Boralis Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Noen nevner lukkerstøy. Ja, det kunne vært svakere. E-1 klarte det, så hvorfor ikke E-3? Dette fenomenet irriterte meg på mitt 30D, på 50D derimot legger jeg knap merke til den i forhold til nevnte 30D . Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 30D her -trang søker -EV-kompensasjon på kun +-2 EV -bracketing på kun 3 trinn -ved bruk av mirror lock-up så går speilet tilbake til "utgangsposisjonen" etter hver gang man har tatt et bilde, man har ingen mulighet til å låse speilet "permanent". -Mangelen på en custom function knapp -x-sync på 1/250 s I tillegg ønsker jeg meg høyere dynamisk omfang og bedre høyiso-egenskaper, men det hadde jeg ønsket meg nesten uansett hvilket hus jeg hadde eid. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 30D Knotete av og på bryter. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 D40x Skulle gjerne hatt flere dedikerte knapper, evt en til programmerbar knapp bracketing funksjon nedblendingsknapp "toppanel" mulighet for trådløs blitsstyring Nikon kan gjerne få lage et originalt batterigrep... Og når 28mm AF-s kommer (til neste år? håpe håpe...) kommer jeg ikke til å ha bruk for fokusmotor heller... mvh Øystein Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Og når 28mm AF-s kommer (til neste år? håpe håpe...) kommer jeg ikke til å ha bruk for fokusmotor heller... Veldig viktig punkt her. Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Feil på alle - da er det vel bare slike som duger Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Det ble mange eldre kameraer i denne tråden, hva med dere med moderne hus? 40d, 50d, D90, A200, A3x0, A700, osv. Jeg startet denne tråden for å slippe en merkekrig, og så langt er tilbakemeldingene veldig informative og vennlige. Meningen er ikke å rakke ned på kameraer, bare at du sier din mening om hva huset ditt er svakt på. Det blir liksom ikke en merkekrig ut av "mitt kamera suger mer enn ditt", og strengt tatt er det vel få av de som har skrevet her som mener at kameraet sitt "suger". Personlig ville jeg aldri hørt på anbefalinger fra andre som ikke finner svakheter ved sitt favoritt produkt. Frode Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Kunne jeg bare lagd kameraer selv... da hadde du ikke hørt om noen svakheter. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Tja sålangt har jeg ikke noe spesielt som jeg er missfornøyd med på min 50D, dog kan det hende at jeg oppdager ting som kunne vært anderledes når det har vært i bruk en tid. Det nevnes en del støy over 1600 iso,noe som uansett ikke betyr noe som helst til mitt bruk,får heller komme tilbake om jeg skulle finne noe annet å sette fingeren på . Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Begynne med D1H kanskje.. -: Knøttliten LCD-skjerm Gummien sitter ikke på! Alltid irriterende det... Litt liten oppløsning (2.7 MP) Men du verden for en per pixel-ytelse! Eter batterier, og ikke lever de så lenge heller. Lader er ekstrautstyr! Tungt! Programvelgeren ikke i toppform etter noen års bruk Kan være litt problemer med fargebalansen i bildene (RGB-kanalene, ikke WB) Ikke helt oppdatert i forhold til blitzbruk Ikke LiveView&sånt +: Kjemperask autofokus (men litt enkel AF-funksjonalitet i forhold til D300/D3/D700) Overraskende god ISO 1600 Built like a tank, might be used as one Flott lysmåling Rask! Både til enkelt- og seriebilder God betjening Balanserer veldig bra med tunge objektiver, fin å bruke med monopod til objektivet Brukelige eksemplarer fås veldig billig (mitt f.eks? ) Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Skal forsøke å ikke forvente for mye av en modell som tross alt ble lansert i begynnerklassen for to år siden, men jeg har irritert meg over følgende gjennom det siste året: Pentax K100D: - Det er tregt som fy med JPEG - Lite "hurtigtaster", alt finnes i menyen - Tregere enn fy når jeg skal ha RAW - Pentaspeilsøker = Mørk og trang - Kun ett kontrollhjul - AF-punktene er altfor store - Burde hatt fokuslampe - Auto/grønn modus tjener kun som motivskifter, av en eller annen grunn fungerer den ikke som "idiotmodus" - Program-modus er kun "auto uten motivvalg", ingen "shift"-funksjon som mer avanserte/nyere Pentax-modeller har Har ikke eid K20D mer enn en ettermiddag, men etter en del leking: K20D: - Burde kunne bruke EV-kompensasjonsknappen sammen med et hjul for å regulere ISO i M-modus - Ultraspartansk live view-modus - AF-punktene er altfor store - Ikke kontinuerlig JPEG-skyting (jeg kommer aldri til å få bruk for det, men) - BPS kunne godt vært høyere, i hvertfall for kamerapenisens skyld - Burde hatt fokuslampe Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 ... Har ikke eid K20D mer enn en ettermiddag, men etter en del leking: K20D: - Burde kunne bruke EV-kompensasjonsknappen sammen med et hjul for å regulere ISO i M-modus ... En liten sidebemerkning:Den som leter, finner Du kan bruke OK knapp og hjul for å oppnå det du ønsker (I farta husker jeg ikke om det er sånn fabrikkinnstilt, eller om det krever en custom innstilling. PM meg om du trøbler med å finne ut av det) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Bracketing gøres vel i "Exposure" menyen? "d"-noe? Selv har jeg satt "set" knappen til bracketing. D300 - og Nikon generelt, knappesystemet er noe de burde klart å fått i orden. Optimalisering er greit nok, men jeg mener at kameraer som D200/D300/D700 burde ha like knapper, uten trening er D200 vanskelig å betjene, men jeg har lært meg å switche, dog nå har jeg solgt det, og må snart lære meg D700, men de er rimelig like, så det går bra. Menyen er litt tung ja, mye som går under det samme, men som likevell er delt. Fokusmodus-knappen "CSM" er også for kronglete, kommer ofte borti den. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 k200d her i gården, som et kamera i sin klasse er det vel bare en ting jeg virkerlig savner. Hastighet/større buffer. 4bilder og 2,8bps, Hallo????? Bare som et kamera: - Fremre kontrollhjul (for raskere å kunne endre iso, istedet for å gå inn i menyen) - Sette hvitbalansetempratur på en tempraturskala, samt endre hvitbalanse med knapp istedet for meny. - Raskere - søkeren kunne selvfølgelig vært litt lysere, men merkelig nok er ikke det noe som har hemmet meg selv om jeg omtrent bare bruker gammeloptikk (manuell fokus) - Mulighet til å kombinere bracketing, fjernkontrollbruk og serieskyting Ting som ikke er kameraet sin skyld: - Mangel på oppladbare AA lithium - Lite ny optikk på bruktmarkedet sammenlignet med de to store. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Får fyre opp litt negative tanker rundt et gammelt billigkamera: Pentax K100D *Ingen mulighet for å lagre til RAW + JPG samtidig. Her er det enten eller. *Elendige støyegenskaper. Over 800 er bare å kaste i bosset stort sett. *Liten og treg buffer. *Mangler mye avansert funksjonalitet. *Knappen for skifte mellom MF og AF er traurige greier, den er hard som juling. *Det meste av funksjonalitet er menybasert. Det gjør det litt ekstra tidkrevende å stille inn kameraet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Canon. 30D. Det lyset som er inni søkeren. Grønt lys som forteller innstillingene.. faen jeg hater det! Finner ikke ut at det går an å slå det av. I mørke ser man absolutt ingenting gjennom der når det lyset tenner, må huske at.. i mørket er det motsatt. Fokusere først- "slå på" kameraet etterpå. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Pentax K-m: Dårlig lås på batteriluken. D-pad knappene er små. Kjedelig å komme fra K10D's D-pad og til de K-m har. Skulle gjerne ha hatt en slik sensor Canon 400D har ved søkeren itillegg til meny valgene "LCD skjerm på eller av". Har kun fjernutløser via Remote F, ikke via kablet utløser. Lenke til kommentar
Psyc0re Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 D700 her. - Ikke vendbar skjerm. - For lett på "avtrekkeren" i forhold til kameraer jeg har brukt før. Ender med at jeg stadig tar bilder når jeg skal fokusere. - 95% søkerdekning. Ville heller hatt 100% og ikke støvrensing. - Lager relativt mye lyd når man tar bilder. Dette kan være litt sjenerende til tider. *pang*pang*pang*pang - Blir for baktung med MD-D10 når man bruker objektiver som er kortere og lettere enn 17-35mm (som er tungt og langt). Når jeg bruker 85mm 1.4 som er tungt og relativt langt blir kameraet så baktungt at det er ubehagelig. - Relativt dårlig implementering av liveview. Personlig så gir jeg faen, men når de først implementerer det så kan de i det minste gjøre det skikkelig sånn at det har noe verdi. - 12.1 megapixel er greit det, men hadde ikke hatt noe imot 4-5 mer. ( vet at megapixeler langt ifra er alt, men kommer greit med) - Savner den gamle spaken som D200 hadde til minnekort luka. Den nye patenten er ..... veik. - Er forsåvidt sikker på at de hadde hatt plass til ett CF kort til i kameraet (ser sånn ut hvis du ser all den ledige plassen ved siden av slotten som er der). - Hvorfor i huleh*#"%"& bruke mini hdmi port og ikke inkludere en mini hdmi kabel? Da må man jo kjøpe det djevelskapet som man ikke kan bruke til noe annet nyttig. Greit nok at man sparer litt plass, men under gummilokket har man greit plass til de 3-4mm mer som er differansen mellom hdmi (type-a) og mini hdmi (type-c). Dette er det som kommer umiddelbart. Har sikkert mer hvis jeg tenker litt, men får komme tilbake til det senere. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Nikon D80: - Ikke kjempebra på ISO > 800. - Ikke mulighet for å låse opp speilet. - Mangler litt informasjon i søkeren, f.eks. ISO. - Ikke lysmåling ved bruk av meget gamle manuellfokusobjektiver, noe D200 har.. Får heller ikke brukt internblitsen når jeg bruker disse objektivene. Canon EOS 300D: Her må man heller lete etter ting som faktisk er bra, i stedet for å ramse opp alt som ikke duger. Lenke til kommentar
Fotgrafen Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Henger meg på slengen med et Coolpix jeg. Nikon Coolpix L4 - Mangler nyttige funskjoner - Går fort tom for batteri - Kun et lite fokus punkt - Sakte eksponering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå