Kitchen & Bath Interior Design Stuff, The Sims 2: IKEA Home Stuff, and The Sims 2: Apartment Life. Claimed problems relating to SecuROM include prevention of proper launching of games, disabling of CD/DVD/Blu-ray disc burners, and disruption of antivirus programs. Some users have reported severe damage caused by SecuROM, resulting in system failures that required complete system reformats to fix. EA attempted to address some of these concerns on the official website. Despite many user complaints of software and hardware damage, EA plans to continue employing SecuROM and its future versions in their future releases. http://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM Endret 15. november 2008 av Malvado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå