Gå til innhold

Filserver: Hovedkort, CPU og minne

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere filserveren i heimen litt.

Fra før har jeg kabinett og strømforsyning (må bare sjekke om den klarer å håndtere diskene i det nye oppsettet). Har tenkt å sette opp en tre-fire SATA-disker i software RAID5 i Linux.

Det jeg trenger er hovedkort, CPU og minne. Poenget er at jeg er ute etter billige og stabile alternativer her. Hovedfunksjonen er å være filserver for et veldig lite hjemmenettverk. Men med noen småfunksjoner i tillegg, som ikke akkurat krever ressurser.

Også lurer jeg på hva jeg skal gjøre med skjermkort. Jeg trenger jo et for installasjonsfasen, men ikke ellers. Jeg har flere AGP-kort liggende å slenge, men nye HK har vel ikke AGP-port?

Og ellers: Hvilke disker bør man gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurdert noen av disse i steden: (...)

Kanskje det.

Tillater meg å stille det som kanskje er noen dumme spørsmål, som jeg kanskje kunne funnet ut av selv ;-)

Kan jeg bruke de som en Linux-boks slik jeg gjør i dag. F.eks. bruker jeg den til i dag til å SSH-e inn og kjøre irssi (IRC) derfra. Kan jeg gjøre sånt?

Har den en egen løsning for å kjøre automatisk backup til ekstern server, eller kan jeg kjøre rsync fra den, slik jeg gjør i dag?

Lenke til kommentar
Kan jeg bruke de som en Linux-boks slik jeg gjør i dag. F.eks. bruker jeg den til i dag til å SSH-e inn og kjøre irssi (IRC) derfra. Kan jeg gjøre sånt?

Linux, ja. Du kan logge inn på den via ssh. Om den har irc derimot tviler jeg på. Men det kan jo være at noen har fått installert det på ett vis. Forsøk google. Men husk at OS'et på den ikke på langt nær inneholder så mange funksjoner som en fullstendig linux-distribusjon. Prosessoren i den er heller ikke x86 (intel), så du kan ikke kjøre vanlige ferdig-kompilerte linux-programmer.

Har den en egen løsning for å kjøre automatisk backup til ekstern server, eller kan jeg kjøre rsync fra den, slik jeg gjør i dag?

Ja, all mulig automatikk er mulig. du kan f.eks sette opp en rsync via cron.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Blir litt avsporing dette da. Men siden jeg starta tråden og formålet er det samme - nemlig ny filserver - så tar jeg det her.

Jeg har bestemt meg for å gå for en liten og stille løsning istedet, basert på mini-ITX.

Her er oppsettet jeg er på nå:

Hovedkort: Intel D945GCLF2

Harddisk: Samsung Spinpoint F1 1 TB

Kabinett: Casetronic C138 Mini ITX 90W

Tilbakemeldinger på oppsettet?

Hva slags RAM bør jeg velge?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...