Gå til innhold

Ny datamaskin til 3d-arbeid

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal sette sammen en datamaskin til en som studerer på noroff og arbeider med 3d. Bruksområder blir 3D Studio Max og følgelig trenger maskinen rask prosessor og mye ram. Maskinen skal ikke brukes til dataspill så spillytelse er ikke viktig men den må være brukbar til rendering. Hun som skal ha pcen er student og behøver da en pc for profesjonelt 3d-bruk, budsjettet er 6000 kroner.

Nedenfor sees forslaget jeg har laget - selv driver jeg ikke med 3d-arbeid så tips til endringer og forbedringer til det jeg har satt opp blir jeg glad for.

Kabinett, mus og dvd-brenner har hun fra før så dette er ikke i handlekurven.

Komplett.no handleliste

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...7C-DC2191097610

TOTALT: 5377,-

Intel Core™ 2 Quad Q8200 2,33GHz, Socket 775, 4MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

366000.jpg

Pris: 1.795,-

Kingston DDR2 HyperX PC6400 4096MB CL5, Kit 2x matched HyperX 2GB DDR2

347969.jpg

Pris: 499,-

Asus P5Q SE 2, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16

386361.jpg

Pris: 945,-

Asus GeForce 9600GT 512MB DDR2, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP

386384.jpg

Pris: 999,-

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

346125.jpg

Pris: 545,-

Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W Bulk, 120mm Vifte, SATA, 20/24pin

308622.jpg

Pris: 495,-

Microsoft Wired Keyboard 500, PS/2

310049.jpg

Pris: 99,-

TOTALT: 5377,-

Angående det jeg har satt opp så er det ikke mer enn omtrent en uke til en ny 4kjerner CPU fra Intel (Nehalem) kommer for salg - en kan si det alltid er noe rett rundt hjørnet men å vente på denne og medfølgende prisfall tror jeg er fornuftig.

Grafikkortet tenker jeg er midt i blinken, ytelsemessig er det ganske nærmt 8800GT. En kamerat som er et villdyr i 3ds max mente det ikke var bruk for mer.

PSU: Noe sier meg at denne blir overflødig - hun har en 350w PSU fra før, den kan vel brukes?

Ram, 2x2gb brikker - kan enkelt stappe inn 4gb til og da ha totalt 8gb ram installert (med 64bit os).

Førstnevnte rambrikke nedenfor (KHX6400D2) står oppført hos Asus som QVL - spesielt anbefalt av de. Jeg antar at kittet med 2x2gb brikker består av disse anbefalte brikkene men er ikke helt sikker, kan noen bekrefte eller avkrefte det?

Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL5, Non-ECC, 800mhz (5-5-5-15)

Produsentens varenr.: KHX6400D2/2G

350653.jpg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350653

Pris: 309,-

Kingston DDR2 HyperX PC6400 4096MB CL5, Kit 2x matched HyperX 2GB DDR2

Produsentens varenr.: KHX6400D2K2/4G

347969.jpg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347969

Pris: 499,-

* Jeg har uthevet to spørsmålstegn i innlegget, hvis noen har svar på disse to tingene hadde det vært fint :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du burde bytte ut HKet til et med AMD brikke sett og ikke nVidia sitt siden de er ikke 100% pålitelige

en liten ting som blir litt vanskelig er og få stappa et billig og brukbart grafikkort til deg fordi 3D arbeid krever MYE av grafikkorte Prosessoren og Ramen din ;)

og jeg hvet ikke om et grafikkort som er billig og bra til din prisklasse :s

Lenke til kommentar

Du bør gå opp på skjermkortet - et 8200 vil slite veldig i 3ds Max ganske fort. 3ds Max bruker enten Direct3D (anbefales) eller OpenGL (buggete og tregt).

Dersom du KUN skal bruke maskinen til 3ds max, og ikke noe spilling, så kan du vurdere et Quadro-kort. Selv bruker jeg spillkort (8800GTX), og dette funker flotters til rimelig svære scener.

Når det gjelder RAM hadde jeg beholdt 8GB (som jeg selv har). Det hender titt og ofte at minnebruken overstiger 4GB totalt.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Det var det bra at du sa ifra om :)

Jeg har lest litt og grafikkort skal ha innvirkning på arbeidsprosessen mens CPU har innvirkning på hvor lang tid det tar å rendre det du har laget. Dermed bør maskinen ha et brukbart grafikkort, ati 4850 gir mye ytelse for pengene og burde være et trygt valg. Jeg gjetter at 512mb minne på skjermkortet skulle rekke og at det ikke er nødvendig med 1024mb, men dette må jeg dobbelsjekke i morgen.

Lenke til kommentar
Det var det bra at du sa ifra om :)

Jeg har lest litt og grafikkort skal ha innvirkning på arbeidsprosessen mens CPU har innvirkning på hvor lang tid det tar å rendre det du har laget. Dermed bør maskinen ha et brukbart grafikkort, ati 4850 gir mye ytelse for pengene og burde være et trygt valg. Jeg gjetter at 512mb minne på skjermkortet skulle rekke og at det ikke er nødvendig med 1024mb, men dette må jeg dobbelsjekke i morgen.

mener rending tar mye minne (?)

Lenke til kommentar

Det stemmer, det er rendringen som tar minne - men da maskinens minne og ikke skjermkortets.

Det finnes noen 3. parts rendremotorer som kan dra nytte av GPU, men disse er ikke særlig støttet i 3ds Max. De vanligste rendremotorene i max bruker kun CPU (og maskinens minne) - da Scanline, Mental Ray, og de vanligste tilleggsmotorene VRay og Maxwell.

Når det gjelder hvor mye mengde RAM har å si for hastighet i selve "viewporten", altså i grensesnittet mens man jobber, er jeg ikke 100% sikker på - jeg har i alle fall 768MB på mitt skjermkort og det funker som sagt toppers. Det som har noe å si er i alle fall hastigheten på skjermkortet.

Nå vet jeg at det har vært mye problemer med ATI-skjermkort og 3ds Max - og jeg har alltid blitt anbefalt å unngå dem. Du kan kanskje se om du finner ut noe mer om ATI og 3ds Max.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...