Gå til innhold

samer, norges urbefolkning(?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan på en måte skjønne den skepsisen samene har mot Norge. De ble jo rett og slett diskriminert for en stund tilbake. Ble nektet å snakke samisk på skolen, og fikk kun snakke norsk. Nå har vi riktignok ikke disse probleme lenger. Men i Sverige føler samene seg fortsatt diskriminert.

Vi skal ikke særbehandle samene fordi folket deres en gang i tiden ble diskriminert. Nå har de det bra som bare det som andre nordmenn og har ingen ting å klage på, urbefolkning eller ikke.

Det er en selvfølge at egne folk som "tilfeldigvis" hører hjemme innenfor grensene til en annen nasjonalstat skal "særbehandles".

Lenke til kommentar

Det dere ikke forstår er at samene ikke hater noen. Hvorfor skal jeg hate deg fordi du er etnisk nordmann? Mener du seriøst at du tror at samer går rundt og er bitre på fortiden? At vi ikke forholder oss til verden som den er i dag? Og derfor er hatefulle mennesker som søker hevn? Er dere gale eller bare lettere blåst i hodet?

Jeg har sagt det. Jeg er same. Hvor mye tull skal vi sitte å høre på egentlig? Er ikke mennesker? Liksom en kul skrivefeil? Rasist er det du er, du som skrev det.

Diskusjonen rundt urbefolkning gidder jeg ikke bry meg med. Det er en sak mellom staten og FN. Hva de skal kalle oss som folk. For vi er vel ikke nordmenn, er vi? At mange av samene har beholdt sin kultur og sitt levesett er deres egen sak, så får dere, staten og FN kalle dem det dere vil. Dere bare ser på, og tror dere vet.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Jeg har sagt det. Jeg er same. Hvor mye tull skal vi sitte å høre på egentlig? Er ikke mennesker? Liksom en kul skrivefeil? Rasist er det du er, du som skrev det.

At du skal bøye det hele mot raisme synes jeg er unødvendig.

Det var ingen skrivefeil. Jeg sa at mennesker hadde levd i Norge i 10 tusen år i følge Wikipedia og at samer kom til for minst 2500 år siden. Er det noe problem? En annen bruker vinklet dette på en måte slik at det kan virke som ett rasistisk utsagn om at samer faktisk ikke er mennesker, men dette var altså ikke tilfellet. Så er det sagt.

Endret av Wartom
Lenke til kommentar

Jo.. leste det igjen. Ser at det nok bare var en uheldig setning.

En liten kommentar til den brukeren som brukte som eksempel at han hadde snakka med så mange samer og dermed var så sikker i sine uttalelser. Tenk på meg da. Jeg var i Oslo og det første jeg så da jeg gikk ut av OsloS var en gjeng med nordmenn. Både norske menn og kvinner. Sløve i både blikk og tale var de. Skitne var de også. "Harru en femmer til en kaffe?" var det de fleste som snakket til meg sa, ja både til meg og andre rundt meg. Og jaggu så jeg ikke en som stjal en veske fra en gammel dame rett etterpå når jeg rusla mot nærmeste pub.

Kan jeg på dette grunnlaget trekke konklusjoner om at alle nordmenn i Oslo er slike skitne, sløve mennesker som lever av å tigge og stjele?

Lenke til kommentar
Det er en selvfølge at egne folk som "tilfeldigvis" hører hjemme innenfor grensene til en annen nasjonalstat skal "særbehandles".

Det er jeg enig i, men ikke fordi samene ble behandlet dårlig før. Vi skal ikke gi noen ekstra velvære for å kompensere for den dårlige måten forfedrene deres ble behandlet på.

Lenke til kommentar
Det er vel fordi det holocaust og andre hendelser var mer internasjonale.

Selv om jeg tror du mente spørsmålet ditt retorisk? :)

Hvilken forskjellsbehandling er det forresten folk mener samene får?

Er same selv og vil si det er noen, blant annet: Finmarksloven, stipend fra sametinget (i tillegg til den fra den norske stat) (må ha samisk på vgs for å få dette) og man kan stemme ved både samtingsvalg og storingsvalg.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Hva i "Finnmarksloven" gir oss særrettigheter fremfor andre finnmarkinger? Altså oss "ikke_fjellfinn_samer"?

Det er heller ingenting i "Finnmarksloven" som gir samer bosatt utenfor fylket særretigheter i Finnmark. Er det vel?

Og at man kan stemme ved stortingsvalg er vel neppe noen særrettighet?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Hva i "Finnmarksloven" gir oss særrettigheter fremfor andre finnmarkinger? Altså oss "ikke_fjellfinn_samer"?

Poenget er at det er noen samer som får rettigheter uteover det nordmenn har i Finmark ;) .

Det er heller ingenting i "Finnmarksloven" som gir samer bosatt utenfor fylket særretigheter i Finnmark. Er det vel?

Nå tenkte jeg på de som bor i Finmark :) . Er faktisk en del samer der!

Og at man kan stemme ved stortingsvalg er vel neppe noen særrettighet?

Nei, men at man kan stemme med både stortingsvalg og sametingsvalget.

Lenke til kommentar

Da har vi fått det klart at noen samer iflg deg får særrettigheter i Finnmark. Men hvilke særrettigher er det du mener? Jeg bor her, jeg kjenner ikke til noen særrettigheter som er kommet til pga Finnmarksloven.

Selvfølgelig.. fjellfinnene kan kjøre overalt innen sitt distrikt når de er på jobb, kan jakte på småvilt uten jaktkort innen sitt eget distrikt (må ha jegeravgift) og kan fiske uten fiskekort på fjellet (men det kan alle finnmarkinger). Men ingen av disse rettighetene deres kommer etter Finnmarksloven, de hadde de også før den ble vedtatt. Ellers vet jeg ikke om noen som behandles annerledes pga at de er samer.

Jeg våger meg til å påstå at hele Finnmarks befolkning har de samme rettighetene uavhengig av etnisk tilhørighet, uten at jeg vet noe sikkert omkring det. Det er derfor jeg spør deg som gir inntrykket av å vite.

At det bare er Samer som kan stemme ved Sametingsvalg syns jeg bare er riktig. Det kan du godt kalle særrettighet om du vil, men denne rettigheten kommer heller ikke av Finnmarksloven.

Lenke til kommentar
At det bare er Samer som kan stemme ved Sametingsvalg syns jeg bare er riktig. Det kan du godt kalle særrettighet om du vil, men denne rettigheten kommer heller ikke av Finnmarksloven.

Har heller ikke sakt at den kommer av Finmarksloven ;) . Poenget var at samer kan stemme ved både sametings og stortingsvalg noe som er en rettighet nordmenn har (det var dette du spurte etter).

Lenke til kommentar

Samer har vel fått eiendomsretten til mye eiendom i Finnmark, hva man før kalte finnmarkseiendommen(eid av staten) som en følge av det man kaller Finnmarkslova. Dette har jeg ikke satt meg inn i så jeg skal ikke si noe om hvilke samer som har fått eiendomsrett, hvorfor, hvordan også videre.

Lenke til kommentar

Nei, vi har ikke eiendomsrett. Selv om noen samer mener at vi burde ha det. Vet at det diskuteres og synses mye omkring bruksrett av områder.

(Og at sametinget gjerne vil ha vetorett (noe de ikke har i dag) angående inngrep i naturen er noe jeg personlig er imot. Jeg syns at det burde vært et "Finnmarksting" pga at Finnmarksloven er kommet. Men det er en annen diskusjon.)

Lenke til kommentar

Om det TS tokk opp.

Samene var definitivt først i store deler av Nord-Norge. Det stemmer at samer og nordmenn befolket landsdelen ca. samtidig, men det var ulike deler av landsdelen som de befolket. De tidlige nordlendingene bosate stort sett bare kysten og da gjerne kysten i Troms. Samene befolket innlandet, da særlig indre Finnmark. Ut i fra dette er de urbefolkning på innlandet i Nord-Norge.

En annen ting med urbefolkningsbegrepet og samene som gjør det hele mer komplisert er at samene på mange måter er flere folk med ulike språk og kulturer. For eksempel i Indre-Troms(som jeg kommer fra) så var det originalt svenske samer som hadde sine rein på sesongsbeite. Disse svenske samene ble på 1800-1900 tallet drevet ut av samer fra Kautokeino (det var en utvandring fra Kautokeino som følge av overbefolkning).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...