iTronator Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Hei, Jeg er supernewbie og trenger å lage et lottoprogram. Kan noen være så snille å hjelpe meg? Programmet skal skrive ut en rekke linjer. Hver linje skal inneholde 7 tall som kan benyttes for å fylle ut en LOTTO-kupong. Dette er det jeg har til nå, men får følgende feil; [C++ Error] Unit1.c(25): E2219 Wrong number of arguments in call of macro 'random' [C++ Error] Unit1.c(25): E2188 Expression syntax [C++ Error] Unit1.c(25): E2219 Wrong number of arguments in call of macro 'random' .................................................................. #pragma hdrstop #pragma argsused #include <stdio.h> #include <stdlib.h> int MAX = 34; int LesInn() { int tall; printf("Hvor mange rader skal lages?\n"); scanf("%d", &tall); return tall; } void Trekk(int* tabell) { int i; int j; int temp; int alreadyDrawn = 1; for(i=0; i < 7; i++) { temp = random(); while(alreadyDrawn == 1) { alreadyDrawn = -1; if(i != 0) { for(j = 0; j < i; j++) { if(tabell[j] == temp) { alreadyDrawn = 1; } } } if(alreadyDrawn == 1) { temp = random(); } } alreadyDrawn = 1; tabell = temp; } } void SkrivUt(int* tabell) { int i; for(i=0; i<7; i++) { printf("%3d", tabell); } printf("\n"); } int random() { return 1 + (int) (((float) rand() * MAX) / (float)RAND_MAX); } void Sorter(int* tabell) { int i; int j; int min; for(i=0; i < 7; i++) { min = tabell; for(j=i; j < 7; j++) { if(tabell[j] < min) { min = tabell[j]; tabell[j] = tabell; tabell = min; } } } } int main() { int i, j; int tabell[7]; int tall = LesInn(); srand(11); for(i=0; i < tall; i++) { Trekk(tabell); Sorter(tabell); SkrivUt(tabell); } return 0; } Takker for all hjelp! :o) Endret 12. november 2008 av iTronator Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Du har tydeligvis fått en oppgave som du skal løse, og da bør du i det minste forsøke å lage noe selv før du spør om hjelp Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Jeg regner med at du også går i klassen min og skal levere dette til onsdag Et godt utgangspunkt er å skrive hva du har kommet til så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå