RWS Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det avhenger litt om man er katolikk, protestant, ortodoks, mormoner, assyrisk, anglikansk, anabaptister eller antitrinitaristisk kristen. ... eller en av de andre 33992 andre grenene av kristendommen..... Det ironiske er at de flest kristne i alle disse grenene mer eller mindre skjeler bort på de andre grenene og mistror dem for et eller annet humbug, eller rett og slett holder det for usannsynlig at akkurat "deres" gud er den sanne..... men har i samme åndedrag klokke tro på deres eget valg av gud.... Merkelig fenomen dette med å tro Alle som tror er SÅÅÅÅÅ sikre på at akkurat deres gud er den riktige, for dette har alle fått "bevist"..... Lurer på hvordan de løser den floken jeg... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Kristne skal ikke følge moseloven i det hele tatt, så da handler det ikke om å plukke det man like og ikke liker fra moseloven. Jesus sa at han ikke kom for å oppheve loven, men oppfylle den, og det gjorde han også, derfor er det også en vei åpen for de som tror på han og følger han istedenfor å forgjeves forsøke å bli rettferdiggjort ved å følge loven selv. Er det helt riktig da? Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Såh... *kremt* Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Som Bellicus påpekte, Jesus kom ikke for å oppheve loven, men for å oppfylle den for oss. Loven skal ikke forgå, men siden vi ikke kan oppfylle den selv, gjorde Jesus det for oss. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Bibelen sier at tilgivelse finnes for den som angrer, så jeg vil tro det gjelder for de aller fleste grener av kristendommen? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Bibelen sier at tilgivelse finnes for den som angrer, så jeg vil tro det gjelder for de aller fleste grener av kristendommen? Selv om det finnes mange grener innen kristendommen, tror jeg de aller fleste kvalifiserer til frelse ja. Så lenge de innser at vi ikke kan frelse oss selv, men at vi har blitt frelst av Guds nåde. Selv om jeg liker en litt annen møteform enn for eksempel pinsevenner, tror jeg ikke de er mindre frelst enn meg Endret 13. november 2008 av cp-nilsen Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Men hvorfor er det da større synd å pule mannfolk i ræva, enn å spise reker, eller blande plagg av forskjellige stofftyper? Alle tre reglene står nedskrevet i loven, men det er bare 1 av de som blir "fulgt" av dagens kristne. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Som Bellicus påpekte, Jesus kom ikke for å oppheve loven, men for å oppfylle den for oss. Loven skal ikke forgå, men siden vi ikke kan oppfylle den selv, gjorde Jesus det for oss. Bellicus tok det han sa ut av sammenheng for at det skulle passe sin egen tro. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Men hvorfor er det da større synd å pule mannfolk i ræva, enn å spise reker, eller blande plagg av forskjellige stofftyper? Alle tre reglene står nedskrevet i loven, men det er bare 1 av de som blir "fulgt" av dagens kristne. Har ingen anelse. Alt jeg kan si er at det står klart i bibelen at "ingenting er urent i seg selv". Jeg har snakket med homofile kristne som lever som homofile og samtidig viser alle tegn på å være en god kristen, så hvem er jeg å dømme de? Jeg vet ikke om de gjøre noe galt eller ikke. Jeg forholder meg klokelig nøytral til dette spørsmålet og sier at dette må folk bestemme selv. Men bibelsk sett så er det også galt å oppforde andre til å gjøre ting som de føler er feil, samtidig som det er galt å dømme folk. Så uansett er det antageligvis best å "feie for sine egen dør", enn å være så veldig opptatt med hva andre gjør. Som Bellicus påpekte, Jesus kom ikke for å oppheve loven, men for å oppfylle den for oss. Loven skal ikke forgå, men siden vi ikke kan oppfylle den selv, gjorde Jesus det for oss. Bellicus tok det han sa ut av sammenheng for at det skulle passe sin egen tro. GeirGrusom, hvis du leser litt videre i NT istedenfor å bare plukke ut det du liker best, så vil du fort finne ut at det er en alminnelig bibelsk oppfatning at en kristen ikke skal følge moseloven. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 GeirGrusom, hvis du leser litt videre i NT istedenfor å bare plukke ut det du liker best, så vil du fort finne ut at det er en alminnelig bibelsk oppfatning at en kristen ikke skal følge moseloven. Men du siterte nærmest et bibelvers som oppfordrer deg til å følge den. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) GeirGrusom, hvis du leser litt videre i NT istedenfor å bare plukke ut det du liker best, så vil du fort finne ut at det er en alminnelig bibelsk oppfatning at en kristen ikke skal følge moseloven. Men du siterte nærmest et bibelvers som oppfordrer deg til å følge den. . Apos.15,5 Men noen fra fariseerpartiet som hadde kommet til tro, sto fram og hevdet: «De må omskjæres og pålegges å holde Moseloven.» 6 Så kom apostlene og de eldste sammen for å drøfte saken. 7 Etter et hardt ordskifte reiste Peter seg og sa til dem: «Brødre, dere vet at Gud for lenge siden utvalgte meg blant dere, så hedningene skulle få høre evangeliets ord av min munn og komme til tro. 8 Og Gud, som kjenner menneskets hjerte, ga dem sitt vitnemål ved at de fikk Den hellige ånd slik som vi. 9 Han gjorde ingen forskjell på oss og dem, for ved troen renset han hjertene deres. 10 Hvorfor utfordrer dere da Gud og legger på disiplenes nakke et åk som verken våre fedre eller vi har maktet å bære? 11 Nei, vi tror at vi blir frelst av Herren Jesu nåde, vi på samme måte som de.» 12 Da ble hele forsamlingen stille, og de hørte på Barnabas og Paulus som fortalte om alle de tegn og under Gud hadde gjort blant hedningene gjennom dem. Dette var det altså en jøde, og en apostel som sa. Endret 15. november 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Såh... det Jesus sier har mindre verdi fordi...? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Såh... det Jesus sier har mindre verdi fordi...? Fordi du skjønner ikke hva han sier i det hele tatt, og uansett hva jeg skriver, så virker det ikke som du forstår hva jeg mener. Så hva kan jeg si? Uansett så er det ikke moseloven en kristen skal følge for å finne frelse. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Såh... det Jesus sier har mindre verdi fordi...? Fordi du skjønner ikke hva han sier i det hele tatt, og uansett hva jeg skriver, så virker det ikke som du forstår hva jeg mener. Så hva kan jeg si? Uansett så er det ikke moseloven en kristen skal følge for å finne frelse. Så jesus løy når han sa 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Min tolkning -- og unnskyld meg -- den eneste fornuftige tolkningen er at alle som ikke prøver å følge det gamle testamentet blir mislikt av Jesus, alle som oppfordrer andre til å ikke følge det gamle testamentet, og alle som bryter lovene i det gamle testamentet sliter ganske kraftig når Jesus og englene kommer for å kaste alle gud misliker i helvetesilden gud har skapt for å torturere dem han misliker i all evighet, ved dommedag -- som er ganske snart i følge bibelen. Eller er han feilsitert? Hva har apostlenes gjerninger med saken å gjøre -- hadde de mandat på sannheter fra gud; oppfylte og virkeliggjorde gud alt apostlene sa -- eller er det litt sånn som med alle andre urelevante fortellinger i bibelen, slik som Paulus sitt homsehat og Jesus sin berømmelse av gode slave-eiere? Endret 15. november 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Okei, vi kan godt plukke ut noe relevant fra NT, istedet for GT. Null problem. Paulus' brev til romerne, 1:24-32 24 Derfor overga Gud dem til urenhet, så de fulgte sitt hjertes lyster og vanæret kroppen sin med hverandre. 25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. 26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. 28 De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. 29 De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder 30 og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, 31 de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. 32 De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det. Er det fortsatt tvil om at NT ikke liker homofile? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Men man trenger faktisk ikke å synde for å havne i helvete. Første Kongebok, 20:35-3635 En av profetdisiplene sa på Herrens bud til en av de andre: «Slå til meg!» Men mannen ville ikke slå ham. Han velger å opprettholde lov nr. 5 av de 10 bud: 5. Du skal ikke slå i hjel. Han ba ikke om å bli slått til døde, men vold er vold. Men så fortsetter historien... 36 Da sa profeten til ham: «Fordi du ikke ville lyde Herrens røst, skal du bli drept av en løve når du går fra meg.» Og så snart den andre gikk, kom det en løve imot ham og drepte ham. Hvordan kan man respektere en sadistisk og urettferdig gud som dette? EDIT: jeg mener, bare fordi en person ikke har lyst til å angripe en annen så fortjener han å dø sånn helt uten videre? Gud er et skikkelig rasshøl uten like. Endret 15. november 2008 av O3K Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) "Synd" er et begrept som menneskene her har levd uten i over 10'000 år! Kun når man begynte å snakke om Jesus (for ca 1000 år siden) ble synd brukt til å gi folk dårlig samvittighet. Hvordan kan man respektere en sadistisk og urettferdig gud som dette? Jødene i midtøsten som var samlet under troen på Jehova var avhengig av å stå sammen mot rivaliserende stammer med sine (av)guder på den tiden. Å drepe og utrydde andre var det som skulle til for å overleve. Det har vel vært en evig konflikt siden. Endret 15. november 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå