BeeGee Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvilken isolasjon for bruk i hus og hjem er rett og slett den beste? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Isopor! Lenke til kommentar
BeeGee Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Isopor! Hahahaha.... Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Dasspapir funker fint, billig er det og. har det selv. men husk og legg noen ekstra lag. men ellers så er vell glava sikkert bra saker Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Halm og høy fungerer fett. Lenke til kommentar
Random Hero Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Rull`n ut! Glava ftw. Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 GLAVA FTW! Men ku- møkk/drit blandet med halm funker sikkert fjell. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvilken isolasjon for bruk i hus og hjem er rett og slett den beste? Rockwool steinull isolasjon. Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Gjør som Eldar, rull'n ut med glava! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Og HER stopper morsomheter og spam. Selv om det er OT-baren tråden lå i er det ikke fritt frem for tull, folkens. Tråden er flyttet til hus, hake og oppussing. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Endret 13. november 2008 av fredrik Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hvor skal du isolere, og mot hva? Innervegg/lettvegg, yttervegg, tak, gulv? Mot luftstøy (støy i et rom over/under/ved siden av), kontaktstøy (typisk trinnlyd fra etasjen over), varme, kulde? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Isopor! Isopor isolerer visstnok bra i forhold til tykkelsen, men er svært brannfarlig, og avgir giftige gasser når det brenner. Glassvatt (Glava) og steinull (Rockwool) er svært brannsikkert. Hvilken som som isolerer best av dem vet jeg ikke, de er kanskje jevngode? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Steinull sies til at den har en høyere energiabsorbasjon eller hva svarte. Og man trenger ikke å bruke så tykke mengder. Har jeg rett i at steinull brukes ombord i båter og biler? Mener jeg så noe som ikke lignet på Glava, engang tilbake i tiden. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 rockwool ville jeg valgt, isolerer bedre mot støy og danner ikke smeltede dråper som brenner ved brann (høye temperaturer) Har hørt at man tom kan lage grill av rockwool og det sier en del om brannegenskapene Lenke til kommentar
JosteinS Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Glassvatt (Glava) og steinull (Rockwool) er mer eller mindre jevngode på alle områder. Begge produsentene har en masse forskjellige produkter, men for vanlige plater til vegg og tak er godkjenningene deres er de samme for varme, lyd og brann. De er litt forskjellige å jobbe med, så i noen tilfeller foretrekker nontørene den ene fremfor den andre. Isopor er nevnt over og er et litt missvisende begrep siden det er et produktnavn. hovedtypene er Ekstrudert polystyren(XPS), som er en trykkfast "isopor", de fleste produsentene har gitt denne en farge. denne har så vidt bedre isolasjonsevne enn Ekspandert polystyren(EPS) som normalt sett er hvit, og er det de fleste kjenner som "isopor". ulemper med EPS og XPS er som nevnt brann. Begrenser man flatene man bruker dette på, og legger inn skiller med mineralull, eller steinull, er dette godkjente løsninger. i boligbyggning brukers XPS og EPS i hovedsak i forbindelse med isolering av fundamenter. Lenke til kommentar
VirtualMan Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Drar frem denne tråden, for jeg lurer OGSÅ på hva som er beste isolasjon. Så langt har jeg fått med meg at trykkfaste skal være det beste under støp av kjellergulv, men mange strides...! Men så kom jeg over denne annonsen med 1,3 cm vidunder-isolasjon og jeg tenker at dette høres litt lugubert ut. Ikke særlig troverdig produkt når jeg ikke finner NOE info om det på nettet. Er det noen som har hørt om det? Jeg skulle så gjerne visst. For er dette bra saker vil jeg seff kjøpe det, men er det kanskje noe giftfaenskap, så holder jeg meg langt unna. Her står egenskapene til "isoporen" listet: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16367531 Jeg blir utrolig takknemlig om noen har kjennskap de kan dele med meg om dette!!! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 1.3 cm og rull er ord som ikke passer bra inn. 1.3 cm vil ikke gi god nok u-verdi og kommern på rull så blir den sikkert sammentrykt når du støper oppå den og mister all effekt. Lenke til kommentar
Mag Mo Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 La meg sette en grense. 5 cm isolering og 25 cm isolering. Eksempel: du har en kjeller, veggene er av leca/mur/stein greier. du ønsker bare å isolere på inniden med best mulig isoleringsverdi. Glava proff 33 har da 0,03 bedre u - verdi enn de andre. Eksempel 2: du har en 15 cm vegg, og ønsker å utvide med 5 cm på utsiden, og 5 cm på innsiden. På utsiden er vindsperre det viktigste, denne må være tett på undersiden også. Her er stein ull det mest positive produktet pga varmeressistanse. På innsiden bruker du 5 cm med Nativo trefiberisolasjonsplate plate. Denne produktet holder på varmen mye lengre enn de andre stein og glass ull. alt over 30cm tykkelse gir den samme U verdi. Halm, glava 37, steinull, Det er ingenting å vinne med å sette det beste av det beste i en 30cm vegg. Men jeg vil anbefale blåseisolasjon, det har jeg hatt stor effekt av i mitt hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå