Gå til innhold

HP OmniBook 800 CT

RadivS

Anbefalte innlegg

Har en gammel laptop fra 1996 som jeg har kjøpt brukt for noen år siden, mest fordi den var så kul.

Det er en HP Omnibook 800 CT med Pentium 100, 80 Mb RAM, 128 mb video, 4 GB HD, så en skikkelig racer !!

http://www.hpmuseum.net/display_item.php?hw=233

Det sitter Win 98 på den, mens mitt trådløse PCMCIA kort må ha win 98 SE for å virke. Ikke har jeg 98SE og ikke hart jeg veldig lyst til det heller.

Har lyst til å se om denne morsomme gamle laptopen kan brukes som en NetBook selv i dag.

Har aldri brukt Linux før og er ikke noen dreven datafikler, må ha det enkelt og funksjonelt for å få det til.

Fra det jeg har lest meg til er det enten Damn Small Linux eller PuppyLinux som kan virke på denne, med såpass stusselig HW spekk. Eller er det andre distroer som er bedre ?

Noen som kan hjelpe meg med en oppskrift på hvordan bli kvitt windows på den, og så få installert Linux inkludert å få trådløskortet til å virke så jeg kan surfe med den ?

Kortet er et SMC EZ Connect kalt SMCWCB-G.

Ville bli veldig takknemmelig for å få den opp å gå som netbook til far når de andre maskinene er opptatt i huset !!

Endret av M5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slitaz er også en distro i samme rekker. Du må nok regne med et system som er ganske anderledes fra Windows på slike minimalistiske distroer. Men du bør nok bare prøve det ut og heller spørre her når du sitter fast. En del ting er faktisk ganske intuitivt, og de fleste distroer er bra dokumentert :) Puppy (med derivater) kan praktisk talt kjøres fra hva som helst, og tar ikke mange minuttene å laste ned, så det er ikke mye jobb.

Forøvrig ville det vært gull verdt med 256MB ram eller en flash disk, det ville nok gjort systemet betydelig mer responsivt. Er begrenset hva man klarer med 128MB ram + treg harddisk.

EDIT: Leste visst specs feil. 80MB ram er liiite for bruk med grafisk system (X). Men kanskje Puppy med lowram option under boot er brukendes, hva vet jeg?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hadde en gang en litt nyere Omnibook med P2 cpu og 128 ram (om jeg husker rett)

Jeg la inn Slackware på den, men startet ofte ikke opp Xfce (min foretrukne DE) fordi det da gikk tregt. Holdt meg gjerne i terminal og brukte CenterIM for msn og icq, og links/lynx for browsing.

Det var levelig å kjøre Xfce og Opera på den, men det gikk tregt å starte programmer som sagt.

Jeg installerte Slack med ekstern CD-drev som fulgte med, btw. Proprietær tilkobling.

Jeg ville enten forsøkt Puppy, som Marsan er inne på, eller holdt meg til win9x som olear skriver

Lenke til kommentar

GTK1 er et (gammelt) toolkit som gjør underverker på gammel maskinvare. Problemet er at den fases ut (og med gode grunner), men ingen toolkit kan erstatte den på lowend maskinvare.

EDIT

@Blackslash: GTK står for The GIMP Toolkit. Laget for GIMP, men brukt av mange, deriblant GNOME.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...