Gå til innhold

Har sprengt forsterkeren i fillebiter! Trenger nytt før GN'R - Chinese Democracy release 22. November!

Anbefalte innlegg

Har en Denon PMA-980r forsterker som har vært i familien i 100år, idag døde den en ikke fullt så stille død.

Har 2 klipsch høytarere på denne forsterkeren å har vært veldig fornøyd.

Trenger ny forsterker som igjen får gulvet til å riste. Bør jeg gå for en surround forsterker å bare kjøpe inn 2 gulv høytalere til? eller bare kjøpe ny stereo forsterker?

Hvilke forsterkere ville dere ha annbefalt til rundt 5000 kr +- (helst -) ?

Lurer på om å bare kjøpe ny stereoforsterker å forsette med det samme gammle, å ha 2 svære høytalere på hver sin side av tv'n, men viss en surround forsterker er bedre, vill jeg heller gå for dette.

Har fått ett tilbud på en Herman/kardon AVR 235 eller noe sånt. Har kun hørt denne på 2 små gulvhøytalere, å det dunka ikke noe særlig.

Endret av OleMarkus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er for at ein skal kunne sende fleire signaler gjennom forsterkaren. Om ein har ein DVD-spelar med HDMI kan både lyd og bilete sendast til TV-en gjennom HDMI. Med ein forsterkar som har HDMI kan du sende både audio og video gjennom den, forsterke lyden og sende det vidare til TV-en.

Kva høgtalerer har du forresten?

Når det gjeld stereo vs surround så får du betre og kraftigare stereoforsterkar enn surround til same pris.

Lenke til kommentar
Det er for at ein skal kunne sende fleire signaler gjennom forsterkaren. Om ein har ein DVD-spelar med HDMI kan både lyd og bilete sendast til TV-en gjennom HDMI. Med ein forsterkar som har HDMI kan du sende både audio og video gjennom den, forsterke lyden og sende det vidare til TV-en.

Kva høgtalerer har du forresten?

Når det gjeld stereo vs surround så får du betre og kraftigare stereoforsterkar enn surround til same pris.

Takk for raskt svar!

Har 2 stk Klipsch høytalere, uten å vite hvilke klipsch høytalere det er. Det er ikke noe nummer å finne noe sted. finner hverken prod. nr. eller serie nr. på dem.

De er 2stk 10" å en horndiskant i hver høytaler. De er ca. 95cm høye.

Endret av OleMarkus
Lenke til kommentar

To titommere og horndiskant høres veldig ut som KG5.5.

285812.jpeg

I teorien har de høy nok følsomhet til å drives utmerket av en rørforsterker på 2x15-20 watt, men de liker helt klart å bli spent opp til saftige saker. Ergo kan du få bra lyd ut av dem med en godt matchet og relativt kraftig surroundforsterker, men det blir nok best med en tung klump av en forsterker. Prøv f.eks. å se etter brukte The End Millennium fra danske LC Audio på Finn-torget. :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
To titommere og horndiskant høres veldig ut som KG5.5.

285812.jpeg

I teorien har de høy nok følsomhet til å drives utmerket av en rørforsterker på 2x15-20 watt, men de liker helt klart å bli spent opp til saftige saker. Ergo kan du få bra lyd ut av dem med en godt matchet og relativt kraftig surroundforsterker, men det blir nok best med en tung klump av en forsterker. Prøv f.eks. å se etter brukte The End Millennium fra danske LC Audio på Finn-torget. :)

Der har du høytalerene mine ja ;)

Har tenkt på 1 av disse 3 forsterkerene:

Harman/Kardon HK 3390

Harman/Kardon HK 3490

Harman/Kardon HK980

God match ? De ligger alle her http://www.soundgarden.no/shop.cfm?path=184,187

Kommer til å kjøpe 2 extra høytalere også, slike kanskje http://www.surround.no/product/420049/_Dyn..._Black_Oak.html

Hva er egentlig en rørforsterker?

Peiling på hvor jeg kan kjøpe ny diskant til disse høytalerene ? Har googlet dem i evigheter?

Endret av OleMarkus
Lenke til kommentar

Det var han som nevnte at han vurderte å kjøpe to ekstra høyttalere, og da mener jeg det er bedre å holde seg til samme serie så man får samme klang i alle høyttalerne. Dessuten er KG5.5 "good shit" :)

Er forøvrig enig med deg i at H/K kan være en god match. Om det er best mulig lyd som gjelder ville jeg kjøpt en HK980 først og heller utvidet med en HK3390 eller HK3490 senere. Kraftreservene i en 2-kanalsforsterker er sannsynligvis langt bedre enn i en 5-kanalsforsterker til samme pris. 980en kobles jo enkelt til surroundrecieveren dersom den har pre out, noe de fleste recievere har.

Lenke til kommentar
Det var han som nevnte at han vurderte å kjøpe to ekstra høyttalere, og da mener jeg det er bedre å holde seg til samme serie så man får samme klang i alle høyttalerne. Dessuten er KG5.5 "good shit" :)

Er forøvrig enig med deg i at H/K kan være en god match. Om det er best mulig lyd som gjelder ville jeg kjøpt en HK980 først og heller utvidet med en HK3390 eller HK3490 senere. Kraftreservene i en 2-kanalsforsterker er sannsynligvis langt bedre enn i en 5-kanalsforsterker til samme pris. 980en kobles jo enkelt til surroundrecieveren dersom den har pre out, noe de fleste recievere har.

Regner med jeg går for en H\K forsterker.

Selges H\K forsterkere andre steder enn soundgarden? Å er HK980 den beste?

Skulle likt å vist om det var digital audio-inn på den, vill koble den til tvn.

men så, disse http://www.surround.no/product/420049/_Dyn..._Black_Oak.html eller KG5.5 til 4000kr på finn ?

Endret av OleMarkus
Lenke til kommentar

KG5.5. Helt uten tvil. For det første kostet vel 5.5-ene over 10K når de var nye, og for det andre vil lydbildet bli mye mer konsistent og troverdig når høyttalerne er like.

HK980 er så vidt jeg vet den beste ja. Men jeg ville kanskje sett på avforum, hifisentralen o.l. for å se om det ligger noen brukte for salg. Bruktmarkedet er absolutt på kjøpers side for tiden, og en forsterker står jo som regel stille på ei hylle hele livet sitt... Da sparer man jo også noen kroner man kan bruke på andre ting :)

Digital inngang tror jeg ikke den har. Svært få stereoforsterkere har egentlig det. Om du med "å koble den til tven" mener at du skal hente lyden fra en kabeltv-boks e.l. tror jeg uansett ikke det har allverdens å si. Mulig du ville kunne hørt forskjell med en ren A/B-sammenlikning, men jeg tviler veldig sterkt på at du vil være MISFORNØYD med analog inn.

EDIT: et annet forsterkeralternativ er forresten PA-forsterkere. Ulempen er at de ikke er direkte pene og som oftest har viftekjøling, men dersom viftene er termostatstyrte vil de jo ikke kicke inn annet enn når volumet uansett er så høyt at man ikke hører dem... Tapco Juice J1400 fra Benum.no har 2x310 watt i 8 ohm og koster bare 3995,- :) Så vidt jeg vet er de en tilnærmet identisk klon av QSCs RMX-serie, og personlig ville jeg valgt sistnevnte kun pga. høyere antatt levetid og holdbarhet. Ljudia sier de har solgt mye RMX-amper og aldri hatt trøbbel med noen av dem, men de fåes billigst på ebay.de. Og om de ikke går i stykker er jo heller ikke garanti et tema.

EDIT 2: normalt pleier jeg å minne folk om at watt ikke er alt, men angående PA-forsterkere må man huske på at de er konstruert for meget krevende kunder. De skal som oftest drive topper med en eller to 15-tommere +horn, eller bunner med doble 15- eller 18-tommere uten å bryte sammen (om én forsterker ryker midt under en jobb kan du nok stole på at de aldri kjøper noe fra den produsenten igjen), tåle å bli rigget opp og ned og opp og ned og opp igjen mange ganger i måneden, kort sagt levere enormt mye mer enn en vanlig hjemmeforsterker under helt andre forhold enn en vanlig forsterker...

J1400_long.jpg

RMXAmplifiers.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Takk for langt å fyldig svar! Er takknemlig for det. Tar å sjekker brukt markedet før jeg bestiller.

Ringte på KG5.5 igår, de var solgt. Vill det bare være domt å satse på Dynavoice høytalerene når jeg har 2 KG5.5 fra før?

Grunnen til at jeg spørr etter digital inn på forsterkeren er att tvn rett å slett ikke har analog audio-ut, fatter ikke at de kan selge tv uten analog audio-ut. (Har en helt ny LG 50" plasma tv)

Må nesten ha forsterker me digital audio inn, uten det kan jeg bare bruke tv-høytalerene når jeg ser blueray på PS3 en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...