Christine. Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hei :) Jeg har ett lite problem... Er ganske fersk sjåfør, og skal kjøpe min første bil. Men har virkelig NULL peiling. Og alle jeg snakker med, mener vidt forskjellige ting angående hvilke bil jeg bør kjøpe. Det jeg leter etter er mer eller mindre en konebil. Ikke for stor, (helst ikke altfor liten heller), billig i drift, ikke gått for langt, helst ikke så veldig gammel, og som ikke er er mye problemer med. Pris maks 55 000. Noen tips?? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Til 55 000. er det jo mye å velge mellom. Men husk, du kan fort regne med rundt 10.000kr ekstra for omregistrering og forsikring, og muligens årsavgift. Men, som mange jenter gjør, de kjøper seg enten VW Polo, eller Golf. VW er jo knallbra biler det, så dette kan ihvertfall jeg anbefale til ei jente. Ikke kjøp noe som er rævkjørt av en ung gutt, som stadig detter fra hverandre. ( = mye mekking ) Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Men, som mange jenter gjør, de kjøper seg enten VW Polo, eller Golf. VW er jo knallbra biler det, så dette kan ihvertfall jeg anbefale til ei jente. Nå har vel aldri VAG-produkter vært kjent for å være knallbra biler mtp. driftsikkerhet. Jeg foreslår at du kikker litt rundt selv, og så kommer tilbake og spør rundt konkrete modeller. Det er viktig at du liker bilen din, ikke at du kjøpte den fordi noen på et forum sa den var bra. Noe annet du bør se på er hvordan bilen har blitt vedlikeholdt. To biler av samme slag kan være som dag og natt hvis eieren av den ikke har tatt godt vare på bilen. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Kan anbefale Peugeot 206 i den prisklassen. Liten, snerten bil med gode kjøreegenskaper. Billige i drift også! 4500kr i omreg. Jeg kjøpte en for litt siden (99 modell, 3dørs) og er kjempefornøyd! Syns bilen er utrolig morsom å kjøre, samt pen å se på. Anbefales Lenke til kommentar
rublings Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Japsebiler er som oftest sikre valg når det kommer til driftsikkerhet, noe som gjør at de generelt sett holder seg bedre i pris enn feks franske biler. Her har du noen greie kriterier for å ende opp med en driftsikker bil. Så har du noe å gå etter. - Japansk bil - Ingen rust - lav km.stand - godt vedlikeholdt Jeg sier IKKE at franske biler er dårligere, men hvis man er ute etter å bruke minst mulig penger på bil er som oftest et japansk alternativ det tryggeste. Såklart finnes det unntak. Her har du et eksempel på bil som mest sansynlig varer i maange år til. Her har du en bil som er litt større. Endret 11. november 2008 av rublings Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Er forsåvidt enig i det du sier, Japanske biler er kjent for svært god holdbarhet / driftsikkerhet. Men når man skal gi såpass som 50-60 000 ser jeg ikke noe problem i å kjøpe en fransk bil (f.eks Peugeot). Jeg ga 50 000 for min. Rustfri er den også, galvanisert karosseri. Som du sier, finnes unntak! Hvis jeg skulle anbefalt noe annet enn 206 ville det blitt Honda Civic eller Toyota Corolla. Fantastiske biler som varer "evig". Endret 11. november 2008 av braxboy Lenke til kommentar
Frankis Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det er alltid et problem å kjøpe franske biler, uansett prisklasse. En Peugeot 605 ligger også i en slik prisklasse, og det er kanskje verdens største søplebil. Jeg har ikke hørt om en eneste fornøyd eier. 206 er selvsagt noe litt annet, det er en enkel og snerten småbil. 406 har det dog vært en del problemer med. Dårlig holdbarhet er stikkordet. Mye som må skiftes i forstilling etter alt for kort tid. En del elektrisk småtull. Det er alltid tryggere å kjøpe en japansk bil, særlig i den prisklassen der. Japsene har en helt annet kvalitetsstandard og igjen et betraktelig bedre ryktene enn franskmennene. Lenke til kommentar
Christine. Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Tusen takk for svar. Har faktisk prøvekjørt 2 206`er. Men syns de bråker litt mye, og blir veldig sånn plastikk bil. Har lyst på en liten bil, men skal fremdeles være Bil. Har litt erfaring med å kjøre Carina og Corolla, og syns de er utrolig god å kjøre. Og veldig mange sier det er kjempe gode biler. Men så har man alltid en del som ikke er enig. Hehe.. Derfor jeg blir litt små frustrert. Hvem skal jeg høre på?? Vært inne på tanken på å sjekke ut Honda Civic og Mazda 323 også, men er en del som sier det ikke er noe bra bil? Noen som har noe erfaring der?? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 At Corolla og Carina er dårlige biler er bare tull, men de er ikke de mest spennende bilene. At Honda Civic og Mazda 323 er dårlige biler er også bare tull. Alle disse bilene er gode eksempler på gode japsebiler som har veldig lite problemer. Det eneste er kanskje rust. Lenke til kommentar
Frankis Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 323 og Civic er kanskje det beste du kan kjøpe. Helst 323F da, de er mye stiligere. Lenke til kommentar
mathiasl95 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hei :) Jeg har ett lite problem... Er ganske fersk sjåfør, og skal kjøpe min første bil. Men har virkelig NULL peiling. Og alle jeg snakker med, mener vidt forskjellige ting angående hvilke bil jeg bør kjøpe. Det jeg leter etter er mer eller mindre en konebil. Ikke for stor, (helst ikke altfor liten heller), billig i drift, ikke gått for langt, helst ikke så veldig gammel, og som ikke er er mye problemer med. Pris maks 55 000. Noen tips?? Når du kjøpe bil bør du sjekke oljen på den. Dra ut peilepinnen til olje på bilen; er det litt klumpete olje har ikkje oljen vært byttet på altfor lenge. Da er det store sjanser for at sylindrene er fulle av olje, noe som kan forårsake havari.. Har gjort den feilen selv. Lenke til kommentar
mathiasl95 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hei :) Jeg har ett lite problem... Er ganske fersk sjåfør, og skal kjøpe min første bil. Men har virkelig NULL peiling. Og alle jeg snakker med, mener vidt forskjellige ting angående hvilke bil jeg bør kjøpe. Det jeg leter etter er mer eller mindre en konebil. Ikke for stor, (helst ikke altfor liten heller), billig i drift, ikke gått for langt, helst ikke så veldig gammel, og som ikke er er mye problemer med. Pris maks 55 000. Noen tips?? Når du kjøpe bil bør du sjekke oljen på den. Dra ut peilepinnen til olje på bilen; er det litt klumpete olje har ikkje oljen vært byttet på altfor lenge. Da er det store sjanser for at sylindrene er fulle av olje, noe som kan forårsake havari.. Har gjort den feilen selv. Lenke til kommentar
Økotufs Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Ting du burde være ops på før du kjøper: - Noen påviste skader som f.eks rust, mugg, riper - Slitasjer? - hjul, lys, støtfanger evt. ting som må byttes ut. kan fort bli 20.000 m.m ekstra - Bensinforbruk -TIDLIGERE skader. (viktig, selv om de er reparert) - Hvor mange tidligere eiere? - Endringer som er gjort på bilen. Service fulgt? Skifting av girkasse osv. - www.finn.no :!: Du trenger ikke velge en så "dyr" bil, siden det er din første bil. Kanskje du har planer om å møte grøfta siden det er din første bil Tenk sikkerhet Resten av de beste tipsene var allerede skrevet til deg Endret 13. november 2008 av Sadshit Lenke til kommentar
rublings Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Matiasl95: Vet du egentlig hva du snakker om nå? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg tenkte svært likt som deg, valget falt på en 98-modell honda civic. Sjekket at serviceheftet var komplett og rust (litt på eksosanlegg, men når det ikke har vært skiftet på 10 år så skal det godt gjøres å finne en uten). Jeg har nå hatt min i 2 år og eneste feilene er at jeg måtte bytte deler av eksosanlegget pga rust, ellers har den gått som ei klokke i over 20000 km, og har et lavt bensinforbruk kompisene (utom han med yaris da) bare kan drømme om Ift driftssikkerhet kan jeg virkelig anbefale japansk, jeg og en kompis med toyota yaris er de i vennegjengen med desidert minst biltrøbbel De andre har mercedes, opel, saab, VW osv og har diverse som må fikses hvert år på servicene til flerfoldige tusen. Toyota er muligens generelt de bilene med minst trøbbel er min erfaring, om du likte corolla\carina og finner en god brukt en så gå for den. Ellers kan honda, mazda og mitsubishi være gode alternativer. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Når du kjøpe bil bør du sjekke oljen på den. Dra ut peilepinnen til olje på bilen; er det litt klumpete olje har ikkje oljen vært byttet på altfor lenge. Da er det store sjanser for at sylindrene er fulle av olje, noe som kan forårsake havari..Har gjort den feilen selv. Å herre Lenke til kommentar
rublings Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Når du kjøpe bil bør du sjekke oljen på den. Dra ut peilepinnen til olje på bilen; er det litt klumpete olje har ikkje oljen vært byttet på altfor lenge. Da er det store sjanser for at sylindrene er fulle av olje, noe som kan forårsake havari..Har gjort den feilen selv. Å herre Helt enig. Idiotisk å komme med sånt tull. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Noe som derimot kan være lurt for å sjekke oljeforbruket med et enkelt blikk, er å se på om olja på peilepinnen er klar eller svart og møkkete. Om olja er det sistnevnte, er dette et resultat av at den blir brent, noe som tilsvarer et høyere oljeforbruk enn vanlig. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jaha? Dette tror jeg du må fortelle mer om. Hvis oljen på peilepinnen ikke er "klar", så bruker altså bilen for mye olje? På mine biler har oljen blitt "svart og møkkete" ganske fort etter oljeskift, men dette er altså ikke vanlig, og et symptom på høyt oljeforbruk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Mye tull i denne tråden Det viktigste er at motoren har nok olje, dvs at nivået er mellom strekene på peilepinnen. Når oljen er ny, er den lys og nesten klar. Etter noen tusen km blir den mørkere, men den trenger ikke å skiftes før (avhengig av bil og motor) mellom 5.000 og 30.000 km, eller en gang pr år. Filter bør byttes ved hvert oljeskift, men enkelte biler har store oljefilter som er beregnet på å holde lenger. Dersom oljen er gråaktig, er det trolig lekkasje i toppakningen eller et annet sted som gjør at kjølevann lekker inn i oljen. Klumper har jeg aldri sett i olje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå