Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på å utvikle en hjemmeside til en legegruppe, og vil gjerne legge opp til at di kan enkelt forandre på innholdet selv ved å logge seg innpå en underside. Jeg trenger en database for ansatte på de forskjellige avdelingene, informasjon om avdelingene i tilleg til bilde og en nyhetsdatabase for forsiden. Men er veldig usikker på hvordan jeg skal gjennomføre dette siden jeg har svært lite erfaring med Php og databaser. Det virker ivertfall ikke så veldig vanskelig å gjennomføre; på siden skal den hente dataen ut fra databasen og på "moderator" -siden skal de kunne forandre og legge til data. Har endel erfaring med C++ men det blir i såfall en veldig tungvindt måte å gjøre det på, og da også tidskrevende. Noen som kan gi meg litt hjelp her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ble nesten irritert når jeg prøvde å finne ut hva Plone var skrevet i og hva slags database det brukte osv... Det virket nesten som det brukte filer til å lagre dataene i?

Plone er skrevet i Python og lagrer data i ZODB (Objekt orientert database)

ZODB er ikkje verdas raskaste database, men svært enkel å bruka.

Skal ein bruke Plone med ein relasjonelldatabase så bør ein integrere det med SQLAlchemy. Det er litt herk per dags dato, men om ein verkeleg treng ein relasjonell database så er vell heller ikkje Plone det rette verktøyet til jobben.

Lenke til kommentar

Som siddis så kjenner eg til plone ein del.

Fordelen er at det er eit ekstremt kraftig og fleksibelt system.

Ulempen er viss ein skal lage meir custom-ting så er lærekurva veldig stygg stigning på.

Om du står fritt til å bruke eksisterande grunnstruktur som ligger i plone ( eller du bruker ein av dei skinsa som ligger på nettet) så kan du sleppe unna veldig mykje trøbbel og arbeid.

Plone kan brukast out of the box

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjør på med plone! Hvis du skal ha noe som er brukervenlig å enkelt så er plone absolutt tingen. Jeg har brukt det i snart 4 år og trives meget godt med det. Det er ikke så lett å utvikle egne ting til plone ettersom men ikke kan skrive enkel html som man ellers er vant med.

Heldigvis er det veldig lett å skinne, så om du kan litt css så kommer du veldig langt! Det finnes dessuten drøssevis av skins til det på plone.org.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...