Gå til innhold

Objektiv til D80. Førstegangskjøp.

Anbefalte innlegg

Hallo

Prøvde å spørre i en annen post, men det ble vel ikke plugget opp da posten hadde et annet tema.

Jeg tenker på å kjøpe et Nikon D80.

Lurer litt på objektiv. Jeg hadde tenkt å kjøpe med Kitobjektivet men så dette tilbudet:

Link her 18-200

Er dette bra? Jeg kommer til å mest bilder inne av ungen. Og objektivet egner seg kanskje ikke så bra til litt dunkel belysning? Og det er heller stabilisering.

Men jeg kunne også tenkt meg et alroundobjektiv til ferieturer. Da blir det tatt mest bilder ut og det hadde vært fint med litt zoom og å slippe å bytte objektiver underveis.

Hadde det vært bedre å kjøpe med 18-55 kitobjektiv og senere kjøpe f.eks et slikt:

Link til Tamron.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med 16-85 VR? Alternativt 18-105 VR hvis du synes prisen er litt stiv og du ikke trenger så mye vidvinkel? Begge disse har gjort det bedre enn 18-200 i tester på internett hva gjelder optiske kvaliteter.

finnes disse i en slags Kitpakke? Må kjøpe kamera og objektiv sammen og synes det dumt å betale 5000kr for bare huset når man får kitpakke 18-55 til omtrent det samme?

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke sett de nevnte objektivene i kit med D80 desverre, selv om det hadde vært en rå kit. Det er likevel ikke så veldig mye å spare på å kjøpe kit. Om du nøyer deg med 18-55VR i kit med D80, så tror jeg ikke det er noe dårlig objektiv det heller, men da har du jo et mindre zoomområde og et litt mer plastikk objektiv.

Lenke til kommentar
Hva med 16-85 VR? Alternativt 18-105 VR hvis du synes prisen er litt stiv og du ikke trenger så mye vidvinkel? Begge disse har gjort det bedre enn 18-200 i tester på internett hva gjelder optiske kvaliteter.

finnes disse i en slags Kitpakke? Må kjøpe kamera og objektiv sammen og synes det dumt å betale 5000kr for bare huset når man får kitpakke 18-55 til omtrent det samme?

D80 har en intern fokusmotor og derfor er det lurere å invistere mer i huset i stedet for å måtte kjøpe dyrere objektiver :)

Du kan få huset til D80 ned i 4500kr

nikkor 50mm f/1.8 er et godt objektiv, lite og lett og ikke så fryktelig dyrt, toppen 1000 kr.

nærgrensen blir på 45cm.

http://www.japanphoto.no/product/objektive...af-d-50mm-f-1-8

Endret av knappapap
Lenke til kommentar

Knallteit å kjøpe en 50 som eneste objektiv, særlig hvis den er for inne- og allroundbruk. Den blir alt for trang. 50/1.8 er så populær først og fremst fordi den er billig (og skarp, det skal den ha) - utsnittet på crop er langt mer spesialisert og mindre anvendelig (men ikke ubrukelig!) enn på FF.

Jeg sier 16-85VR. Eller 18-70 pluss SB-600/800.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...