Gå til innhold

Bygging av Freenas server

Sledge

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til Kabinett/hovedkort eller Barebone løsning der jeg kan få et kompakt kabinett med plass til 3 hard disker?

Har da behov for 3 SATA tilkoblinger og selvsagt Gigabit LAN.

Ønsker å bygge en Freenas server med 3 disker i RAID men ønsker ikke at den skal ta mye plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Noen som har forslag til Kabinett/hovedkort eller Barebone løsning der jeg kan få et kompakt kabinett med plass til 3 hard disker?

Har da behov for 3 SATA tilkoblinger og selvsagt Gigabit LAN.

Ønsker å bygge en Freenas server med 3 disker i RAID men ønsker ikke at den skal ta mye plass.

sjekk mini-itx.com. Der har de et kabinett for mini-itx. Med et via epia sn-kort, tror jeg du skal greie deg bra.

Lenke til kommentar

Bare husk at FreeNAS er basert på FreeBSD, så ta en kontroll med HW listen der. Særlig GB NiC kan være lurt å handle fra Intel. Hadde tull med D-link kort. Kontrollerkort, om du skulle trenge det, er ikke fult så nøye med. Sil 3114 fungerer fint, om du skal ha RAID anbefaler jeg SW RAID i slikt oppsett uansett.

Man kan ofte bruke gammelt man har liggende til fordel for nytt.

Lenke til kommentar

Det er alltid lurt å handle nic fra intel i min erfaring, aldri noe tull, alltid god ytelse, og driverne er rimelig bra i de fleste OS.

Det kan være greit å ha et ca. nytt hovedkort (s775 og opp, s754/s939 og opp), da er det større sjans for at du har pci2.2 66MHz, som dobler pci-bussens hastighet fra 133MB/s til 266MB/s. Dette betyr mye høyere ytelse når man kjører på billige 4porters pci-kontrollere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...