Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av NRKlisens (kringkastingsavgift)

Codename_Paragon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så om du kjøper TV, må du betale lisens på livstid?

Eller kan man levere TVen på en elektrobutikk og få en kvittering på at denne er levert inn, og dermed slippe å betale lisens? Hvis jeg i løpet av mitt liv har kjøpt 8 TVer, og ikke har fått kvittering på at jeg har kvittet meg med alle, må jeg da betale TV-lisens til den dagen jeg dør? Hvis ikke er det jo bare å informere NRK om at en har kvittet seg med TVen (putte den i kjelleren og invitere NRK for å kontrollere, om de vil), og så plukke den fram igjen og så nekte lisenskontrollørene å komme.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke digital dekoder, har kastet antennen, kan ikke ta inn TVsignaler, men har apparatet for å se DVD med en DVD-spiller jeg har (som forøvrig ikke har mottaker).

Så jeg meldte fra til lisensavdelingen, og etter ca. et halvt år kommer de tilbake og sier dette ikke er godt nok. Fra brevet:

I følge forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift.

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Vi gjør oppmerksom på at også den som leier eller låner mottakerutstyr skal betale kringkastingsavgift, jfr. § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke program en velger å se på. Fjernsynsmottakere er lisenspliktige selv om ikke digitalt tilleggsutstyr anskaffes.

Jeg får ikke dette til å rime med Forskrifter om fjernsynsmottakere http://www.lovdata.no/for/sf/kk/kk-19801023-8798.html

der det bl.a. står

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Jeg mener jeg har fulgt lovens bokstav.

Noen gode forslag til hvordan jeg kommer videre?

Forøvrig: det er ikke at jeg prøver å vri meg unna, jeg har rett og slett ikke sett på TV siden i sommer, og vil neppe ha tid til det i uoverskuelig fremtid.

-------------------------

Jeg fatter ikke hvorfor du gjør så mye greier ut av dette når det er så griseenkelt å komme unna :p Jeg er klar over lovverket mht til at har du et apparat (tv, video, etc) som inneholder en tuner så må du pr. definisjon betale tv-lisens....javel... nå skal du høre hvordan vi har gjort, og kun fordi jeg kjenner regelverket NRK må følge.

1) De kan ikke kreve å komme inn i din leilighet/bolig for å sjekke om du har tv. De har altså ikke på noen måte noen myndighet til dette. Basta!

2) Så lenge du sier nei, så kommer de ingen vei. De må kort og godt ta nei for et nei.

Så for å si det sånn.... ikke lag så mye hassel ut av dette. Det du kan gjøre er rett og slett å ringe NRK og si at tven din er ødelagt. Si at du ikke kommer til å kjøpe tv med det første enda, og at du heller kontakter dem hvis du skulle komme til å kjøpe tv igjen.

Så derfor kan jeg med trygghet si at å komme seg unna tv-lisens er dritenkelt... dette har jo funket for meg i hauger av år så langt...ehem... :whistle:

Lenke til kommentar
Hvis ikke er det jo bare å informere NRK om at en har kvittet seg med TVen (putte den i kjelleren og invitere NRK for å kontrollere, om de vil), og så plukke den fram igjen og så nekte lisenskontrollørene å komme.

Det er akkurat det jeg sier, det er ikke et lovlig alternativ kontra det å plombere den.

Lenke til kommentar
Hvis ikke er det jo bare å informere NRK om at en har kvittet seg med TVen (putte den i kjelleren og invitere NRK for å kontrollere, om de vil), og så plukke den fram igjen og så nekte lisenskontrollørene å komme.

Det er akkurat det jeg sier, det er ikke et lovlig alternativ kontra det å plombere den.

Så om du har kjøpt en TV, må du betale lisens på livstid?

Lenke til kommentar

Selg tv'en og kjøp en monitor.

Så lenge du eier en tv mottaker (uansett type og om den virker eller ikke) er du pliktig til å betale lisens.

Har du bare en mottaker, så gi den i gave til noen du kjenner, så er det ingen som kan kreve lisens av deg.

Det er den eneste muligheten for å slippe lisensen etter dagens regelverk.

Lenke til kommentar
Så om du har kjøpt en TV, må du betale lisens på livstid?

Nei, man er lisenspliktig kun så lenge man disponerer en mottager.

Jeg påpekte at man ikke kan sammenligne det å få tven plombert med det å påstå at man har kvittet seg med tven for kun å slippe lisens, men fortsatt beholde den.

Det første er lovlig, det andre er ulovlig.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Hvordan beviser så NRK at du fortsatt disponerer mottaker?

Så lenge du melder om at du ikke lenger har tv, så holder det med f.eks å gi beskjed om at tv'en du hadde er ødelagt og kastet. Du vil muligens få et skjema i posten som du må fylle ut.

Men det er ingen problemer med det.

Men har du tvvmottaker i huset uten å betale lisens, så er du faktisk en lovbryter.

Og blir du tatt for det, så vil du risikere en høyrere avgift enn lisensavgiften.

Så mitt råd er å følge loven. Kast ut fjernsynet eller betal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...