Gå til innhold

Problemer med hovedkort/Rettigheter

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et hovedkort. ASUS P5Q3 Deluxe/WIFI P45, Socket-775. Da jeg fikk dette så fikk jeg kun hovedkortet til å fungere stabilt ved å bruke 2dim slots og ikke 4 som jeg hadde planlagt..

Sendte da inn hovedkortet til nettbutikken, og fikk det tilbake innen 5dager med beskjed "allt" ok. Butikken hadde gjort en grunding undersøkelse av maskinen. Men klarte ikke å få spesifisert hvilken RAM dem hadde testet alle fire slots med.

Jeg monterte HK hjemme, og det fungerte ikke. Får ikke noe bilde på skjermen i det hele tatt. Tenkte da at det kunne være rammen, så jeg testet to og to brikker med memtest, og begge kom ut feilfrie ( alle 4 brikker var feilfrie )

Så titter jeg på boksen til hovedkortet, så står det en påklistret lapp "Due to chipset limitations if you use 1600mhz ram, you can only use two slots" Jeg har jo 4x 1600mhz brikker av ddr3 ram.

Står ikke noe om dette på siden til nettbutikken, står heller ikke noenting om det i manualen.

Jeg har sendt mail 2 ganger ( med 4ukers mellomrom ) og har ikke fått svar.. Hva er mine rettigheter her? Jeg har kjøpt hele pc'en fra samme nett-butikk

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel du som har/får rett her. Husker ikke i farta, men er vel noe i forbrukerloven osv. som omhandler dette med å opplyse korrekt produktinfo. Er såpass viktig info (om et produkts begrensning) kun gjengitt på selve embalasjen (som man først ser i etterhånd), men ikke gjengitt på produsentes websider eller hos selger, holder det nok ikke mål i forhold til "lovens krav"

Du sier du har sendt inn hoevdkortet, men har du tatt opp det med merkingen på esken med de?

Hva er du "ute etter"? Levere inn alt/pengene tilbake? Bare bytte ram? etc.? Er butikken motvillig til alle forslag/krav?

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Har sjekket dette hos Asus nå, og det opplyses faktisk om denne begrensningen. Spørsmålet blir da om dette er tilstrekkelig, eller om også selger gjengi denne info'n på sine websider? (evt. link til produktet)

http://www.asus.com/products.aspx?modelmen...l3=709&l4=0

post-10740-1226433228_thumb.jpg

"one DIMM per channel" (4 ramslotter utgjør 2 channels) dvs. max 2 stk. 1600MHz brikker

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Er vel du som har/får rett her. Husker ikke i farta, men er vel noe i forbrukerloven osv. som omhandler dette med å opplyse korrekt produktinfo. Er såpass viktig info (om et produkts begrensning) kun gjengitt på selve embalasjen (som man først ser i etterhånd), men ikke gjengitt på produsentes websider eller hos selger, holder det nok ikke mål i forhold til "lovens krav"

Du sier du har sendt inn hoevdkortet, men har du tatt opp det med merkingen på esken med de?

Hva er du "ute etter"? Levere inn alt/pengene tilbake? Bare bytte ram? etc.? Er butikken motvillig til alle forslag/krav?

Jeg har ikke fått svar fra nett-butikken. Jeg er ute etter å bytte inn de 4x 1gb 1600mhz brikkene mine med 2x 2gb 1600mhz brikker av samme type. Eventuelt få byttet hovedkortet inn i et hovedkort med annet chipset, er egentlig åpen for det meste.

Har hatt HK på "service" og fått det tilbake at det var iorden. Har ikke gått nøye igjennom boksen, før når jeg fikk montert hk, og ingenting fungerte. Så fikk jeg øye på klistrelappen hvor det sto at det ikke er MULIG å ha over 1600.

Litt av problemet har også vært at det fungerte i starten(etter 4-5reboots så fikk jeg skjermbilde) , men var utrolig ustabilt, men nå vil det ikke fungere lenger(å bruke 4 ram slots) derfor jeg ikke leverte inn på angrefrist, men heller via reklamasjon.

Håper bare jeg får svar fra nettbutikken snart

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått svar, og fikk beskjed om å returnere hovedkortet(standarsvar) noe jeg ikke kommer til å gjøre..

Fant også ut at en av de 4 1600mhz brikkene ikke klarte å fungere på 1600mhz @ 1.8v(mange mange feil i memtest)

Testet brikkene 1og1 og fant ut av hvem som var defekt. (samme test-settings på alle )

Kjørte 1times mem-test på 3 brikker i maskinen, mem-test stoppet opp med error etter 10min.

Testet så 2brikker i maskinen. Fungerte perfekt, uansett hvilken kombinasjon jeg hadde av brikker i maskinen. (sålenge det var 2 brikker i og ikke 3) ser derfor på dette som en svakhet av hovedkortet.

Iogmed at jeg har hatt hovedkortet på reprasjon, så kommer jeg ikke til å sende inn dette før jeg får svar på hva som kan gjøres med problemet.

Testkonfigurasjonen som ikke fungerer: q9550 @ 3.4ghz ( 1600fsb 1.137volt) minnet (1600mhz @ 1.8v) hovedkort: ASUS P5Q3 Deluxe/WIFI P45 @ 400fsb.

Skal sende inn 2minnebrikker nå Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 2GB, DHX, Kit w/two 1GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...