stiansa Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Jeg skal leie en leilighet fra 1. januar og vil da trenge ca 21 tusen til depositum. Jeg har ingen oppsparte midler bortsett fra en BSU-konto i Skandiabanken hvor det står ca 45 tusen. Spørsmålet mitt er hva som vil lønne seg av å enten avslutte BSU-kontoen og ta de skattemessige kostnadene det medfører, eller å ta opp et forbrukslån på la oss si 35 tusen (kjekt å ha litt til å kjøpe hvitevarer for også). -stian Lenke til kommentar
allyse Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Jeg skal leie en leilighet fra 1. januar og vil da trenge ca 21 tusen til depositum. Jeg har ingen oppsparte midler bortsett fra en BSU-konto i Skandiabanken hvor det står ca 45 tusen. Spørsmålet mitt er hva som vil lønne seg av å enten avslutte BSU-kontoen og ta de skattemessige kostnadene det medfører, eller å ta opp et forbrukslån på la oss si 35 tusen (kjekt å ha litt til å kjøpe hvitevarer for også). -stian Det vil uansett ikke lønne seg å bruke BSU-kontoen. Da vil du jo måtte tilbakebetale skattefradraget pluss du mister fremtidig. Dnb har depositumslån, sjekk med dem. Lenke til kommentar
tommber Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 En kjapp sammenligning...La oss si du tar opp et forbrukslån på 45 000 kr over 4 år ved 12% rente. Ved 45 000 kr i lån: Rentekostnad: 15500 Ved å bruke BSU går du klipp av 4000 kr skattefradrag per år * 4 = 16000 Pluss over 11 800 kr i renter *forutsett at den nye ordningen går gjennom Ville ikke anbefalt at du bruker BSU nå. Lenke til kommentar
stiansa Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) En kjapp sammenligning...La oss si du tar opp et forbrukslån på 45 000 kr over 4 år ved 12% rente. Ved 45 000 kr i lån: Rentekostnad: 15500 Ved å bruke BSU går du klipp av 4000 kr skattefradrag per år * 4 = 16000 Pluss over 11 800 kr i renter *forutsett at den nye ordningen går gjennom Ville ikke anbefalt at du bruker BSU nå. Jeg bør vel presisere at jeg er over 34 år, og får følgelig ikke noe skattefradrag for BSU-pengene. Snarere tvert imot - jeg må skatte av dem som formue. -s Endret 11. november 2008 av stiansa Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du bør ikke ta BSU'n. Da mister du både rentene, og det er nok den beste renten du kan få på 45k. Med litt tommelfinger i været regning så vil du faktisk på 45k på BSU og 21k på depositumskonto har tilnærmet lik renteinntekt som rentekostnader på 21k forbrukslån. Så ang. renter er det ikke sikkert det faktisk lønner seg (i hvertfall ikke så mye) - samtidig som du faktisk vil betale ned på forbrukslånet. Tar du BSU'n så taper du også opptjente skattefordeler. Og så ser det bedre ut om du engang ønsker egen bolig overfor banken. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Du kan bare bruke BSU til å kjøpe med bolig med, ikke leie eller kjøpe innbo, så du blir nødt til å ta opp lån. Endret 12. november 2008 av Naranek Lenke til kommentar
allyse Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du kan bare bruke BSU til å kjøpe med bolig med, ikke leie eller kjøpe innbo, så du blir nødt til å ta opp lån. Tull. Du kan fint bruke BSU til å leie eller kjøpe innbo, men da mister du fremtidig og opptjent skattefordel og må tilbakebetale det du har fått i fradrag. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Åja, det var sånn han mente. Da avhenger det av hvor lang tid han bruker på å betale ned forbrukslånet. Det blir ca 9000 som må betales i skatt. Hvis han har forbrukslånet lenge kan det bli dyrere, men om han betaler det ned fort vil det bli billigere. Edit: Ekstrakostnaden blir altså 9000 + (år til nedbetaling * rentedifferanse mellom lån og BSU) + årlig renteinntekt på 9000. Får han forbrukslån til 12% rente vil det knapt være mulig å bruke lang nok tid på å betale ned forbrukslånet til at det lønner seg å si opp BSU. Endret 12. november 2008 av Naranek Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Åja, det var sånn han mente. Da avhenger det av hvor lang tid han bruker på å betale ned forbrukslånet. Det blir ca 9000 som må betales i skatt. Hvis han har forbrukslånet lenge kan det bli dyrere, men om han betaler det ned fort vil det bli billigere. Tar han forbrukslån, så har han samtidig renteinntekter på sine 45k på BSU, samtidig så får han renteinntekter på innskuddet på depositumskontoen. Som vil beløpe seg til noe ala (7% rente på BSU og 3 % på dep.konto): 45k * 7% + 21 * 3 % = 3780 Rentekostnadene på forbrukerlånet vil samtidig være gitt 20 % eff. rente 21k * 20% = 4200 Så basert kun på rentene vil han da tape ca. 420 kr første året, gitt at det ikke blir betalt avdrag på forbrukslånet det første året. Med nedbetalinger så vil han selvfølgelig komme bedre ut av det, og muligens også tjene noen kroner på å beholde BSU'n. Og et forbrukslån på 21k bør bli betalt tilbake i løpet av ett år. Og da er tilbakebetaling av opptjente skattefordeler utelatt, som du sier utgjør 9000. Som alene er mer enn rentekostnadene på forbrukslånet i over mer enn to år, gitt at rentesatsene jeg har brukt her er omtrent det han får. Det er sjeldent jeg anbefaler noen å ta forbrukslån, men har TS muligheten til å betjene lånet så vil jeg absolutt anbefale ham det denne gangen! Lenke til kommentar
LinoraN Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Det beste her er å først se om det er en bank som kan tilby depositumslån... Og for guds skyld ikke bruk BSU'en-da vil du måtte betale tilbake skattefordelen du har fått iløpet av den tiden du har hatt BSU. Lenke til kommentar
stiansa Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Takker alle sammen for gode svar. Lån it is, then! -s Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg anbefaler at du søker lån her. De hjelper deg å finne den beste renten. En annen ting - har du prøvd å spørre familie eller bekjente om lån til depositum? Det kan jo være noe å vurdere før du tar opp lån md renter. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Du kan jo bruke BSU til å nedbetale lån. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Så lenge han leier så har han sannsynligvis ikke boliglån. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Vel, om du tar opp et lån på 21.000 så regner jeg ikke akkurat med at du har tenkt å bruke 4 år på å betale det tilbake, så en del av regnestykkene her blir litt tullete. Ta opp lån, men gjør en litt ekstra innsats for å betale det ned så fort som mulig, for slike lån vil man ikke ha på noe særlig lang sikt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Vel, om du tar opp et lån på 21.000 så regner jeg ikke akkurat med at du har tenkt å bruke 4 år på å betale det tilbake, så en del av regnestykkene her blir litt tullete. Kanskje litt tullete, men regnestykket viste jo klart at selv om han mot formodning skulle brukt hele fire år på å nedbetale forbrukslånet, så ville det likevel ikke lønt seg å bruke av BSU-kontoen.. Men konklusjonen, at han bør ta opp et forbrukslån og betale det ned ASAP, er jeg med på. Og om han dessuten finner seg en bank som kan tilby depositumslån til lavere rente enn et forbrukslån, så... Endret 20. november 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
KS Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Må si jeg er skeptisk til å rådet om forbrukslån. Jeg syns det er ting som tyder på at han ikke har veldig god oversikt over egen økonomi. Da er forbrukslån svært risikabelt. Lenke til kommentar
Sofakriger Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Må si jeg er skeptisk til å rådet om forbrukslån. Jeg syns det er ting som tyder på at han ikke har veldig god oversikt over egen økonomi. Da er forbrukslån svært risikabelt. sant nok, men han burde allikavel ikke bruke av BSU-kontoen da den er utrolig god å ha hvis han skal kjøpe hus en dag Lenke til kommentar
KS Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 virker som at han har gitt opp de planene. Lenke til kommentar
Krovell Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Depostitums lån er jo forholdsvis fine da, så sant du ikke er en pøbel og en kjeltring. BSU er som tennene, du skal ha de hele livet Søk for Guds skyld heller forbrukslån enn å tøm BSU-kontoen. Uten BSU er du doomed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå