Thombr86 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Som dere ser på vedlegget, så fikk av en eller annen grunn E: systemdisk... Allt av windows ligger på C:, så det eneste som gjør E: til en systemdisk akkurat nå er det faktum at Boot.ini ligger på E: .. Er det noen måte å få flyttet boot.ini over på C: og skrevet ny MBR, slik at jeg får bort det hersens System taggen på E: disken min? Har forsøkt Fixmbr, fixboot etc etc., men det er år og dag siden jeg har gjort dette før, og er litt ute på tynn is... Forøvrig, så er grunnen for alt dette at E: skal være D:, og H: skal være E: (Vanedyr til tusen på akkurat dette her....) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 En system disk\partition må være en primær og active ein. Det er tilfelle hos deg, men dog nr 2 på disken din. Din C:\ nr 1, er i en extended partition som kan ikke brukes (uten videre, la det være) til booting. Så det hjelper ikke med verken fixmbr eller fixboot. Og du har mer enn boot.ini i din E:\. Ntldr, ntdetect.com er og der. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) How to fix? Har vært OK helt frem til nå, da jeg reinstallerte for å få bort Vista, og måtte fjerne C:, for så å legge den inn på nytt. Er trolig i forbindelse med at jeg sletta C: under installasjonen, for så å oprette den på nytt (og da ble den tagget som \harddisk0\partition3 ) forbanna system, har hatt den som er E: som D: i 3 år nå, og har lyst til å fortsette med det, hehe EDIT: Stemmer bra med at NTDETECT.COM, ntldr og Boot.ini ligger på E:... hmm bli bare værre og værre dette.. Hvordan i *** kan dette skje? C: er lagt som "første" partision, men ligger som 3. i MBR.. Endret 12. november 2008 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) How to fix? Har vært OK helt frem til nå, da jeg reinstallerte for å få bort Vista, og måtte fjerne C:, for så å legge den inn på nytt. Er trolig i forbindelse med at jeg sletta C: under installasjonen, for så å oprette den på nytt (og da ble den tagget som \harddisk0\partition3 ) forbanna system, har hatt den som er E: som D: i 3 år nå, og har lyst til å fortsette med det, hehe EDIT: Stemmer bra med at NTDETECT.COM, ntldr og Boot.ini ligger på E:... hmm bli bare værre og værre dette.. Hvordan i *** kan dette skje? C: er lagt som "første" partision, men ligger som 3. i MBR.. Fjern alle disker enn den windows ligger på og start reparasjonskonsoll fra cd. Prøv å kjør fixboot og fixmbr fra konsoll. Hvis ikke det funker tar du en reparasjonsinstallasjon. Ang. å bytte bokstav på datapartisjoner kan du gjøre det så mye du bare gidder i windows egen partition manager (Høyreklikk på min datamaskin --> Behandle). Skal partisjon E endres til D må du endre D til en annen bokstav først ... osv. Og thomas.... har ikke du fagbrev og er it-tech på et SYKEHUS? Det sykehuset JEG tilfeldigvis sokner til? SKEEEEPTIIIIISK. Endret 12. november 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Når installasjonsprogrammet i XP oppretter ny partisjon så sjekker det først om det finnes noen Primærpartisjon. I såfall vil den bli System, og den nye partisjonen blir Extended. Er svært vanskelig å få gjort noe med det uten å reinstallere. Og da må du kanskje slette alle partisjoner på disk 0 først, for du ser ikke hva XP gjør mens den installerer. Disk 1 må du koble fra. Edit: JKJK: du ser visst bort fra det faktum at C: partisjonen er Extended. Som wiberos sier, det nytter ikke med fixboot og fixmbr. Fixmbr skriver dessuten bare ny bootkode, har ingen mening å nevne den i denne forbindelse. Endret 12. november 2008 av hårek Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Gah, har ikke diskplass til å ghoste E: og F: til H: for å tømme disken.. Så ikke noen måte å rote med PM2008 og sette C: som ny aktiv Primary partition, for så å starte fra plata og skrive ny boot og MBR? EDIT: John, jo, jeg er techie på sykehuset, men dette ligger langt unna det vi opplever her Retanking for the win! Endret 12. november 2008 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 wops. Var litt kjapp i svingen der. Sorry. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Så ikke noen måte å rote med PM2008 og sette C: som ny aktiv Primary partition, for så å starte fra plata og skrive ny boot og MBR? Du kan ikke merke den C:\ som aktive, og du trenger ikke ny MBR eller boot på denne. Den booter allerede, så det er alt i orden. Jeg kan ikke se annet problem egentlig, enn at du kan se å få den D: bokstaven din. Men som du ser D: bokstav er allerede okkupert. Av hvem? Er den E: eller den C:, eller? Starte med å undersøke det: -fjerne bokstaven fra partitionen på Disk 1, og late som om du skal assign nytt. Du gjør ikke det, men du vil se om D, kommer som alternativt. Kanskje det kommer ikke? -forsøk det samme med den F: eller -starte opp med Vistas DVD plate---Repair My Computer---commandprompt. diskpart list volume Finner du D: noe sted? I så fall hvor? Du sier at C:\ er partition nr 3 på MBR, partitions tabell mener du sikkert. Kan du vise oss nettopp det der? Hva jeg sikter til her er at du forandrer den E: til D: og la alt annet være som det er. Det spiller ingen rolle om du har C:\ i en extended partition. Det viktigste er at den er C: for deg, er ikke det? Endret 12. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Jeg får som sagt ikke satt opp E: til D: pga at E: har system attribben, og dette gjør at jeg ikke kan endre stasjonsbokstav på den. Utdrag fra Boot.ini (som ligger på E: (som igjen er multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) )) [boot loader] timeout=1 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect Windows ligger på C:, ergo er C: den 3. partisjonen, MEN ligger plassert på det første området på disken. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Ja i boot.ini så. Du nevnte mbr\partitions tabell, og poeng her var: Man bruker ikke den samme nummerering i boot.ini sammenheng og i partitionerings sammenheng. Dvs at i diskpart eller i diskbehandlingen så ligger C: først, dog i en extended. I diskpart vil du se den C: som nr 2 og partition 1 er den extended. Men tilbake til D: Vi vet at du kan ikke forandre bokstaven direkte i Windows, den er online. Men du har mange muligheter. System partition i din configurasjon kan bli hvilken som helst av de primære. Du trenger å activere en av dem. kopiere 3 system filer, og redigere boot.ini. dog kun hvis du flytter den til system partition på disk 1. Du kan activere en partition online i Windows med å merke manuelt med å bruke en diskeditor med 0x80, og deaktivere samtidig en annen, ikke 2 active i samme partition. Eller du kan boote Vista dvd plate og via command prompt og diskpart, forandre direkte bokstav på den partition (E:) til D:, med å bruke assign commando. Hvis så du får problemer med boot.ini, så er enkelt å bruke Vista dvd igjen----command prompt og: cd c: cd windows i windows slår du notepad og dermed har du GUI. Så i boot.ini for en disk som har følgende fysisk deling: 1 partition primær 2 extende med en logisk stasjon 3 partition primær 4 partition primær og active (dvs din system partition helt til slutt) [boot loader] timeout=1 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect Som du ser vi går for kun de primære først 1,3,4 , som i våres rekefølge er 1,2,3 og den 4 er våres extended (fysisk nr 2) med Windows. Endret 12. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå