isaac elric Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 eller er det så greit at man kan stikke en tur til nærmeste prest og be om tilgivelse, så er man reddet? eller er det slik at hvis man har brutt de 10 bud (hvilket alle her har) så er man allerede dømt til evig tortur? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Her antar vi at religionen er riktig, ikke sant? Det er i så fall fortsatt uvesentlig å svare på spørsmålet. Det finnes like mange tolkninger av bibelen, og de andre hellige tekstene, som det finnes mennesker på jorden. Ikke en gang paven eller en biskop kan svare på det spørsmålet med noen som helst sikkerhet. Helvete er forsåvidt inget annet enn skremselstaktikk. Men dogmedikter som dette har den tid i dag mistet litt av effekten, vi er mer klar over hva det vil innebære at diverse religioner ikke gir ett oppriktig verdensbilde. Det er for meg mer interresant å vite hvorfor noen er protestantisk, og hvorfor noen ikke? Hvor er bibelen uklar på dette? Hvorfor kommer jeg med et slikt agressivt innlegg? For å ta gitt, at ingen vet. Om Gud finnes, så vet jeg enda ikke om helvete eksisterer, eller ikke. Jeg tar gitt, at en diskusjon om ulike tolkninger av helvete kun kan ta plass, om man tar gitt at helvete eksisterer Endret 14. november 2008 av cuadRo Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 hvis man har brutt de 10 bud (hvilket alle her har) *kremt* 5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. Hvor mange år har du sittet inne? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 hvis man har brutt de 10 bud (hvilket alle her har)*kremt*5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. Hvor mange år har du sittet inne? Om noen hadde sagt dem hadde brutt norges lover, hadde du da regnet med at vedkommende hadde brutt alle sammen? Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 hvis man har brutt de 10 bud (hvilket alle her har)*kremt*5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. Hvor mange år har du sittet inne? Om noen hadde sagt dem hadde brutt norges lover, hadde du da regnet med at vedkommende hadde brutt alle sammen? ja Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 La oss nå anta at IsaachElric mente "hvis man har brutt ett av de 10 bud" for ikke å bli for pirkete og useriøse. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Synes dere skal svare på det han spør om, og ikke latterliggjøre noe. IsaachElric: For å gi deg litt bakgrunnsinfo, kan du jo lese litt av dette: Gud ønsker å tilgi alle som ber ham om det: For du er god og tilgir gjerne; Herre, du er rik på miskunn mot alle som påkaller deg. Hvilket løfte gir Gud til de som bekjenner sine synder? Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Du kan lese mer her: http://no.bibleinfo.com/topics/topic.html?id=94 Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) hvis man har brutt de 10 bud (hvilket alle her har) *kremt* 5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. Hvor mange år har du sittet inne? det er visstnok slik at man allerede har begått synd i sitt hjerte hvis man har hatet noen. hater du noen har du altså allerede brutt det 5 bud i ditt hjerte. men du har rett. kunne nok formulert meg litt bedre. @ magnusalex der fikk jeg vel egentlig svar på det jeg lurte på. takker Endret 12. november 2008 av IsaachElric Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvis du er generelt er snill og hjelpsom mot alle, men ateist, så går det rett i dass. Er du derimot en drittsekk som lyver og stjeler, men jevnlig kysser baken til den kristne guden, så går du en lys framtid i møte. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg tror vi mennesker finner komfort i at vår verden er fylt med tusenvis av religioner. Takket være massemedia vet vi nå om de utallige religionene her i verden, så hvis en religion dømmer deg til evig tortur er det sikkert en annen som ikke gjør det. Når det kommer til de 10 bud er det ihvertfall et bud vi må bryte hvis vi skal leve i et moderne samfunn. 3) Du skal holde hviledagen hellig. Du kan jo forestille deg om sykehusene, bensinstasjonene, fergeruter, flyruter og togruter skulle være stengt en hel dag. Det ville ha blitt kaos om en gravid kvinne måtte kjøres til sykehus på en søndag. Spesielt om du har lite bensin på tanken og/eller hvis du bor et sted hvor du trenger å ta ferge for å komme til nærmeste sykehus. Apropos det 3. bud: 2. Mosebok, 31: 14-1514 Dere skal holde sabbaten; den skal være hellig for dere. Den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk. 15 I seks dager skal dere arbeide, men den sjuende dagen skal det være sabbat, hellig sabbat for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på sabbatsdagen, skal dø. Når ble bibelens lover og regler ansett som forsvarlige uansett? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du dro frem et vers fra det gamle testamentet. Det nye testamente er etter Jesus sin tid, og representerer et helt annet syn på verden. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du dro frem et vers fra det gamle testamentet. Det nye testamente er etter Jesus sin tid, og representerer et helt annet syn på verden. Det er fortsatt en del av bibelen. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg er ikke uenig, bare poengterte det. Forstår godt at man får et feil bilde av kristendommen om man kun leser det gamle testamente. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Basert på svarene her, så antar jeg at du er Kristen. Men jeg kan vel fortelle hvordan det er i Islam: Etter du har død, skal du bli dømt på grunnlag av hva du har gjort i ditt hele liv, hvordan dette fungerer sånn helt konkret vet jeg ikke, men det jeg vet er at hvis du ender opp i helvete vil du til slutt ende opp i Paradis, etter å ha sonet straffen din. Men er det ikke bare å oppføre seg snilt og menneskelig overfor all medmennesker så går det vel fint? Med mindre du allerede har syndet? