Cocytor Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Hadde egentlig postet i speilreflekstråden men flytter hit: Hallo Jeg tenker på å kjøpe et Nikon D80. Lurer litt på objektiv. Jeg hadde tenkt å kjøpe med Kitobjektivet men så dette tilbudet: Link her til 18-200 Er dette bra? Jeg kommer til å mest bilder inne av ungen. Og objektivet egner seg kanskje ikke så bra til litt dunkel belysning? Og det er heller stabilisering. Men jeg kunne også tenkt meg et alroundobjektiv til ferieturer. Da blir det tatt mest bilder ut og det hadde vært fint med litt zoom og å slippe å bytte objektiver underveis. Hadde det vært bedre å kjøpe med 18-55 kitobjektiv og senere kjøpe f.eks et slikt: Link her til Tamron Link til Tamron. Endret 11. november 2008 av Cocytor Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) De objektivene er nok ikke raske nok til innebruk uten ekstern blits, og vil selv da komme litt til kort. Innendørs bør du ha blender på minst f/2.8, helst mer når det er snakk om barn. 18-200 er nok greie ferieobjektiver, men det blir en smakssak om fleksibiliteten i brennvidde er verdt de nødvendige kompromissene for å få det til. Nå er ikke jeg så veldig belest på nikk0r optikk, men dette burde være greit til innebruken i alle fall. Nikkor AF 35mm f/2 D EDIT: Eller Sigma 30mm F1.4 EX DC HSMNikkon-gutta her kan sikkert kommentere det forslaget. (Føler at zoom er litt oppskrytt innendørs hjemme - hvor mange meter må du maksimalt gå for å endre utsnitt? ) Endret 11. november 2008 av Grizzmo Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Nikon 18-200mm er et utmerket all-round objektiv, men det er ikke så velegnet til innendørsfotografering i dunkel belysning. Bildene man tar med dette objektive skjemmes også noe av tildels voldsom forvrengning, særlig i den vide enden. Sigma 30mm f/1.4 blir nevnt, dette er lyssterkt - men ikke så skarpt at det gjør noe, særlig ikke når du setter blenderen på 1.4. Desverre er Nikon 50mm f/1.4 litt langt på D80 (DX), men jeg vil fortsatt si at det kan brukes til innendørsfotografering dersom du kan komme tilstrekkelig på avstand, eller tar noe tettere utsnitt - noe stort skarpere og samtidig like lyssterkt enn dette objektivet finner du ikke noen steder - prisen er heller ikke å forakte. Et annet alternativ til Sigma 30mm f/1.4 er Nikon 28mm f/2.8 - ikke like lyssterkt, men mye skarpere ut mot kantene, farger og kontrast syns jeg også er bedre på dette enn hva Sigma-objektivet leverer. P.S. Jeg har hatt alle objektivene selv, og det eneste jeg kunne eid en gang til er 50mm f/1.4 - men jeg venter med den saken til jeg har fullformat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå