Gå til innhold

samer, norges urbefolkning(?)

Anbefalte innlegg

Wikipedia er vel ikke verdens mest troverdige kilde. Når man sier samene ikke har bodd her mer enn 2500 år er det snakk om når dette folket fikk nogenlunde felles språk og tradisjoner som gjør dem til et folk. Mest sannsynlig har deres forfedre bodd i Norden mye tidligere enn for 2500 år siden.

http://www.infonuorra.no/category.php?categoryID=40

Å kalle noen vikinger er jo også helt feil. Man kan argumentere på samme måte, at vikingene kun eksisterte fra befolkningen i det sørlige Norge fikk nogenlunde samme kultur. Det har jo bodd mennesker sør i Norden lenge før vikingene voldtok Lindisfarne i 793.

I utgangspunktet har jo strengt talt både samenes og "nordmennene", som var germanske innvandrere, kommet hit fra andre land. Det var bare nordmenne, med sin nogenlunde felles kultur som gikk sammen og dannet en stat.

---

Jeg blir fortsatt forbløffet over den åpenlyse nedlatende holdningen til samene.

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kan dere diskutere til dere blir grønne. Jeg er same. Og jeg klager ikke.

Og det er bra! :)

Grunnen til at jeg er litt i mot samer er at jeg har hatt en del, og til tider ganske heftige, diskusjoner med de der de klart og tydelig har latt det skinne i mellom at de ikke er fornøyd med en puck i det norske samfunnet. (Ingen av de jeg diskuterte med hadde jobber men innrømmet at de hadde en stor flokk med rein som den norske stat ikke hadde telling på fordi de sender reinen til slektninger i sverige.... Den dagen sverige og norge teller regn på samme dag vil de til sin forbløffelse finne ut at de er godt og vel dobbelt så mange som de noengang har telt.....)

Nå skal det sies at de fleste av dem måtte også innrømme at de heller ikke hadde forsøkt å få seg noen jobb og at de egentlig var fornøyd med de pengene de mottok fra den norske stat for å gjøre ingenting... Mulig dette har farget ihvertfall min oppfatning av samer, for dette imponerte meg ikke for å si det sånn..... Dette var forøvrig i kautokaino der min søster bodde i fem år. Hun påstår at samene generelt er bedre og mer arbeidsomme andre steder og det er vel mulig at hun har rett, for serlig dårligere arbeids moral skal du vel lete lenge etter... Min søster har to "tour of duty" til nordnorge for arbeids kontoret i sørnorge, den første i kautokaino i fem år og den andre "avtjener" hun nå... Hun også ser jo at det går folk å slenger der oppe, folk som kunne tatt de jobbene hun er sendt opp der for å ta, men veldig ofte oppdager hun at de ikke gidder å jobbe men heller får penger fra den norske stat.... og at det er samer som er i flertall som er "arbeids løse", om det går an å si det om folk som ikke gidder å jobbe. Så jeg er litt delt i min oppfatning om samer ja.....

Når det er sagt har jeg jobbet mye sammen med kvæner, finn samer, og de er noen jævler til å jobbe! :)

"Litt" generaliserende kanskje.... :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg er litt i mot samer er at..

Jeg sier bare "God bedring". Det må jaggu være gøy å høre på din søsters fortellinger om samene.

Det er det. Hun har nå bodd der oppe i snart 11 år, kan samisk flytende og har mange samiske venner.... Det du prøver å si er at hun ikke har peil, men der er jeg litt redd du tar feil.... Det er nok heller jeg som har et litt for generaliserende bilde av de tror jeg... :)

Lenke til kommentar

Nei, det jeg mener er ikke at hun "ikke har peil". I min munn trenger du ikke legge ord.

Jeg syns det ser ut som om hun har underholdt deg med "spennede" fortellinger om samene. Ser det for meg. En Aetat-ansatt.. jeg kan være like generaliserende. Folk som jobber i Aetat har ett eller annet som mangler i hodet. Det er derfor de ikke kan få seg en skikkelig jobb, men heller må sysselsettes av staten. Det er de dårligste elevene fra høgskolene som må begynne å jobbe der. Stort sett jobber det egentlig bare ufaglærte på Aetat (NAV), det er jo i media om det rett som det er. Og da det jo være sånn at alle som jobber der egentlig er lettere tilbakestående.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Nei, det jeg mener er ikke at hun "ikke har peil". I min munn trenger du ikke legge ord.

Jeg syns det ser ut som om hun har underholdt deg med "spennede" fortellinger om samene. Ser det for meg. En Aetat-ansatt.. jeg kan være like generaliserende. Folk som jobber i Aetat har ett eller annet som mangler i hodet. Det er derfor de ikke kan få seg en skikkelig jobb, men heller må sysselsettes av staten. Det er de dårligste elevene fra høgskolene som må begynne å jobbe der. Stort sett jobber det egentlig bare ufaglærte på Aetat (NAV), det er jo i media om det rett som det er. Og da det jo være sånn at alle som jobber der egentlig er lettere tilbakestående.

He he, er nok helt sant ja. For alle de andre :p. Min søster var lektor FØR hun ble sendt opp dit MED en sønn som er autist.... Det er grunnen til at hun var på aetats lister, ikke at hun var ufaglært... Men uasett sier dette mer om folk i nordnorge enn om aetat syntes jeg, så du skyter deg litt i foten nå min samiske venn...

Dette er også fryktelig offtopic.... :blush:

Lenke til kommentar

Nei, jeg bare viser at man kan generalisere og sette frem ting akkurat som man vil. Jeg tror nok at det som kommer frem i denne tråden er folk flest sine holdninger til oss som folkeslag. Vi er skitne, late og historieløse.

Samene er et folk som lever under 4 stater. En liten del av samene er reindriftssamer. Man skulle tro det bare er dem dere har hørt om på skolen, ja og i fortellingene hjemme rundt middagsbordet.

Lenke til kommentar
Samene hevder så mye rart de... Sist jeg snakket med en skulle de lage egen stat.... :roll: Jeg sa lykke til jeg og lurte på hvordan de ville overleve. Jo, de ville ha oljen, fisken og omtrent alt utstyr, hjelp fra den norske stat såklart og bla bla bla... Tror samene har det veldig bra her i landet jeg, men klage og syte KAN de!!!

Det er ikke for ingenting de sier at det første en same lærer å si, til og med før de kan si mamma og pappa, er ærstatning... for det krever de om de har rett til det eller ei.... urbefolkning skulle vært byttet til lurbefolkning tenker jeg...

:)

Var ikke dette litt å ta alle under en kam? Jeg er selv same og er ikke for å ha en egen stat siden det er totalt urealistisk og jeg husker faktisk ikke hva ordet ertatning er på samisk (kan samisk så si flytende (dvs ca 90% av ordene)). Har heller aldri krevd erstatning av noen for noe som helst selv om folk tidligere har ødelagt div av mine ting (f eks en sparkesykkel) og kan ikke komme på noen erstatningssaker i familien min.

Lenke til kommentar
Nei, jeg bare viser at man kan generalisere og sette frem ting akkurat som man vil. Jeg tror nok at det som kommer frem i denne tråden er folk flest sine holdninger til oss som folkeslag. Vi er skitne, late og historieløse.

Samene er et folk som lever under 4 stater. En liten del av samene er reindriftssamer. Man skulle tro det bare er dem dere har hørt om på skolen, ja og i fortellingene hjemme rundt middagsbordet.

Men DET stemmer nok godt for oss ihvertfall her i sør norge, for "alle" tror at alle samene har rein og driver med det som "hobby".... Så det stemmer nok. Faktum er jo at der det ER mest samer driver de av naturlige årsaker ikke med rein, da dette er Grorud dalen i Oslo.... Men de andre driver med rein, stort sett ja, så det er nok riktig. Hva det angår skitne, late og historieløse kan jeg ikke si at jeg stiller i den kategorien, for de drev da med en masse de jeg snakket med paralellt med inntekt fra staten, så late var de ihvertfall ikke. De var også gode på historie :) og luktet ikke så dette får stå på din kappe... :)

Lenke til kommentar
Mange samer lever slik de gjorde for 1000 år siden. Men de var ikke opprinnelig fra Norge. Vi andre nordmenn var her før dem, men vi har fulgt resten av verden i utviklingen og kulturen, noe som kan gjøre det litt vanskelig for samene, derfor trenger de særbehandling. Det er vel få ekte vikinger her nå?

Hva får deg til å tro det? Før levde samer hovedsaklig av reindrift og fiske, mens i dag er det kun et fåtall som gjør det. Tro heller ikke at de samer som lever av reindrift og fiske kun lever som før. Blant annet bruker dagens reindrift samer scooter og andre motorkjøretøy og har faktisk helt normale moderne hus med kjøleskap, tv, microbølgeovn, PC osv.

Lenke til kommentar

Ja, ja. Det er vel ikke min sak å rette på deg.

At de ikke har rein i "Grorud dalen" visste jeg jammen ikke, når det enda bor så mange samer der er det jo en skandale. Er det virkelig sant? Hvordan holder de varmen da, når de ikke kan krype mellom reinan å varme seg? Nei, de saman som bor der må snarest søke erstatning for at dem ikke får lov å ha reinan med sæ sørover.

Siste ord fra meg.

Lenke til kommentar
Dette kan dere diskutere til dere blir grønne. Jeg er same. Og jeg klager ikke.

Og det er bra! :)

Grunnen til at jeg er litt i mot samer er at jeg har hatt en del,

og til tider ganske heftige, diskusjoner med de der de klart og tydelig har latt det skinne i mellom at de ikke er fornøyd med en puck i det norske samfunnet. (Ingen av de jeg diskuterte med hadde jobber men innrømmet at de hadde en stor flokk med rein som den norske stat ikke hadde telling på fordi de sender reinen til slektninger i sverige.... Den dagen sverige og norge teller regn på samme dag vil de til sin forbløffelse finne ut at de er godt og vel dobbelt så mange som de noengang har telt.....)

Nå skal det sies at de fleste av dem måtte også innrømme at de heller ikke hadde forsøkt å få seg noen jobb og at de egentlig var fornøyd med de pengene de mottok fra den norske stat for å gjøre ingenting... Mulig dette har farget ihvertfall min oppfatning av samer, for dette imponerte meg ikke for å si det sånn..... Dette var forøvrig i kautokaino der min søster bodde i fem år. Hun påstår at samene generelt er bedre og mer arbeidsomme andre steder og det er vel mulig at hun har rett, for serlig dårligere arbeids moral skal du vel lete lenge etter... Min søster har to "tour of duty" til nordnorge for arbeids kontoret i sørnorge, den første i kautokaino i fem år og den andre "avtjener" hun nå... Hun også ser jo at det går folk å slenger der oppe, folk som kunne tatt de jobbene hun er sendt opp der for å ta, men veldig ofte oppdager hun at de ikke gidder å jobbe men heller får penger fra den norske stat.... og at det er samer som er i flertall som er "arbeids løse", om det går an å si det om folk som ikke gidder å jobbe. Så jeg er litt delt i min oppfatning om samer ja.....

Når det er sagt har jeg jobbet mye sammen med kvæner, finn samer, og de er noen jævler til å jobbe! :)

"Litt" generaliserende kanskje.... :)

Ikke akkurat det inntrykket jeg har av samer, vel en del er vel sånn, men slik er det også med nordmenn.

Lenke til kommentar
Faktum er jo at der det ER mest samer driver de av naturlige årsaker ikke med rein, da dette er Grorud dalen i Oslo.

Nei forresten, jeg har en ting til å si. Vet du hvorfor det er flest samer i Oslo?

Jo, nå skal du høre. En gang for veldig lenge siden ble det tent bål på alle vardene på alle de høyeste fjellene i hele Sápmi, det var for å varsle samefolket om at alle sammen måtte samles på et avtalt sted på vidda utenfor Kautokeino (altså ett stykke mot finskegrensa om du er kjent her). Alle andre som så bålene trodde bare at det var noen som stekte pølser. (Det er derfor man idag feirer midtsommer med "bål og pølser" i både Finland, Sverige og Norge.)

På det møtet la de en snedig plan de klarte å skjule for alle. Både Nordmennene, Finlenderne og Svenskene. Russerne fikk vite om planen fordi de hadde vært så lure at de hadde skaffet seg gode agenter. De hadde samiske agenter skjønner du, og siden alle samene som finns i hele verden måtte komme dit ante jo ingen noen fare (enda selv om de sa at de jobbet i KGB), men russerne likte egentlig planen så de sa ingenting til de andre landene. De prøvde heller å hjelpe samene, og gjorde flydropp med skrivepapir og blyanter rundt omkring på vidda slik at samene kunne gjøre seg noen egne notater. Men det ble ingen notater, fordi fjellsamene som ikke hadde sett blyanter før insisterte på at det var sånne små staker man skulle bruke når man fanget lemen på fjellet. ( Det er derfor man enda i dag kan se små hull med bittesmå rester av blyanter oppi rundt omkring på fjellet i Finnmark, for det var jo der de fleste fjellsamene holdt til dengang.)

De andre samene visste godt hva blyanter egentlig skulle brukes til (Det var fordi bestemora til en av dem engang hadde brukt en sånn på et postkontor. Der hadde hun blitt tvunget til å sette et kryss ovenfor en strek på et papir når hun skulle få utbetalt erstatninga si. For samene er jo ett kryss over en strek ett tegn for noe veldig dårlig, jeg kan ikke fortelle noen hva det betyr fordi om man sier det "ordet" til noen så får en selv og alle ens etterkommere skikkelig (!) uflaks når man skal tenne seg et bål. Så hun døde rett etterpå av redsel for å fryse i hjel til vinteren.)

(Det er for å slippe å oppleve å bli tvunget til noe sånt at alle samer idag bruker sånne dyrister. (Eller hva de nå heter?) Jeg mener dem som skriver brevene som blir sendt når vi skal få ut erstatninga vår, altså på det der kravet om erstatning.).

Men de som visste noe sa ingenting om hva blyantene egentlig skulle brukes til, det var fordi de respekterte fjellsamene veldig mye siden de var så gode til å gande ( eller kaste forbannelser over folk ved å gi dem uvær og alminnelige ulykker)). Og det var vanlig den gang å kaste gand om man følte at man ble gjort til latter. Papiret prøvde de først å spise, men siden hverken de selv, reinan eller hundene ville ha det er det ingen som vet hvor det egentlig ble av. Det sies at vinden sendte det til havet men det er ikke noen som vet noe helt sikkert. Hva havet isåfall trengte det til er også ukjent.

Iallefall.. For flere generasjoner frem i tid skulle de følge planen. De skulle gå under jorden og skjule seg. (Ikke alle sammen selvfølgelig, for myndighetene måtte ikke få noen mistanker.) De skulle slutte å snakke samisk (bortsett fra når de visket) slik at ingen rundt dem skjønte at de var samer. De skulle ta av seg kofta og gjemme den et sted på fjellet før de dro. Barna deres skulle så læres opp til å forstå hvordan det siviliserte samfunnet egentlig fungerte. I skjul skulle de jobbe for at samene ble frigitt fra tyrraniet som de var tvunget til å leve under.. Og så skulle de etterhvert tre frem i lyset igjen. Så det er derfor det er så mange samer i alle hovedstedene. Mange av dem er rett og slett blitt "synlige" igjen.

Nå tenker du sikkert at ikke noe av dette er sant.. siden jeg jo sa at planen var så veldig hemmelig, og da kunne jeg jo ikke fortalt deg noe om det nå. Men du skjønner, det er en del av planen å fortelle det nå, ved en passende anledning var det meningen jeg skulle gjøre det.

For nå er planen gått så langt at den er umulig å stoppe. I dag er det skjulte samer i styre og stell i alle disse tre landene. Disse igjen har sørget for å plassere samer (i kofte) i styre og stell internasjonalt, f.eks. i FN. Disse igjen har jobbet for at det internasjonale samfunnet skal se på samene som "urbefolkning". HA! Vi bare ler når noen av oss "må" stille opp som et glansbilde for myndighetene. Vises frem i kofta. "Se hva vi har." Dere jobber jo for oss når dere gjør det!

I dag har vi fått Finnmarkseiendommen som en del av planen. En tilsvarende "eiendom" er snart på plass både i Finland og Sverige. Det sørger det internasjonale samfunnet for. Russland er det ikke så nøye med.. enda.

Velkommen til Sápmi.

Lenke til kommentar
Kan på en måte skjønne den skepsisen samene har mot Norge. De ble jo rett og slett diskriminert for en stund tilbake. Ble nektet å snakke samisk på skolen, og fikk kun snakke norsk. Nå har vi riktignok ikke disse probleme lenger. Men i Sverige føler samene seg fortsatt diskriminert.

Vi skal ikke særbehandle samene fordi folket deres en gang i tiden ble diskriminert. Nå har de det bra som bare det som andre nordmenn og har ingen ting å klage på, urbefolkning eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...