Gå til innhold

Friår fra skole ..

--

Anbefalte innlegg

Er ei jente på 16 år, som egentlig skulle gått første året på vgs nå. Men valgte å ta meg ett friår fra skole i stede.

Derfor er jeg på jakt etter en jobb, vanlig arbeidstid og sånt. Har prøvd å søke på noen jobber rundt omkring, men vanskelig å få siden jeg bare er 16. Vært på NAV blant annet, men det hjalp ikke så mye.

Noen som vet hvor det kan være mulig for meg?

Endret av --
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

før og si det sånn så stiller du ikke veldig godt.

Du har sluttet på skolen (kal det friår om du vil :p )

Du er kun 16 år gammel og det kreves da mer av den bedrift som velger og ansette deg en om dem velger en på |8 år og oppover.

Skjønner utrolig godt at det ikke er lett og få seg jobb. Men ikke la første delen av innlegget mitt ta motivasjon fra deg. Yrker det kan være mulig før deg er så mangt.

Hotell.

-Ufaglært kokk (regne med og stå i oppvasken og skrelle poteter. Minstelønn 16.000 kr mnd ca 40 timers arbeidsuke)

-Ryddepike (fysisk krevende jobb. Krever ikke noe erfaring. Grei lønn og kanskje greit og få seg jobb.

Butikk

All butikkjobbing. Men dagligvare må du som regelt være 18.

Du kan ikke regne med og stå i kassen, siden mange butikker krever at man er 18 år før det.

Vaskehjelp

Muligheter der og, men mange vaskebyråer krever du har lappen. Altså minimum 18 år.

Det er det jeg kommer på no. Men du kan jo også søke hyre og dra ut på havet. Men der tviler jeg sterkt på at du har muligheter. Pga du er jente og er så pass ung. Det er fortsatt en del holdninger og meninger om at jenter ikke har noe der og gjøre. Men mest pga alder og at du sikkert ikke har kurs som kreves.

Lenke til kommentar

Viktigste er vel å forberede deg for å gå på videregående til skolestart. Prøv å skaff deg en deltidsjobb, husk at du kan finne deg en jobb senere. Det kan være så mangt, flisekompaniet, klesforretninger, nille, også videre. Begynn i det små og jobb deg oppover. I hvert fall, prøv å vær forberedt på å gå på videregående. Tenk hva du ønsker å gå på, og les gjerne litt på stoffet på forhånd. Det er det viktigste imo og gjør det hele mye enklere når du begynner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...