Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU is changed ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trykk tasten for å gå i setup (les bios) under oppstart, vanligvis er dette DEL-tasten. Dette ser du i manualen for hovedkortet. Der vil det også stå forklart hvordan og hvor du legger inn opplysninger for CPU. Du skriver ingenting om hvilken hardware som er i bruk så det er vanskelig å gi noen detaljert forklaring. Normalt så skal bios automatisk oppfatte hvilken CPU som står i hovedkortet, men det hender at dette av forskjellige årsaker blir mislykket. Du kan jo forsøke å resette cmos (vanligvis jumper som som må flyttes fra pinne 1 - 2 til 2 - 3 i noen sekunder, og så tilbake til 1 - 2) og se om CPU oppfattes korrekt da. Å resette cmos setter hovedkortets funksjoner tilbake til fabrikkinnstillingen.

Lenke til kommentar

du skal gjøre det mens datamaskinen er av. Hvor den er plassert står også i manualen, men om du ikke finner det ut kan du også ta ut biosbatteriet i noen minutter. Biosbatteriet er et lite rundt batteri på hovedkortet, slik som er i lasere, bare større.

Lenke til kommentar
Så jeg kan enten :

- Flytte jumperen fra 1-2 -> 2-3 i (hvor lang tid ?) og tilbake til 1-2 ?

- Ta ut BIOSbatteriet i ca 5min ?

Det holder med 4 - 5 sekunder for jumperen. Selv har jeg aldri brukt å ta ut batteriet, men jeg vil tro at det holder med ett minutt eller to. Ta ut alt av kabler mens du gjør disse sakene og trykk gjerne noen ganger på av/på knappen så tømmer du evt. strøm som står i kondensatorene, og ta på PSU i noen sekunder før du begynner rote inne i maskinen. Dette siste er for å unngå at du (fra kroppen din) tilfører viktige komponenter skadelig statisk elektrisitet. Alternativt kan du bruke en anti-statisk lenke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...