kevve Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Har satt sammen en pc av litt random deler en kompis hadde liggende. Når jeg skal starte den opp, så med en gang står det " CPU is changed, (skriv inn de nye innstillingene i CMOS) ". Hvordan gjør jeg det ? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Trykk tasten for å gå i setup (les bios) under oppstart, vanligvis er dette DEL-tasten. Dette ser du i manualen for hovedkortet. Der vil det også stå forklart hvordan og hvor du legger inn opplysninger for CPU. Du skriver ingenting om hvilken hardware som er i bruk så det er vanskelig å gi noen detaljert forklaring. Normalt så skal bios automatisk oppfatte hvilken CPU som står i hovedkortet, men det hender at dette av forskjellige årsaker blir mislykket. Du kan jo forsøke å resette cmos (vanligvis jumper som som må flyttes fra pinne 1 - 2 til 2 - 3 i noen sekunder, og så tilbake til 1 - 2) og se om CPU oppfattes korrekt da. Å resette cmos setter hovedkortets funksjoner tilbake til fabrikkinnstillingen. Lenke til kommentar
kevve Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Står jumperen på hovedkortet ikke ås langt fra CPUen ? Skal jeg gjøre det mens den står i bootscreen ? (Har egentlig ikke noe valg, for kommer ikke lengre enn det). Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 du skal gjøre det mens datamaskinen er av. Hvor den er plassert står også i manualen, men om du ikke finner det ut kan du også ta ut biosbatteriet i noen minutter. Biosbatteriet er et lite rundt batteri på hovedkortet, slik som er i lasere, bare større. Lenke til kommentar
kevve Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Så jeg kan enten : - Flytte jumperen fra 1-2 -> 2-3 i (hvor lang tid ?) og tilbake til 1-2 ? - Ta ut BIOSbatteriet i ca 5min ? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Så jeg kan enten : - Flytte jumperen fra 1-2 -> 2-3 i (hvor lang tid ?) og tilbake til 1-2 ? - Ta ut BIOSbatteriet i ca 5min ? Det holder med 4 - 5 sekunder for jumperen. Selv har jeg aldri brukt å ta ut batteriet, men jeg vil tro at det holder med ett minutt eller to. Ta ut alt av kabler mens du gjør disse sakene og trykk gjerne noen ganger på av/på knappen så tømmer du evt. strøm som står i kondensatorene, og ta på PSU i noen sekunder før du begynner rote inne i maskinen. Dette siste er for å unngå at du (fra kroppen din) tilfører viktige komponenter skadelig statisk elektrisitet. Alternativt kan du bruke en anti-statisk lenke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå