Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc låser seg med speling

Anbefalte innlegg

Har et snodig problem. Har en 1 år gammal pc her, og har aldri hatt et snev av problem med den før no dei siste 3 vekene.

Pcen fungerer heilt fint til alt anna,om det så skulle vere seg surfing, fotoredigering, musikkproduksjon, avspeling av musikk eller film and whatnot.

Men prøver eg å dra igang et spel, så er det full krasj omtrent med en gang. Skjermen låser seg, evt flimrer etc. Ingenting funker, kan trykke på ka som helst. Reset er einaste medisin. Dette har kun blitt testa på to forskjellige spel (WoW og Enemy Territory), som er to vidt forskjellige spel, men resultatet forblir nøyaktig det samme.

Virus er totalt utelukka, sidan alt av diska er nyformatert. Operativsystem er win xp pro sp3.

Skjermkort: Nvidia 8600 GT

HK: Gigabyte

CPU: Intel 3 Ghz (dual)

veit ikkje ka meir som trengst av info, spør isåfall.

Har for øvrig liten mulighet til å teste etter eliminasjonsmetoden. (Dvs bytte ut hardware for å sjå om det er skjermkort som bugger ellerno. Har ikkje reserveGPU som passer i denne maskina).

What to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en av tre ting:

defekt skjermkort

problemer med kjølingen (ikke så sannsynlig)

problemer med strømtilførselen (mest sannsynlig)

det trenger ikke nødvendigvis være psu, det kan være på hovedkortet og (det leverer strøm det og), men jeg ville tro at det mest sannsynlig er at når du starter opp et spill, drar pcen mer strøm og et eller annet kræsjer

Lenke til kommentar

Spørsmålet er då (for eg har vore borti defekt skjermkort tidligare), skal ikkje alt låse seg ved defekt skjermkort? Sist gikk alt i svart og fikk absolutt ingenting opp på skjermen.

PSU skal i utgangspunktet kunne gi nok strøm iallefall. Er en Gigabyte Odin ellerno. Husker eg ikkje nøyaktig om eg har 550 eller 800 versjonen, men nok strøm skulle det uansett vere. Det du meiner er kanskje at strømmen ikkje kjem fra til GPU?

Noken måter å teste ut kor problemet evt kan ligge?

Skal også vere sagt at ting fungerte heilt fint for 3 veker sidan. Spel fungerte etc...og plutselig var ikkje maskina så samarbeidsvillig en dag. (noke som for meg lukter meir som et defekt skjermkort, men igjen har eg lyst til å fysisk "teste" om det er det før eg evt går til innkjøp av nytt).

Lenke til kommentar

Du har nok rett i at det godt kan være et defekt skjermkort, problemet med f.eks. å kjøpe et billig skjermkort til 200 og teste med det, er at det ikke presser systemet på f.eks. strøm på samme måte. Når feilene oppstår beror på hvor feilen er, men ofte er "mystiske" feil et resultat av dårlige kondensatorer et eller annet sted eller dårlig strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...