toretang5 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg leste en gang, et sted, at overtrykk i dekk kunne føre til at dekket eksploderer. Er dette korrekt? Snakker man da om meget stort overtrykk? Min bil, så vidt jeg kan tolke "oversiktskartet" ved luftpumpen på bensinstasjonen, skal ha et dekktrykk på 2.1 foran når den ikke er lastet, og 2.3 når den er lastet. Bak tror jeg det var 2.0, eller 2.1., når ikke lastet og 2.3 når lastet. Hvis jeg kjører med 2.3, eller 2.4, på alle dekkene når bilen ikke er lastet, er det da "farlig"? Har hvor langt man kjører kontinuerlig, og hvor fort man kjører,noe å bety. D.v.s at jo lenger man kjører, med høyere hastighet, på en tur, desto "farligere" er det? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 jeg kjører med 0,2 bar mer enn hva jeg skal ha i mine dekk, aldri hatt noe problemer. jeg har for mye for at jeg har lav profil og dermed tåler dekket/felgen mer med litt høyere trykk, så jeg slipper ha ha de på verksted annenhver måned. men hvorfor skal du ha høyere trykk? stort sett blir det feil slitasje på dekkene hvis du har for mye luft dekk som sprenger er gjerne en blanding av litt for høyt trykk og gammelt dekk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Alle dekk skal være merket med max trykk, som regel ligger dette LANGT over det man normalt kjører med. Selvsagt vil dekket eksplodere på ett eller annet tidspunkt dersom man øker trykket ekstremt. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 jeg kjører med 0,2 bar mer enn hva jeg skal ha i mine dekk, aldri hatt noe problemer.jeg har for mye for at jeg har lav profil og dermed tåler dekket/felgen mer med litt høyere trykk, så jeg slipper ha ha de på verksted annenhver måned. men hvorfor skal du ha høyere trykk? stort sett blir det feil slitasje på dekkene hvis du har for mye luft dekk som sprenger er gjerne en blanding av litt for høyt trykk og gammelt dekk Jeg kjøpte nye dekk for 1 uke siden. Det ene er allerede punktert. Jeg fylte det opp med skum i går, og pumpet det opp til 2.3. I løpet av 12 timer var det sunket til 2.0 Hvis det forsetter slik, må jeg kjøpe nytt dekk, men grunnet veldig stram økonomi i noen måneder nå for mitt vedkommende, så må jeg utsette det til februar, HVIS mulig. Dermed var den enkle tanke at jeg fyller de tre dekkene som er ok til 2.3. Før jeg kjører til jobb, og fra jobb, så fyller jeg opp det ødelagte dekket til 2.3 Når jeg er ferdig på jobb, og på morgenen, så vil det ødelagte dekket være cirka 2.0 Poenget er at jeg må kjøre cirka 5 kilometer før jeg får fylt luft, så da tenkte jeg at det er bedre å kjøre 5 kilometer på litt dårlig vei med 3*2.3 og 1*2.0 i trykk enn å kjøre med 3*2.1 i trykk og 1*1.7 i trykk. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det kan være ventilen din som er dårlig. Kostet meg en femtilapp å bytte ventil i går. Dra til et verksted og sjekk! Lenke til kommentar
Rikken1969 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 jeg kjører med 0,2 bar mer enn hva jeg skal ha i mine dekk, aldri hatt noe problemer.jeg har for mye for at jeg har lav profil og dermed tåler dekket/felgen mer med litt høyere trykk, så jeg slipper ha ha de på verksted annenhver måned. men hvorfor skal du ha høyere trykk? stort sett blir det feil slitasje på dekkene hvis du har for mye luft dekk som sprenger er gjerne en blanding av litt for høyt trykk og gammelt dekk Jeg kjøpte nye dekk for 1 uke siden. Det ene er allerede punktert. Jeg fylte det opp med skum i går, og pumpet det opp til 2.3. I løpet av 12 timer var det sunket til 2.0 Hvis det forsetter slik, må jeg kjøpe nytt dekk, men grunnet veldig stram økonomi i noen måneder nå for mitt vedkommende, så må jeg utsette det til februar, HVIS mulig. Dermed var den enkle tanke at jeg fyller de tre dekkene som er ok til 2.3. Før jeg kjører til jobb, og fra jobb, så fyller jeg opp det ødelagte dekket til 2.3 Når jeg er ferdig på jobb, og på morgenen, så vil det ødelagte dekket være cirka 2.0 Poenget er at jeg må kjøre cirka 5 kilometer før jeg får fylt luft, så da tenkte jeg at det er bedre å kjøre 5 kilometer på litt dårlig vei med 3*2.3 og 1*2.0 i trykk enn å kjøre med 3*2.1 i trykk og 1*1.7 i trykk. For det første så skal du fylle ekstremt mye luft i dekket før det eksploderer. Mye mer enn du aner.. For det andre så leverer du dekket til reparasjon. Dekket kan repareres og det koster ikke mer enn en 100-lapp.. Finnes ikke mer irriterende å måtte fylle luft 2 ganger om dagen.. PS! Avhengig av hvor dekket er kjøpt hen, kan de ha en garanti hvis du punkterer, kom tilbake til oss og vi reparerer dekket kostnadsfritt... Lykke til! Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvis du overfyller et dekk så eksploderer det ja, men det er nok en del ti-talls bar (kanskje over hundre) som skal ting, og ihvertfall mer enn det er i fyllestasjoner. Og en ting til, hvis du klarer å sprenge et dekk, IKKE STÅ NÆR DET! grunnen er at du får en kraft som kan sammenlignes med dynamitt Et flydekk kan sprenge et hus, skal sies at et flydekk tåler litt mer og at det skal en del trykk til å sprenge det. Når de tester dekk så bruker de vann istedenfor luft, og det er en grunn til det Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Enkelt å greit, ja. Så et lastebildekk eksplodere en gang, det smalt rimelig godt. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 jeg kjører med 0,2 bar mer enn hva jeg skal ha i mine dekk, aldri hatt noe problemer.jeg har for mye for at jeg har lav profil og dermed tåler dekket/felgen mer med litt høyere trykk, så jeg slipper ha ha de på verksted annenhver måned. men hvorfor skal du ha høyere trykk? stort sett blir det feil slitasje på dekkene hvis du har for mye luft dekk som sprenger er gjerne en blanding av litt for høyt trykk og gammelt dekk Jeg kjøpte nye dekk for 1 uke siden. Det ene er allerede punktert. Jeg fylte det opp med skum i går, og pumpet det opp til 2.3. I løpet av 12 timer var det sunket til 2.0 Hvis det forsetter slik, må jeg kjøpe nytt dekk, men grunnet veldig stram økonomi i noen måneder nå for mitt vedkommende, så må jeg utsette det til februar, HVIS mulig. Dermed var den enkle tanke at jeg fyller de tre dekkene som er ok til 2.3. Før jeg kjører til jobb, og fra jobb, så fyller jeg opp det ødelagte dekket til 2.3 Når jeg er ferdig på jobb, og på morgenen, så vil det ødelagte dekket være cirka 2.0 Poenget er at jeg må kjøre cirka 5 kilometer før jeg får fylt luft, så da tenkte jeg at det er bedre å kjøre 5 kilometer på litt dårlig vei med 3*2.3 og 1*2.0 i trykk enn å kjøre med 3*2.1 i trykk og 1*1.7 i trykk. For det første så skal du fylle ekstremt mye luft i dekket før det eksploderer. Mye mer enn du aner.. For det andre så leverer du dekket til reparasjon. Dekket kan repareres og det koster ikke mer enn en 100-lapp.. Finnes ikke mer irriterende å måtte fylle luft 2 ganger om dagen.. PS! Avhengig av hvor dekket er kjøpt hen, kan de ha en garanti hvis du punkterer, kom tilbake til oss og vi reparerer dekket kostnadsfritt... Lykke til! Ja, hvis det kan fikses for en rimelig penge, så er jo ingenting bedre, men kan det altså fremdeles repareres selv om jeg fylte det med skum først? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 absolutt. skum er ment som en midligtidig løsning, ikke reparasjon av dekket. dvs, punkterer du og fyller med skum kan du kjøre hjem og fikse dekket istedet for å bytte til reservedekk på stedet. skum er ikke ment som en permanent fiks av dekket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg liker derfor ikke løsningen som er valgt på en del nye biler, der det følger med skum og kompressor som "reservehjul". Mye bedre med et nødhjul, da kan man bytte og kjøre videre selv om man har fått en flenge i dekket (da er det ikke mye hjelp i skum). Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 absolutt.skum er ment som en midligtidig løsning, ikke reparasjon av dekket. dvs, punkterer du og fyller med skum kan du kjøre hjem og fikse dekket istedet for å bytte til reservedekk på stedet. skum er ikke ment som en permanent fiks av dekket. En plugg som du tenker på koster ca. en hundrelapp, MEN, er like midlertidig og klin ulovlig! Ment for bensinstasjoner og utrykningsbiler fra f.eks Falck og NAF.. En innvendig plugg derimot er en permanent løsning, men koster 200-300 kroner og tar en halvtimes tid. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Kan kjøre med skum veldig lenge, jeg pungterte vinterdekket mitt i fjor, og kjøpte Biltema skum og fyllte opp. Så tok jeg en kjøretur på 1 mil eller noe som det sto med jevnt tempo. Da skal det vel ha "tørket" eller noe. Kjørte med det i ca 3 måneder og det lakk aldri luft igjen . Da hadde jeg også kjørt et par kilometer fra skolen og til bensinstasjon med flatt dekk. På sommerdekk så fyller jeg alltid litt mer luft enn det står, for at bilen skal bli tightere og det skal mer til for å banke felgen. På vinterdekka, piggfritt, så har jeg så lite som mulig luft, så det skal suge seg mest mulig til underlaget og man får best grep. Bilen blir gjyngete, men man kommer mye lettere fram. Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Nei overtrykk kan ikke føre til at dekket eksploderer. Dekket tåler nemlig ubegrenset mengde trykk, det er tross alt laget av magisk gummi. Bare prøv selv. Jeg lover at det ikke kommer til å skje noe farlig. 1 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 For å svare på spørsmålet, det er ikke farlig å kjøre med 2.4 bar på dekket ditt. Du vil også se på dekket ganske enkelt om det stemmer sånn ca eller om det blir for mye (dekket blir rundere og du mister marktrykk langs sidene på dekket, medfører feilslitasje og dårligere grep). Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Har selv klemt i 13 bar i et gammalt personbildekk, du vil bli overrasket over hvor mye de egentlig tåler. Alt under ~4 bar går helt fint under normale forhold (med mindre du sliter med separasjon etc). Slitasjen er en annen sak.. Men 2.4 kontra 2.1 er ikke noe å tenke på i det hele tatt. Bruker selv 3.0 i 225/40R18 for å få rett slitasje. Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Eg husker naboen ein gang la nokon dekk ute i solen ein varm sommer dag... Plutselig kom det eit kjempe smell. Men det var veldig gamle dekk. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Med altfor mye luft i ja Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Er folk som har blitt drept av å sveise på lastebilfelger med trykk i dekka. Disse har dog også høyere trykk en personbiler. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Der snakker vi om trykk på godt over 100PSi ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå