AnaXyd Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Opplevde ihvertfall dette med min bil som brukte mye olje. Før var jo olja kølsvart, og etter reperasjon var den blank. Presterte faktisk å fylle på en liter for mye olje, da jeg ikke "så" olja etter reperasjonen. Jeg tenkte jo ikke over at den skulle være så blank og ren! (Tappet så klart ut igjen literen) Olja skal jo så og si ikke være mørk, om man tenker hvor denne går? Lenke til kommentar
kintii Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Opplevde ihvertfall dette med min bil som brukte mye olje. Før var jo olja kølsvart, og etter reperasjon var den blank. Presterte faktisk å fylle på en liter for mye olje, da jeg ikke "så" olja etter reperasjonen. Jeg tenkte jo ikke over at den skulle være så blank og ren! (Tappet så klart ut igjen literen) Olja skal jo så og si ikke være mørk, om man tenker hvor denne går? dette er feil. jo fortere oljen blir mørk og skitten, jo bedre olje er det på bilen. oljens egenskaper er å smøre motordeler, delvis å kjøle motoren og sist men ikke minst så skal oljen ta med seg skitt, dritt, metallspon og sot osv. og legge det fra seg i oljefilteret. derfor er det viktig å bytte olje ofte. jeg bytter hver 6000 km jeg. til trådstarter så vil jeg anbefale deg en japsebil. da får du en bil du kan stole på. såsant bilen er fin for rust vel og merke. jeg har hatt 14 biler i mitt liv, 11 japsebiler og 3 tyske biler. samtlige tyske biler har jeg hatt endel å gjøre med. det er nesten til stadighet noe som ryker. mens japsebilene har jeg kunne bare kjørt og kjørt og kjørt. men det er jo selvsagt opp til deg selv, det er din bil. lykke til Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Trodde det var oljefilterets oppgave å rense olja jeg da? Og ikke at møkka skal henge rundt i olja i lengre tid. Men forklar hvorfor min olje ble helt ren etter renovering av motoren? Før renovering var den så og si svart. Men ja, japsebiler er knall. Lenke til kommentar
kintii Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Trodde det var oljefilterets oppgave å rense olja jeg da? Og ikke at møkka skal henge rundt i olja i lengre tid. Men forklar hvorfor min olje ble helt ren etter renovering av motoren? Før renovering var den så og si svart. Men ja, japsebiler er knall. det var jo nettopp dette jeg sa om du ser over. oljen legger dritten fra seg i oljefilteret ergo. oljefilterets oppgave er å rense oljen. grunnen til at din olje er helt fin kan være 2 ting det. enten er det en billig drittolje som ikke tar dritten med seg. eller så er motoren rett og slett blitt renovert som du sier med nye ventiltetninger, stempelringer osv. slik at sot og dritt ikke slipper så lett til. derav så holder oljen seg renere en stund. tog du an? for å ha sagt det så har jeg selv hatt bil som både arbeidsplass og hobby i snart 20 år. jeg har overhalt og bygd om så mange maskiner at jeg har ikke tellingen lenger. så jeg vet hva jeg snakker om. av den grunn så kan jeg anbefale en japsebil fremfor både tyske og franske eller hva det måtte være. japsebil er og forblir en driftsikker doning med lite problemer. det eneste som sagt er at de lettere ruster. men vasker du bilene jevnlig og holder den greit, tectylbehandler den osv. så har du en venn for livet. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Okay.. Trodde det var fordi motoren ikke brant oljen lengre jeg. Virket kanskje litt for skråsikker på mitt første innlegg, så jeg beklager det! Lenke til kommentar
kintii Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Okay.. Trodde det var fordi motoren ikke brant oljen lengre jeg. Virket kanskje litt for skråsikker på mitt første innlegg, så jeg beklager det! det er jo faktisk delvis derfor ja. sot er jo brent bensin og olje. når du bytter ventiltetningene og stempelringene så havner minimalt med olje i forbrenningen. det er jo alltids litt olje som henger igjen på sylinderveggene. og det er nødvendig for at bilen ikke skal bruke olje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå