Gå til innhold

Omvendt anbefaling av kamera

Anbefalte innlegg

De fleste her er flinke til å rose utstyret de har, men få er flinke til å fortelle om kameraet de har nå har klare mangler.

Personlig benytter jeg fremdeles ett Minolta 5D. Det har for dårlig dynamisk omfang, selv med råformat, slik at hvis jeg bommer med eksponeringen, så er det ingenting i praksis å hente i høylysene. Autofokusen er svært begrenset til tider, særlig ved nærbilder. I svakt lys sitter ikke fokus. Støymessig blir mitt kamera knust av dagens kameraer. Jeg vil også trives bedre med FF, da jeg trives best ved det formatet som fotograf. Jeg finner også at jeg svært ofte ønsker å ta bilder i vinkler jeg ikke kan med en optisk søker, med andre ord savner jeg Live view ala Sony A3x0.

Håper andre kan beskrive hva de opplever som begrensende for dem ved sitt nåværende kamera, og forhåpentligvis kun det. Hvis noen er skuffet over sitt kamera, er det jo greit å meddele hvorfor. Forhåpentligvis kan vi da få en tråd som sier mer enn at "alle kameraer er topp", men snarere en diskusjon om kameraene oppleves som begrensende for fotografen.

Denne tråden vil da fort bli en tråd om kameraet som verktøy, og hva som ikke går. Finnes sikkert en million forskjellige vinklinger på dette, og er vi heldige kan vi trekke på hverandres erfaringer.

Eksempel: Når jeg brukte film kamera var jeg hysterikt opptatt med å holde kameraet stødig, men med stabilisering i huset er jeg ikke det lenger. Resultatet er jeg i praksis ikke kan benytte særlig lengre lukker, da jeg ikke er så nøye lenger. Jeg har jo "Anti shake", så nå er jeg blit lat på det punktet.

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg heter Anew og er en Nikon-fanboy.

...men jeg klarer seriøst ikke å finne ut hvordan jeg setter D300 i bracketing-mode, og jeg syns ofte det er vanskelig å finne det jeg leter etter i menyene... :blush: Ofte er det komplett ulogisk hvor enkelte innstillinger er plassert.

Edit: en til - kan Nikon vennligst bestemme seg for en knappelayout snart? Greit med utvikling og forbedring, men finnes det to Nikonmodeller med lik layout? Det er griseirriterende når man bytter mellom D200 og 300, og ingenting på venstre side av kamera er likt fra modell til modell... kliiin umulig å betjene i mørket.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det er enkelte forhold som jeg savner hos Nikon D40. Det jeg savner aller mest er nedblendingsknapp slik at jeg kan sjekke dybdeskarpheten i søkeren før bilde tas. Savner også en skala oppe på objektivet (kit) som viser skarphetsområdet ved forskjellige blendere. Dernest hadde det vært fint å kunne låse speilet når man trenger vibrasjonsfri stativfotografering (speilet kan bare låses i forbindelse med sjekk av bildesensor, men ikke ved fotografering).

gregor

Lenke til kommentar

Jeg for komme med litt Canon analyse jeg da.

Jeg har en EOS 350D og en EOS 30D.

350D er liten og kjekk; men grepet er i det minste laget. Den har kun et innstillingshjul og resten av funksjonene når via "pil-tastene" som har andre funksjoner i "foto-modus". Det som er irriterende er at man må trykke på set for å lagre endringen. Det er kun mulig å endre ISO i hele steg. Kameraet har også en tendens til å overeksponere i halv-vanskelig lys. En interessant bug i firmware gjør at det er litt vanskelig å bla i bildene når man skyter i RAW. Kameraet har en tendens til å hoppe over bilder...

30D er et mye mer solid kamera. Her er det mindre å sette fingeren på. Værtetting kunne vært kjekt å ha; men da måtte jeg skaffet meg værtette objektiver. Og de er dyre. Joystikken bak er knotete å bruke, så den prøve jeg å unngå. Kunne også tenkt meg en mer avansert autofokus system.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg bruker D40. Jeg savner CLS-styring med innebygd blits, høyere skuddtakt, flere knapper (hater å surre i menyene), lysmåling med AI-s-objektiver, DOF preview, bedre ytelse på høy ISO, større søker og værtetting. Jeg vil ha D700. Da tror jeg jeg blir fornøyd. Helt til jeg finner ut at jeg vil bruke det som hammer. Da trenger jeg D3.

EDIT: forresten er grepet ubehagelig lite.

EDIT 2: egentlig skulle det vært en digtal Olympus OM-2, men det er noe helt annet igjen.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Holder inne knappen nederst på høyresiden av huset og bruk hjulene til å justere (det ene hvor mye ett trinn skal være og det andre stiller hvor mange trinn du skal justere. Dette er iallefall for +- av eksponering som kan gjøres i 5 eller 7 trinn. Har ikke hatt behov for å gjøre det stuntet med feks WB.

Hei, jeg heter Anew og er en Nikon-fanboy.

...men jeg klarer seriøst ikke å finne ut hvordan jeg setter D300 i bracketing-mode, og jeg syns ofte det er vanskelig å finne det jeg leter etter i menyene... :blush: Ofte er det komplett ulogisk hvor enkelte innstillinger er plassert.

Edit: en til - kan Nikon vennligst bestemme seg for en knappelayout snart? Greit med utvikling og forbedring, men finnes det to Nikonmodeller med lik layout? Det er griseirriterende når man bytter mellom D200 og 300, og ingenting på venstre side av kamera er likt fra modell til modell... kliiin umulig å betjene i mørket.

Lenke til kommentar

Er greia berre å dra fram negative ting ved sitt eige kamera?

Vel.. Har i skrivande augneblink eit Canon 1Ds MKII og det er i første omgang slitsomt tungt (i alle fall i kombinasjon med tyngre objektiv), skjermen er dårleg, skuddtakta er i forhold til nyare kamera veldig lav og bufferet er litt lite for seriemodus. I tillegg kunne ISO-ytelsen vore betre frå 640 og opp (Den er utmerka på lav ISO), batteria er av typen NiMH og ikkje Li-Ion og det har design på nivå med ein gammal Volvo. Enn ikkje like gale som 5D. =)

Lenke til kommentar

Om WB bracketing på D300

Har ikke hatt behov for å gjøre det stuntet med feks WB.

Ser ut for meg som om det ikke er mulig når en bruker RAW format.

(og det er vel kanskje forståelig, når den kan endres i etterkant)

Det avsnittet på s 126 (Am utgave) er ikke lett å bli klok på.

Lenke til kommentar

D300 her. Dette kameraet overgår mine evner på de fleste områder, så jeg har egentlig ikke rukket å savne så mye enda. Men jeg må jo si meg enig med Anew om at menyene ikke er like intuitive på alle områder. Nå hjelper det selvfølgelig litt med "My menu", men jeg har foreløpig vært for lat til å optimalisere den.

En liten ting jeg savner er forresten muligheten for å skru av og på auto-ISO uten å gå via menyen. Det kunne for eksempel vært gjort med fremre scrollehjul mens man holder nede ISO knappen.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Jeg vil ha følgende fra E-3:

- Forbedret følgefokus.

- Raskere skuddhastighet (nært beslektet med forrige punkt)

- En trådløs blitsstyring som ikke er avhengig av å slå opp blitsen (det foregår kommunikasjon mellom kamera og ekstern blits uten blink, så det må være mulig)

- Fokus-hjelpelys, kjekt å ha.

- Bedre ytelse på høy ISO og bedre DR.

- Litt mer logisk plassering av et par knapper.

- Bedre batteri.

- To plasser for CF-kort.

- En dedikert knapp for bytte mellom AF/MF (Fn bruker jeg til Custom WB).

E-400:

- Bedre respons, raskere og mer avansert AF, blitskontakt, større buffer, større søker (dropp blitsen), flere hotkeyes, to innstillingshjul og bedre ytelse på høy ISO/DR.

For alle Olympuskamera: Jeg vil ha muligheten til å bruke blenderringen på Panleicaoptikk. Jeg har ikke slik optikk, men planlegger innkjøp av 25/1.4, og jeg liker blenderring.

Det høres ut som alt. :)

Lenke til kommentar

På min E-520 kunne jeg tenkt meg følgende forbedringer:

* Større søker.

* xD kortplass byttet ut med en ekstra CF kortplass.

* Fokus hjelpelys, istedenfor blitsblinkinga.

* Mulighet til å stille inn ulik skarphet og støyfjerning linka mot ISO valg

Lenke til kommentar

Sony A300:

- Liten optisk søker

- Ikke værtetting

- For lav innebygd blitz

- Skulle gjerne hatt litt større grep

- Litt lett kamerahus, blir litt ubalansert ved tyngre objektiver(med en 180mm på 1,4 kg tipper jeg nesten over på frihånd ;) )

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Canon 1 ds III: Dyrt i innkjøp og ikke minst i forventet verditap. Kunne hatt enda raskere serieopptak. Det var det. Fantastisk kamera.

Canon 30d: Liten søker. Faller ellers gjennom etter at 1ds III-en kom i hus. Ligger bare der.

Canon G9: Kompaktkamerastøy og generell treighet (men bedre enn mye annet).

eitp

Lenke til kommentar

Pentax K20O:

- Treg AF ved lite lys. (Jeg er usikker på om det skyldes at jeg forlanger for mye, eller om det er en Pentax spesifik svakhet)

- Mildt sagt klønete implementert AF ved LV

- Lukkerstøy

Pentax *ist DS:

- Generelt treg, gjelder både seriebilder og AF

- Støy over 800 ISO

Ellers så er denne tråden interesant lesning.

Men jeg merker meg at en del av 'manglene' like gjerne kan skyldes brukerfeil. Desverre så er kanskje det et typisk guttefenomen, å skylde på utstyret, i stedet for å jobbe med egne ferdigheter :hmm:

Lenke til kommentar

Pentax K10D:

-lukkerstøy, K10D er værre enn K20D.

-Støy på høy iso.

-feilfokus på enkelte objektiver. (Kan sendes inn for justering).

Fototim:

Treg AF ved lite lys. (Jeg er usikker på om det skyldes at jeg forlanger for mye, eller om det er en Pentax spesifik svakhet)

Trur du forlanger for mye. Canon 40D er ikke noe bedre på det punktet.

Fra dpreview's tester av Pentax dSLR(dette er ett minus):

Flash must be raised for AF assist (although AF works even in very low light)
Endret av northpentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...