Gå til innhold

Modda psu->liten forbedring

Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Modda en gammal No-Name 250 W psu med en enermax silent fan (regulerbar), som jeg har satt til ca. 3/5 av max hastighet. Da jeg eksperimenterte med dette når vifta var utenfor kabinettet, kunne den knapt høres, men nå bråker psu like mye som før. Hva er laveste turtall man kan kjøre denne vifta på når den er inne i psu ? På laveste stilling trekker den jo omtrent ikke luft i det hele tatt.

En annen ting jeg lurer på: Det er vel disse kjøleribbene på kondensatorene som trenger å kjøles i psu, hvorfor er det da så mange som insisterer på å kutte hull i bunn av psu og sette på en 120 mm vifte ? Denne trekker jo bare luft fra undersiden av kretskortet, kan ikke se for meg at dette gir noen effekt ?

Til slutt: Noen som har prøvd å erstatte disse kjøleribbene med noen større, og kuttet ut vifte i det store og hele ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det neppe kondensatorene som kjøles, men transistorer.

Kondensatorer er som regel sylinderformet.

Transistorer er KAN, være små avlange firkantige brikker.

Har du kutta vekk den integrerte viftegrillen som er på PSU, hvis det er en, hvis du ikke har gjort det kan det hjelpe på støy, det er ikke noe som kommer borti vifta(ledning ellerno).

Har du et termometer kan du kansje måle på kjølinga mens pc'en har stått på ei stund under load(30 min LOAD f.eks), så kan du prøve å justere vifta til du har litt under 60 Grader på transistorene i psu, dette burde være kjølig nok.

Edit: Selv om ei 120mm vifte trekker lufta fra bak kretskortet vil jo lufta på toppen av trekkes mot baksida av kretskortet for å dekke undertrykket, og du får dermed luftflyt.

Edit2: Hvem har sagt at du må sette den på baksida av printplata?

Lenke til kommentar
Grunnen til at vifta bråker mer når den står inne i PSU kan være at lufta må gjennom trange steder så det blir mye turbulens.

Vanligvis henger PSU opp ned, så du lager hull i lokket over og ikke i bunn hvor print kortet sitter.

Ja, tenkte meg det, men kjøpte et brukt kabinett hvor duden hadde skjært hull under kortet, og da trekkes vel egentlig luft bare inn langs sidene og under kortet, fælt lite sirkulasjon rett over transistorene, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...