Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

LITERvis med vann i bilen!


Lumbago

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har nylig oppdaget at det samler seg MASSEVIS av vann oppi "bøtta" der man har føttene både foran og bak på førersiden i bilen min og lurer på hva dette kan skyldes? Det samler seg mest vann bak og jeg mistenker at det som er foran renner over fra det som er bak (idag når jeg kjørte til jobb hørte jeg at det skvulpet!) men jeg er ikke helt sikker enda. Det første som slo meg var at det var hull under et sted men etter å ha tenkt meg litt om regnet jeg dette som usannsynlig da bilen er en 2005-modell og således relativt ny (en VW Polo Cross, hvis noen skulle være interessert).

 

Hva kan dette skyldes og hvor skal jeg begynne å lete?? Og vet noen om et sted de har en rampe eller noe i Oslo-området som jeg kan kjøre opp på for å ta en skikkelig kikk under bilen?

 

Mvh

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antakeligvis er det ikke under bilen lekkasjen kommer fra (da hadde det jo lekket ut). Jeg har en gammel VW passat hvor jeg også hadde mye vann på den ene siden. Her viste de seg at det kom fra vinduet og når det ble gjort noen justeringer (på verkstad), så finnes det ikke noen lekkasje i dag. Det kan også være en ide å sjekke takluken hvis du har det.

Lenke til kommentar
Heisann,

 

jeg har nylig oppdaget at det samler seg MASSEVIS av vann oppi "bøtta" der man har føttene både foran og bak på førersiden i bilen min og lurer på hva dette kan skyldes? Det samler seg mest vann bak og jeg mistenker at det som er foran renner over fra det som er bak (idag når jeg kjørte til jobb hørte jeg at det skvulpet!) men jeg er ikke helt sikker enda. Det første som slo meg var at det var hull under et sted men etter å ha tenkt meg litt om regnet jeg dette som usannsynlig da bilen er en 2005-modell og således relativt ny (en VW Polo Cross, hvis noen skulle være interessert).

 

Hva kan dette skyldes og hvor skal jeg begynne å lete?? Og vet noen om et sted de har en rampe eller noe i Oslo-området som jeg kan kjøre opp på for å ta en skikkelig kikk under bilen?

 

Mvh

Henning

 

Dette er jo en såpass ny bil at hadde det vært min, hadde jeg bedt verkstedet om å ordne det uten vederlag (så sant du ikke har gjort noe "gæli" selv). Lekkasjer kan være noe utfordrende å finne fram i, og kan lett lage kjedelige følgeskader (råte/mugg/elektriske feil).

Lenke til kommentar
Lekkasjer kan være noe utfordrende å finne fram i, og kan lett lage kjedelige følgeskader (råte/mugg/elektriske feil).
Det har faktisk vært en litt sånn sur lukt av råttent vann ganske lenge men jeg har hele tiden trodd at det skyldtes at jeg har sittet med våte klær i bilen og at dette kom fra setene (er aktiv landeveissyklist). Uff, kanskje det faktisk har vært en eller annen lekkasje i bilen lenge uten at jeg har skjønt det :(

 

Et merkeverksted er kanskje å anbefale til dette eller? Når det gjelder hvem som tar kostnaden for eventuelle råte/muggskader e.l. så kan det kanskje bli vanskelig? Bilen er kjøpt av en bruktbilforhandler i Drammen som igjen har spesialimportert den fra Tyskland...vet ikke hvordan sånne ting funker...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjøp en luftavfukter fra Clas Ohlson. Sett den i bilen et par døgn og få bilen tørr. Link. 1298 kr.

 

Jeg ville tatt av litt plastdeksler rundt dørken og ta opp teppene og støydemping i dørken for å få bort all fukt. Lett også opp baksetene og sjekk om det er vann under de.

 

Når det er gjort, så legg masse aviser rundt om inni bilen. Sjekk etter fukt på aviser og du får en pekepinn på hvor vannet kommer i fra.

 

Det kan lekke i fra alle steder.

 

Typiske plasser: Har du takluke: Sjekk at drenerings-slangene ikke er tett. Typisk feil.

 

Ut i fra det du forteller, så er det relativt mye vann som kommer inn i bilen din.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Skal sitte drenerings plugg i gulvet på bilen under alle beinplassene for og si det sånn. Selvom en av dem mangler skal du ikke få store mengder med vann inni bilen for som en sier her så vil det jo seff renne ut igjen samme veien. Tror ikke det er problemet.

Drenerings pluggene finner du enten under gulvmatta eller ved og fjerne noe tectyl under bilen. Kanskje lettest og se dem hvis du fjerner lista nede ved døra og drar opp gulvteppet litt. Med sånne mengder vann er det ikke noe vits og begynne og tørke noe før vannet er borte.

 

Faktisk jeg har stått på skøyter baki en A4 før.. men tanke på årstiden...

 

Vannlekasjer kan også væe noe utfordrende og finne ut av noen ganger. Som sagt.

 

På det bilmerket der så sjekk evt drenering til takluka, lister rundt frontruta, rundt pollenfilteret(!!), dører.

Lenge siden du bytta frontute?

Mye av karroseriet er limt og tetta med kitt. Har sett at det lekker på steder du tror karosseriet er sveisa.

 

Ganske umulig og si noe uten og ha sett på det....

Lenke til kommentar

Forhandleren i Drammen har ansvar for å fikse dette. Du har full reklamasjonsrett fra han, så lenge dette et firma.

 

Så om dette har pågått lenge kan nok det nok ha blitt rust i gulv osv. Elektriske komponenter kan ha fått skader, samt råte i matter osv.

 

Men ta kontakt med forhandler, han er pliktig til å rette opp dette, med mindre du har gjort noe feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...