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Jeg er ikke uenig, bare poengterte det. Forstår godt at man får et feil bilde av kristendommen om man kun leser det gamle testamente. men gjelder ikke det gamle testamentet kun for jødedommen? kristendommen er vel hovedsakelig basert på det nye testamentet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 eller er det så greit at man kan stikke en tur til nærmeste prest og be om tilgivelse, så er man reddet? eller er det slik at hvis man har brutt de 10 bud (hvilket alle her har) så er man allerede dømt til evig tortur? Siden vi har brutt loven(som alle har, noe Bibelen også sier: "Alle har syndet og står uten ære for Gud,"(Romerbrevet kap. 3, vers 23. fortjener vi alle helvete. Men Jesus sonet straffen jeg fortjente for mine synder, ved å ta den på seg og dø i mitt sted:"Og de blir rettferdiggjort ufortjent ved forløsningen i Kristus Jesus."(Romerbrevet kap 3, vers 24!Ved å ta imot denne gaven, som han har gjort for meg (hans død på korset) ble jeg erklært fullstendig rettferdig, helt ufortjent fra min side! Derfor skal jeg ikke dø, men leve evig! Bare hør hva det står i Bibelen: "Og Jesu Kristi, hans sønns blod renser oss fra all synd." ALLe som vil kanta imot denne gaven, som er hans død, og dermed slippe å dø selv! "Gud er kjærlighet." (1. JOhannesbrev kap. 4, vers 16, Står det i Bibelen, og det er virkelig sant! TEnk at han var villig til å dø for oss! Han gav alt. For meg! For mer om Guds tilgivelse, les i Bibelen! Det er virkelig å anbefale å bli kjent med ham som gir evig liv! Jeg ber om at flere her inne må bli kjent med Jesus og ta imot Ham og hans ufattlige kjærlighet!Amen. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 eller er det så greit at man kan stikke en tur til nærmeste prest og be om tilgivelse, så er man reddet? eller er det slik at hvis man har brutt de 10 bud (hvilket alle her har) så er man allerede dømt til evig tortur? I kristendommen er det ikke det å holde de 10 bud som gir frelse, men troen på Jesus. Men dette betyr heller ikke at man kan gjøre som man vil, og at om man bare tror så blir man frelst. Det er ingen som kan følge moseloven og bli frelst, uten at de følger hele loven uten feil hele livet. Den eneste nytten moseloven har er å vise hva som er synd. Det høres kanskje litt komplisert ut, men Romerbrevet forklarer hva det vil si å være kristen: Rom 8,3 For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet, 4 forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden. 5 For de som er efter kjødet, attrår det som hører kjødet til, men de som er efter Ånden, attrår det som hører Ånden til. 6 For kjødets attrå er død, men Åndens attrå er liv og fred, 7 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud - for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det - 8 og de som er i kjødet, kan ikke tekkes Gud. 9 Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til. 10 Men er Kristus i eder, da er vel legemet dødt på grunn av synd, men ånden er liv på grunn av rettferdighet. 11 Men dersom hans Ånd som opvakte Jesus fra de døde, bor i eder, da skal han som opvakte Kristus fra de døde, også levendegjøre eders dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i eder. 12 Derfor, brødre, står vi ikke i gjeld til kjødet, så vi skulde leve efter kjødet; 13 for dersom I lever efter kjødet, da skal I dø; men dersom I døder legemets gjerninger ved Ånden, da skal I leve. 14 For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn. Er antageligvis umulig å forstå hva det egentlig er å være en kristen, dersom man ikke er kristen selv. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg er ikke uenig, bare poengterte det. Forstår godt at man får et feil bilde av kristendommen om man kun leser det gamle testamente. men gjelder ikke det gamle testamentet kun for jødedommen? kristendommen er vel hovedsakelig basert på det nye testamentet. I så tilfelle, hvorfor i helvete er homofili en synd? Dette er det største problemet jeg har med de såkalte kristne; de plukker ut de lovene de liker i fra det gamle testamentet, mens de lar de mer forskrudde forsvinne. Dette nytter ikke, Jesus sa selv at han ikke kom for å oppheve loven. Så om noen jobber på sabbaten, må han dø, noe annet ville være å synde mot guds vilje. Så jeg håper ikke at det er noen kristne her som er imot homofili, men spiser skalldyr og jobber på søndagen. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 I så tilfelle, hvorfor i helvete er homofili en synd? Dette er det største problemet jeg har med de såkalte kristne; de plukker ut de lovene de liker i fra det gamle testamentet, mens de lar de mer forskrudde forsvinne. Dette nytter ikke, Jesus sa selv at han ikke kom for å oppheve loven. Så om noen jobber på sabbaten, må han dø, noe annet ville være å synde mot guds vilje. Så jeg håper ikke at det er noen kristne her som er imot homofili, men spiser skalldyr og jobber på søndagen. Kristne skal ikke følge moseloven i det hele tatt, så da handler det ikke om å plukke det man like og ikke liker fra moseloven. Jesus sa at han ikke kom for å oppheve loven, men oppfylle den, og det gjorde han også, derfor er det også en vei åpen for de som tror på han og følger han istedenfor å forgjeves forsøke å bli rettferdiggjort ved å følge loven selv. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det avhenger litt om man er katolikk, protestant, ortodoks, mormoner, assyrisk, anglikansk, anabaptister eller antitrinitaristisk kristen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå