Gå til innhold

Trenger hjelp til å bygge min første server

Ayabara

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så skal jeg igang med å bygge min første server. De som skal snakke med den i første omgang er en Linux-laptop, en Windows-laptop og en PS3. Kanskje kan den nye Sony-TVen min også snakke med den, det vet jeg ikke før jeg finner ut hva den egentlig kan :)

I første omgang er jeg ute etter medieserver og backup.

- Musikk og video deles til alle.

- Bilder deles til alle, men med skriveaksess kun til meg, så ikke databasene til bildeorganiseringsprogrammet mitt får noia av at andre kludrer.

- Vil kanskje bli brukt til ymse nedlasting

En vanlig bruker vil vel aksessere serveren enten ved ssh eller ved å nfs/samba-mounte disken? I tillegg vil jeg trolig kjøre en UPnP server for å kunne streame til PS3 (Mediatomb hvis serveren skal kjøre linux).

Tenkte å kjøre Ubuntu Server dersom ingen har gode grunner til å fraråde meg dette.

Hva trenger jeg av maskinvare? 3 disker i RAID3, "litt" RAM, Nettverkskort som støtter Gigabit ethernet? Hvis noen kunne tenke seg å foreslå en handlekurv for meg så takker jeg ydmykt for det :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis ingen har svart deg innen 5-6 tia i dag, så skal jeg sette opp en grei server for deg =)

er utseende viktig, støy?

Utseende er ikke veldig viktig. Den kommer til å stå på hjemmekontoret under en pult. Greit med så lite støy som mulig, så lenge det ikke blir svindyrt av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...