dritidet Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg leste en gammel artikkel på dagbladet.no om muligheter for å spore barn ved hjelp av mobiltelefon/GPS: "Et amerikansk firma lanserer nå armbåndsur for barn med GPS-sporing. Uret kan låses fast, og du kan hele tiden sjekke over internett hvor barnet ditt er." Jeg synes dette knuser barnas personvern, men ser likevel nytten av dette... Hva synes dere? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Dette er for meg avhengig av kor gamle barna er. Eg kan absolutt sjå fordelen med å ta på små barn som er for små til å gjere rede på seg sjølv ein slik sendar, spesielt på ferier og slikt. Men å låse fast ei slik klokke på 14 åringen din slik at du kan følge med på kvar han eller ho er synest eg går på personvernet laust. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Neida, så flott, kidnapping er historie, med mindre de kapper hånden av barnet da. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det er både dumt og bra. Som Strindmo sier så blir jo kidnapping nesten borte. Men er sikkert noen som finner ut en måte og hacke den lille GPS saken. Det som er dumt er jo at barn ikke får noe privatliv. Det er jo kjempe dumt for alle foreldre får en løgn om hvor barna skal og hva de skal, jeg mener det er bare bra. Det hører jo til barndomen at man skal kunne dra på fester, smugrøyke og andre ting. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det er så og si ingen barn som blir kidnappet, i hvert fall ikke i Norge, så det argumentet har svært liten verdi. Jeg mener unger må få lov til å reke litt rundt uten at foreldrene har full kontroll til enhver tid, det er en viktig del av barndommen å teste grenser. 1 Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det burde vel være mulig å gjøre det slik at denne GPS-sporingen bare blir satt i gang i nødstilfeller? Det vil si, slik at foreldrene ikke konstant kan undersøke hvor barnene befinner seg, men kun hvis det blir nødvendig? I så fall, så bør det jo ikke være noe problem med krenking av barnas personvern. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det burde vel være mulig å gjøre det slik at denne GPS-sporingen bare blir satt i gang i nødstilfeller? Det vil si, slik at foreldrene ikke konstant kan undersøke hvor barnene befinner seg, men kun hvis det blir nødvendig? I så fall, så bør det jo ikke være noe problem med krenking av barnas personvern. Hvordan i all verden skal det foregå? Hvert barn får implementert en GPS-chip i nakken ved fødselen og at bare politiet hadde mulighet til å spore dem opp? Eller at politiet utsteder GPS-klokker? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det burde vel være mulig å gjøre det slik at denne GPS-sporingen bare blir satt i gang i nødstilfeller? Det vil si, slik at foreldrene ikke konstant kan undersøke hvor barnene befinner seg, men kun hvis det blir nødvendig? I så fall, så bør det jo ikke være noe problem med krenking av barnas personvern. Hvordan i all verden skal det foregå? Hvert barn får implementert en GPS-chip i nakken ved fødselen og at bare politiet hadde mulighet til å spore dem opp? Eller at politiet utsteder GPS-klokker? GPS-klokker til folket! Tenk så herlig! Så kan man langre alt på en "hemmelig", database som man bare kan gå inn på under "skjerpede forhold", f.eks om en fyr er sikta for noe så bare "poff, klikk, klank: Jøss, HAN VAR hos den drepte igår!". I tilegg kan vi kvitte oss med politiske motstandere vi ikke liker. Aner jeg ett aldri så lite utopia i skyene? 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det største problemet er ikke inngripen i barnets frihet i seg selv, slikt kan jeg til en viss grad forsvare. Det verste er at å ha en slik mulighet til å vite hvor krapylet er til enhver tid umulig kan være sunt for den foresatte. Om man ikke er nevrotisk fra før (men det er man kanskje om man synes dette høres ut som en god ide) blir man det i hvert fall når ungen springer rundt med en GPS-sporingsenhet rundt håndleddet, og å vokse opp med overbeskyttende foreldre er ikke bra. Det høres ut som grunnkurs i personlighetsforstyrrelser å vokse opp i visshet om at mamma og pappa ser deg uansett hvor du går, og hvis foreldre gir en unge beskjed om å unngå visse steder, skal dette etterfølges ut av tillit, ikke fordi det er fysisk umulig å lyve. 1 Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Det burde vel være mulig å gjøre det slik at denne GPS-sporingen bare blir satt i gang i nødstilfeller? Det vil si, slik at foreldrene ikke konstant kan undersøke hvor barnene befinner seg, men kun hvis det blir nødvendig? I så fall, så bør det jo ikke være noe problem med krenking av barnas personvern. Hvordan i all verden skal det foregå? Hvert barn får implementert en GPS-chip i nakken ved fødselen og at bare politiet hadde mulighet til å spore dem opp? Eller at politiet utsteder GPS-klokker? GPS-klokker til folket! Tenk så herlig! Så kan man langre alt på en "hemmelig", database som man bare kan gå inn på under "skjerpede forhold", f.eks om en fyr er sikta for noe så bare "poff, klikk, klank: Jøss, HAN VAR hos den drepte igår!". I tilegg kan vi kvitte oss med politiske motstandere vi ikke liker. Aner jeg ett aldri så lite utopia i skyene? Må si at jeg likte planen din Endret 21. november 2008 av Snus-Dog Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Kan se at dette kan være veldig greit når man drar på ferie med små barn. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Kan se at dette kan være veldig greit når man drar på ferie med små barn. Sikkert bedre enn å ha ungene i bånd ... 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Sikkert bedre enn å ha ungene i bånd ... Noen her som husker Donald-historien hvor Ole, Dole og Doffen blir utstyrt med luer med uran-knapper, og Donald bruker geigerteller for å ha oversikt over dem, og dama i samme historie som derimot sverger til "den gamle måten" med sine to unger i band? Lenke til kommentar
Shipwreck Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hvis barnet er ungt, og fortsatt er i barneskolen, kan jeg skjønne at det er nyttig. Men om barnet er nådd 12-årsalderen, synes jeg faktisk at hun/han skal slippe å bli overvåket. Man skaper ikke tillit hos barnet ved å vise at man ikke stoler på det, og derfor mener jeg at denne GPS-klokken kun bør brukes av yngre barn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå