Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg har kjøpt en brukt pc som er kar har bygd selv. Vet ikke om det er hans feil eller om det er bare slik det er, men den blir altså altfor varm. Med en gang jeg fyrer opp crysis og spiller i alt fra 2-30 minutter, så bare fryser hele pc'en.. Av og til med bluescreen, av og til med sort skjerm. Så jeg installerte et program for å sjekke temperaturer, og da fikk jeg ca følgende når jeg KUN har hatt vista igang og ikke engang spilt noe som helst. Den har stått på i mange timer, men helt i ro. CPU1 = 72 c CPU2 = 71 c GPU1 = 74 c GPU2 = 74 c Jeg trudde kabinettet og oppsettet gav bra med kjøling. Legger ved spesifikasjoner og bilde av kabinett med forklaring med vifter. Ram: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, HDD: 1stk: Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM 1stk: Western Digital Caviar GP 500GB SATA2 16MB 7200RPM Strømforsyning: Antec TPQ 850-EC, 850w PSU, SLI, 80Plus, 2x8Pin PCI-E + 2x6Pin PCI-E, ATX/EPS Hovedkort: MSI P45 Platinum, P45, Socket-775, DDR2, 2000FSB OC,ATX, ICH10R, 2xPCI-Ex(2.0)x16 CPU: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan Grafikkort: Asus GeForce 9800GX2 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP/HDMI Kabinett: Thermaltake Armor Sort, Aluminium Legg merke til at pc'en er ikke overklokket på noe vis. Formattert for en uke siden og bios og alt er resettet og oppdatert. Noen som har forslag til hva jeg eventuelt burde gjøre? Kan ikke se noen flere plasser til vifter. Takk! Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du må snu viften fremme slik at den blåser innover. Optimalt så skal det blåses inn luft fremme, kjøle ned systemet, og blåses ut bak. Hvorfor har du satt den viften fremme til å blåse ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det er ikke jeg som har satt oppe dette, den er kjøpt bruk som jeg skrev Men veldig lite brukt. Trur du dette alene vil hjelpe til at jeg får nok kjøling? Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det vil ihvertfall ha en effekt, du må bare prøve deg frem. Du kan dessuten samle ledninger og slikt med strips, og støvsuge (vær forsiktig!!) vifter og litt rundt i kabinettet, og plassere CD-Rom osv andre plasser hvis de blokkerer for luftstrømmen på noen måte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Den er ganske ryddig nå men det holder ikke uansett. Den er også helt ren på alle måter, men uansett blir den for varm. Jaja, jeg skal hjem og prøve å snu vifta og se. Forslag til programmer jeg kan ha i bakgrunnen som burde gjør at GPU og CPU blir varme? Litt drit med crysis ettersom det klikker kjapt og lar meg ikke alt+tabbe uten problemer for å sjekke temperaturen ;] Lenke til kommentar
creaT Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 det kan være programet som leser av feil. prøv å skjeke i bios først! Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Men det er vel det samme om programmet leser feil, hvis hele PCen skrur seg av? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Tingen å sjekke er hvordan pastaen er klebet på. (NB! Ha ny tilgjengelig.) Sjekk gjerne i BIOS. Men tror det noe rundt CPU-kjølingen som er problemet. Har du klokket den? Birger Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 "Legg merke til at pc'en er ikke overklokket på noe vis." PCen er ikke klokket, så da er det nok kjølepastaen som er problemet, eller det at kjøleren sitter løst. Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Men kanskje programmet lagrer feilen i en tekstfil? Edit, pokker så varm prosessoren og skjermkortet ditt blir da. Kanskje ta å bytte kjølepasta på prosessoren, støvsuge diverse kjøleribber osv. Ikke dumt med ny kjøler til skjermkort/prosessor. Edit2: Har du noen temperaturer på hovedkort, harddisk osv? Endret 12. november 2008 av FluffyPinkSheep Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du har standardkjøleren til Intel har du ikke? Denne har søppelfester, mange sliter med å få disse til korrekt og ergo som resultat så kan du få dårlig kontakt med heatspreaderen. Første du burde prøve er å ta av kabinettsiden, kjøre maskinen igang så langt som den kommer (Gjerne la den stå en stund så den får kjølt seg ned til romtemp, over natten er bra) så drar du den igang med sidedøra av, og etter en stund eller med jevne mellomrom tar du en FYSISK temp sjekk, kjenn på alle kjøleribber utenom grafikkort med fingeren om de blir varme. Du skal ikke klare å holde fingeren din på disse temperaturene, kjennes de kjølige så er det kjølerne som ikke har skikkelig kontakt. På CPU'en din kan det være snakk om manglende press eller dårlig kjølepasta, men husk at det å feste kjøleren på nytt igjen kan bli litt bannskap og du må huske på å kryssfeste den, altså ett hjørne av gangen og neste hjørne du fester skal være på MOTSATT side av det første. Men har du råd så kjøper du en annen kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer slik som Tuniq Tower 120 (Ikke akkurat denne men om du ser på reviews av denne så ser du i allefall festemekanismen) dette er enklere å feste enn de som bygger på Intel sitt standard makkverk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Felt Verdi Sensoregenskaper Sensortype CPU, HDD GPU sensortype Analog Devices ADT7473, Volterra VT1165 (NV-I2C 2Eh, 70h) Temperaturer CPU #1 / Kjerne #1 87 °C (189 °F) CPU #1 / Kjerne #2 87 °C (189 °F) GPU1: GPU 72 °C (162 °F) GPU1: GPU diode 76 °C (169 °F) GPU1: GPU minne 72 °C (162 °F) GPU1: GPU omgivelse 69 °C (156 °F) GPU1: GPU VRM 61 °C (142 °F) GPU2: GPU 68 °C (154 °F) GPU2: GPU diode 75 °C (167 °F) GPU2: GPU minne 68 °C (154 °F) GPU2: GPU omgivelse 65 °C (149 °F) GPU2: GPU VRM 65 °C (149 °F) WDC WD1500ADFD-00NLR5 33 °C (91 °F) WDC WD5000AACS-00ZUB0 30 °C (86 °F) Kjølevifter GPU2 859 RPM Spenningsverdier CPU kjerne 0.88 V GPU1: GPU Vcc 3.28 V GPU2: GPU Vcc 3.33 V Her er alle temperaturene. Takk for tipset 007CD, skal prøve det i morgen. Jeg er skikkelig noob når det kommer til kjølepasta også, aldri gjort det før. Vet ikke om jeg har standardgreia til Intel, kan jeg ta et bilde i morgen og så kan dere se på det? Kjøpte den som den var og han sa alt fungerte. Er vel lett å skifte kjølepasta? Takk for alle svar :] det kan være programet som leser av feil.prøv å skjeke i bios først! Hvor i bios kan jeg sjekke dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Update: Den viften dere snakket om tidligere, den i fronten, den suger faktisk innover. Alt er støvfritt og greit, så fatter ikke hva det kan være. Skal ta i morra og sjekke kjølepastaen hvis dere trur jeg klarer det alene uten noen særlige datakunnskaper. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Om den kjører ved 87 °C. Har vi funnet feilen. Da av kjøleren, og fest på ny pasta. Men gjør det ordentlig. Birger Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Her er grunnen ja. Ingen kjølepasta i det heletatt. Hvor mye vil det hjelpe for meg å sette på ny pasta? Og så lurer jeg må om jeg burde kjøpe ny kjølegreie? Vil det hjelpe masse? Er jo skjermkortet som også er varmt, hvertfall litt. Slik ser det ut nå. Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Du tar en dråpe kjølepasta (like stor som en ert) og tar et kredittkort eller noe annet, og smører utover. For mye pasta kan ha motsatt effekt. Så må du feste kjøleren godt fast slik at den får mest mulig kontakt med overflaten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Er varmeledende pasta det samme som kjølepasta? Det eneste jeg klarer å skaffe i kveld.. Fra Clas Ohlson. Burde gå greit? Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Ja, det tror jeg nok skal gå bra på kort sikt. Men anbefaler sterkt at du kjøper en kjølepasta som er laget spesielt til kjøling av prosessorer, jeg har selv kjøpt meg denne og jeg er veldig fornøyd. Kan også brukes på skjermkortet ditt: https://prisguiden.no/product.php?product_id=39611 Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Trenger ikke XL av Artic Silver 5. Men vil anbefale samme merke ja. Veldig dårlig greier om det ikke er kjølepasta. Ville nesten klaget på det. Da dette er jo noe som kunne skadet systemet ditt. Birger Lenke til kommentar
creaT Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Felt VerdiSensoregenskaper Sensortype CPU, HDD GPU sensortype Analog Devices ADT7473, Volterra VT1165 (NV-I2C 2Eh, 70h) Temperaturer CPU #1 / Kjerne #1 87 °C (189 °F) CPU #1 / Kjerne #2 87 °C (189 °F) GPU1: GPU 72 °C (162 °F) GPU1: GPU diode 76 °C (169 °F) GPU1: GPU minne 72 °C (162 °F) GPU1: GPU omgivelse 69 °C (156 °F) GPU1: GPU VRM 61 °C (142 °F) GPU2: GPU 68 °C (154 °F) GPU2: GPU diode 75 °C (167 °F) GPU2: GPU minne 68 °C (154 °F) GPU2: GPU omgivelse 65 °C (149 °F) GPU2: GPU VRM 65 °C (149 °F) WDC WD1500ADFD-00NLR5 33 °C (91 °F) WDC WD5000AACS-00ZUB0 30 °C (86 °F) Kjølevifter GPU2 859 RPM Spenningsverdier CPU kjerne 0.88 V GPU1: GPU Vcc 3.28 V GPU2: GPU Vcc 3.33 V Her er alle temperaturene. Takk for tipset 007CD, skal prøve det i morgen. Jeg er skikkelig noob når det kommer til kjølepasta også, aldri gjort det før. Vet ikke om jeg har standardgreia til Intel, kan jeg ta et bilde i morgen og så kan dere se på det? Kjøpte den som den var og han sa alt fungerte. Er vel lett å skifte kjølepasta? Takk for alle svar :] det kan være programet som leser av feil.prøv å skjeke i bios først! Hvor i bios kan jeg sjekke dette? hardwaremonitor heter det. er ikke helt sikker på hvor du har dette under i biosen din. men det er bare å prøve seg fram, til du finner det. fint du fant ut at det ikke var kjølepasta på, så tidli. fikk ikke opplyst dette av selger da? kan anbefale zalman CNPS9700/9500. kjøler utrolig bra. og koster ikke all verden. Endret 13. november 2008 av creaT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå