Gå til innhold

FU-operatør eller Automatiker?

Swifty^

Anbefalte innlegg

Jeg går nå VG2 Automasjon og bør begynne å tenke på hva jeg har lyst til å gjøre neste år. Valget mitt består av enten å gå ut i læra som FU-operatør, eller å gå VG3 Automasjon for så å gå ut i lære når jeg er ferdig med det.

Det jeg lurer på er som følger:

- Av disse to yrkene hvilket er det dere anbefaler mest?

- Hvordan er det å få jobb etter endt læretid? Hvordan er lønnnen i disse to yrkene?

- Har dere noen personlige erfarnger med noen av disse yrkene som dere kan si noe om?

- Hvodan er det å bytte over fra FU-operatør til automatiker hvis jeg finner ut at jeg liker det bedere?

Ut i fra dette, hva er det dere anbefaler meg i å velge? Selvfølgelig er det mest opp til meg selv, men det er godt å høre andres meninger også.

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er lærlig som FU-Operatør og er så sinnsykt glad for at jeg valgte det istedet for å gå videre som automatikker.

Meget spennende utdannelse, oppleve livet på havetsdyp og skru og mekke på mekanikk, hydaulikk, elektro, elektronikk, høyspent og fiber. I år tror jeg at det ble ansatt 16 lærlinger i Norge, men nå er det ikke så mange søkere heller.

Bransjen er nok ikke så liten som du skal ha det til. Se på oceaneering i Stavanger som er meget kjent i området der og det vokser som bare det. Hele Ormen-lange feltet er subsea og ROV har en sentral rolle, samme med snøhvit. Subsea verdenen er mye større enn dere aner.

Jeg er nå lærling på siste halvåret og har fast bruttolønn på 29.000kr i mnd, med 4 uker fri og 2 uker jobbing. Som fagarbeider skal det ikke være umulig å komme opp i 400.000 til 500.000 etter å ha vært ansatt der noen år. Lønnen stiger med erfaring.

Når du har fått fagbrev som FU-Operatør kan du ta et 8mnds kurs med automatikk og så ta fagbrev som automatikker som privatist. Fra Automatikker til FU-operatør er det værre, da må du igjennom et 2 års trainee program.

Men alt kommer ann på om du vil jobbe offshore eller på land, FU-operatører holder til på sjøen og da må du være der.

Lenke til kommentar

Ja er enig i at FU-operatør høres sinnsykt spennende ut. Men jeg trodde at det var motsatt, at det er mye værre å bytte fra FU-operatør til automatiker. Men det er godt mulig jeg tar feil der. Uansett så får jeg ta å undersøke litt til angående hva jeg velger.

Vet du forresten om det er vanskelig å få læreplass? Og har du noen tips til bedrfter jeg kan ringe til angående læreplass?

Endret av Sigurd-
Lenke til kommentar

Hvis du går VG3 kan du være FU-Operatør . Du blir mye mere fleksibel og det settes høyt i bransjen at man har gått VG3. Det han beskriver ovenfor kan du komme til å jobbe som automatiker . Det han sier med at det er vanskelig å gå fra automatiker til FU-Operatør er bare tull. Som trainee kommer du til å tjene like bra som en fagarbeider. Blir du lei en dag av å jobbe offshore kan du bare finne deg en jobb som automatiker på land i motsetning til hvis du er FU-Operatør.

Endret av Joker91
Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på personen som velger og hva han ønsker. Jeg sier bare hva jeg vet, har opplevd og har fått vite av opplæringskonulenter fra opplæringskontoret i stavanger. Joda, du kan fint blir trainee som FU-operatør etter automatikker fagbrev, det er faktisk automatikkere de helst vil ha som trainee, men da må du være klar over at trainee lønnen vil være lavere enn automatikker fagarbeider lønn. Etter 1 år vil lønnen stige betraktelig.

Det er ingen problem å søke f.eks FU-operatør på første valget og så VG3 som andre valg. Da får du selvsagt nytt forsøk neste år dersom du ikke får plass første året.

Hva som er best og alt det der kan diskuteres i evigheter. Begge fag er meget gode utdannelser. Dersom trådstarter intresserer seg for sjøen så er FU-operatør meget greit, da du får oppleve masse som ikke mange andre får oppleve. Alt fra dyreliv til tekniske dippedutter.

Firma som har FU-operatør lærlinger er: Oceaneering (Stavanger, 4 Lærlinger pr. år), Acergy (Stavanger 4 Lærlinger pr. år), DOF Subsea (Bergen 3 Lærlinger pr. år) og DeepOcean (Haugesund 3 Lærlinger pr. år)

Dersom du kontakter opplæringskonsulentene på www.oof.no vil de helt sikkert hjelpe deg med spørsmål om viderutdanning og andre muligheter innenfor faget.

Etter endt læretid er du 99% sikret jobb hos firmaet du hadde lærtid hos. Gode ROV-piloter som de vet har erfaring er noe de setter pris på.

Endret av Morfiril
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen både Morfiril og Joker91. Det var til god hjelp. Jeg har enda ikke bestemt meg helt, det er ett stort valg, men jeg kommer til å snakke med noen jeg kjenner som jobber med dette og ringe litt rundt. Og poste spørsmål hvis det er noe mer jeg lurer på.

Det med offshore er noe jeg har svært lyst til enten som automatiker eller FU-operatør.

Endret av Sigurd-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...