Gå til innhold

Reklamasjon på Xbox 360


Olum

Anbefalte innlegg

For litt over et års tid siden kjøpe jeg meg en Xbox 360. Jeg husker ikke i hodet hva den kostet, men vi kan si det var 2000kr. For tre uker siden fikk jeg Red Ring of Death (som betyr at noe er galt i Xboxen og at den må til reparasjon). Jeg gikk ned på Spaceworld og leverte den inn igjen.

 

Forrige uke fikk jeg beskjed om at Xboxen min ikke kunne reddes, men at jeg fikk en nye Xbox som nesten var helt lik som den gamle. Når jeg kom hjem fant jeg ut hva som var forskjellen på min gamle og den nye jeg hadde fått; den nye trakk en anelse mindre strøm og dermed funket ikke lenger den strømforsyningen jeg hadde brukt til min gamle Xbox (jeg hadde ikke levert inn strømforsyningen siden det ikke var den det var noe galt med, men Xboxen).

 

Stakk ned igjen på Spaceworld og forklarte problemet for dem. Dette var et vanlig problem, så de ga meg bare en ny Xbox-strømforsyning. Vel hjemme fant jeg ut at denne strømforsyningen funket enda verre enn den forrige. Denne passet ikke engang inn i inputen på Xboxen min.

 

Nå begynte jeg som smått å bli forbannet og måtte nok en gang dra ned i butikken. Nå tok jeg med med på både Xboxen og strømforsyningen. Mannen i kassa sa det var vanskelig å få tak i strømforsyninger til Xbox 20GB (den versjonen jeg har). Han skulle ringe meg noen dager seinere (dette var i går så jeg får vel en telefon snart) om han fikk tak i den strømforsyningen jeg trengte. Om det ikke var mulighet til å få tilbake denne skulle jeg få en tilgodelapp på hele Xboxen siden denne da med all sannsynlighet er tatt ut av produksjon.

 

Jeg tenkte forhistorien var relevant så jeg tok den med. Nå over til selve spørsmålet:

 

Om vi sier at den Xboxen de har i butikken koster 2500kr og min kostet 2000kr, må jeg da egentlig spytte inn de siste 500kr? Jeg har rett til å få en ny vare, har jeg ikke? Siden de da ikke kan finne en ny vare til meg, kan de da "tvinge" meg til å måtte bruke 500kr til. Moren min, som har litt mer peiling på forbrukerrett enn meg, mente at om de ikke kan gi meg en ny vare har jeg rett til en tilsvarende eller bedre versjon uten å måtte betale mer.

 

Et annet scenario:

 

De får tak i strømforsyningen, men jeg har veldig lyst på den Xboxen som koster 2500kr. Siden den Xboxen jeg fikk i butikken er ubrukt (og den versjonen er kjent for mye feil, så jeg sparer butikken endel bry med en annen versjon) kan jeg da spørre om å gi den tilbake for deretter å spytte inn 500kr og kjøpe Xboxen til 2500kr?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, skal gjøre det om de ikke fikser saken. Det hadde vært deilig å fått tilbake pengene og samtidig kunne kjøpe en ny Xbox til halvparten av summen. Men kan du forklare hvorfor de ikke har anledning til å gi meg en tilgodelapp? Det ville jo klart vært mest gunstig for deres del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...